عارف در شبکه دو: چرا از هاشمی و خاتمی به عنوان سفرای ویژه برای ارتقای رابطه با کشورها استفاده نمی‌کنیم؟

خورنا: برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با حضور محمدرضا عارف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم پخش شد.

به‌گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم،  مهمترین محورهای سخنان محمدرضا عارف در این برنامه به شرح ذیل است:

* سلام عرض می‌کنم خدمت هم‌میهنان زرتشتی و یهودی و مسیحی و مسلمان. شیعه و سنی

* من احساس خطر کردم و وارد صحنه شدم. من نگران گسست در کشور هستم و نگران پیشرفت کشور هستم.

* انقلاب ما مردمی‌ترین انقلاب است. نگاهی که رهبری انقلاب به مردم داشت این بود. در اولین نطقش در بهشت زهرا می‌فرماید من به نمایندگی از سوی مردم دولت تشکیل می‌دهم . ببینید جایگاه مردمسالاری را در نظام نشان می‌دهند.

* در هیچ انقلابی سراغ ندارید که به سرعت نوع نظام به رفراندوم گذاشته شود. این افتخار انحصاری انقلاب ماست.

* اسلامیت نظام به عنوان یک اصل مطرح است و این روشن است. ولی از طرفی دیگر جمهوریت نظام مطرح است.

* به طور متوسط در سی و چند سال گذشته هر سال یک انتخابات داشتیم که عموما با مشارکت حداکثری بوده. البته باید تلاش کنیم انتخابات‌ها با حداقل عیب برگزار شده و شبهه‌هایی که پیش می‌آید برطرف شود. نگرانی از تخلف نباید در میان باشد.

* باید انتخابات پرشور و با اعتماد کامل برگزار شود.

* وضعیت امروز ناشی از بر روی کار بودن اصولگرایان در ۸ سال گذشته در کشور است.

* بنا بر این بود سیاست ما اخلاقی شود اما اخلاق را سیاست‌زده کردیم. انتخاباتی که باید به جشن ملی تبدیل شود متاسفانه به بازی باخت باخت تبدیل شده.

* جناح پیروز به جای تبریک حضور مردم، آنها را خس و خاشاک تلقی کرد.

* فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته امنیتی بوده و با نظر امام و رهبری همخوان نبوده است. نظر امام و رهبری آن است که دانشگاه‌ها سیاسی باشند.

* دانشجوها را ستاره‌دار کردند و استادها را بازنشسته. انجمن‌های دانشجویی و تشکل‌های صنفی عموما تعطیل شدند.

* در بخش فرهنگی هم نگاه امنیتی حاکم شده است در حالی که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است.

* فضای دانشگاه‌ها در سال گذشته بی‌روح و کسل‌کننده بوده است.

* یخ موجود در فضای دانشجویی را می‌خواهم بشکنم. دانشجویان عزیز ما مطالبات جدی دارند، پرسش‌های جدی درباره یاران امام داشتند که نمی‌توانستم به صورت جدی جواب بدهم.

* بنا بود در انقلابمان الگوسازی کنیم. اما متاسفانه الگوسوزی کردیم.

* در اتفاقات سال‌های گذشته همه ما مقصریم و نمی‌توانیم پاسخگوی نسل جدید باشیم.

* در هر خانه‌ای بحث سیاسی شود بین نسل اول و سوم دعوا می‌شود و این تقصیر من و باقی نسل اولیهاست.

* چرا بسیاری از مدیران شایسته کشور باید کنار گذاشته شوند؟

* آمده‌ام تا اخلاق و تدبیر را در کشورداری پیاده کنم و اخلاق را برهمه شئون کشور حاکم و عقلانیت را به کشورداری برگردانم و کشور را در راه پیشرفت و توسعه برگردانم و با نفت ۱۰۰ دلار پدری شرمنده فرزندش و پدربزرگی شرمنده نوه‌اش نباشد و دانشجویی ستاره‌دار نشود.

* آمده‌ام و تا آخر خواهم ماند. مطالبات همه اقشار را پیگیری می‌کنم. آمده‌ام تجربه ۳۰ سال مدیریت کلان و ۸ سال عضویت در کابینه آقای خاتمی را در توسعه و پیشرفت کشور قرار دهم.

* خبرهایی مبنی بر فشار به من برای کناره‌گیری از ناحیه اردوگاه مخالفان من است. شما هم برای اولین بار از من این سوال را کردید. این بیانگر ترفندی است که مخالفان من راه انداختند. آمده ام و تا آخر می‌ایستم تا خواسته‌های بحق مردم کشورم را محقق کنم.

* بزرگترین مساله کنونی ما گرانی است، امیدوارم با سازوکارهایی که در برنامه‌ام هست کنترل و مهار کنیم گرانی را. باید بی‌انضباطی مالی را کنار بگذاریم و از استقراض از بانک مرکزی جلوگیری کنیم.

* بنا به تجربه موفقی که در دولت اصلاحات داشتیم می‌خواهیم تورم را زیر ۱۰ درصد بیاوریم.

* نرخ بیکاری الان غیرقابل قبول است بخصوص برای فارغ التحصیلان دانشگاه. برای ایجاد ۱ میلیون شغل در سال برنامه‌ریزی کرده‌ام. مسکن ماندگار را در دستور کار دارم.

* تحقق رشد ۸ درصد اقتصادی را در دستور کار قرار دارم.

* از ۸۱ تا ۸۷ نرخ ارز در کشور ثابت ماند.

* خصوصی سازی به  مفهوم واقعی را نجات کشور می‌دانیم و اصل ۴۴ را به طور جدی اجرا خواهیم کرد.

* اصلاح‌طلبی یعنی منزلت. منزلت یعنی آبرو و کرامت و شرافت همه ایرانی‌ها.

* رعایت کامل حقوق همه ایرانیان بویژه حقوق اقوام و اقلیت‌ها با توجه به قانون اساسی از برنامه‌های اصلی من است. معاونت اقوام را در دولتم تشکیل می‌دهم.

* جلوگیری از توهین به شهروندان از برنامه‌های جدی من است. جلوی توهین به روسای جمهور و نخست‌وزیران سابق از جمله موسوی و هاشمی و احمدی‌نژاد و خاتمی را خواهم گرفت.

* عقلانیت یعنی ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری.

* در برخی استان‌ها در طی ۴ سال ۶ بار استانداران عوض شده‌اند.

* بنا دارم اگر نتوانم درآمد ملی را افزایش دهم، هزینه ملی را اضافه نکنم. متاسفانه برخی اوقات هزینه‌های ملی را بدون عقلانیت افزایش می‌دهند.

* یک تجربه بسیار موفق در دولت اصلاحات داشتیم. با برنامه‌ریزی خوبی که شد در حالی که نفت را زیر ۱۰ دلار می‌فروختیم سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم. با استفاده از این تجربه و با استفاده از کارشناسان خبره داخلی و ایرانیان  خارج از کشور، هدفگذاری کردیم که ۱ میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم.

* جهت‌گیری ایجاد فرصت شغلی ما برای فارغ‌التحصلان دانشگاهی است.

* احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را در اولویت کارم قرار داده‌ام به عنوان مغز تصمیم‌گیری.

* در سال ۹۰ اشتغالمان منفی بود.

* باید به سرمایه‌گذار اطمینان داده و سرمایه‌اش را ضمانت کنیم. سرمایه‌های خرد و جزئی متاسفانه الان وارد بازار و خرید و فروش ارز شده که باید به محل اصلی خود برگردد.

* صنعت گردشگری که جزو مزیت‌های کشورماست را توسعه می‌دهم. در این باره اولا نگاه فرهنگی دارم و ثانیا به دنبال اشتغال‌زایی بالا هستم. باید در این حوزه سالانه ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

* فناوری ارتباطات و اطلاعات را توسعه می‌دهم و در این حوزه نیز اشتغال‌زایی جدی خواهم داشت.

* سعی می‌کنم ارزش افزوده انرژی در داخل کشور باشد و ما نفت خام نفروشیم.

* برنامه بعدی‌ام استفاده از موقعیت جغرافیایی ارزنده و بسیار ویژه کشورمان است.

* نگاهمان این است که ایران به عنوان قطب منطقه در بخش های مختلف ترانزیت و … باشد. تا علاوه بر بهره‌اقتصادی، امنیت ملی کشور بالا برود.

* ۳۰ سال خدمتگزار مردم بودم، من وعده نمی‌دهم اما اگر وعده دادم عملی می‌کنم.

* مطمئنم تا یک میلیون و دویست‌هزار شغل می‌توانم در سال ایجاد کنم اما فعلا به مردم قول یک میلیون شغل می‌دهم.

* باید طبق چشم‌انداز ۲۰ ساله، جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم و ایران کشوری پیشرفته در منطقه باشد. نمی‌توانیم روش آزمون و خطا را دنبال کنیم. باید عنان کشور دست فردی سپرده شود که سابقه اجرایی و عملکردش توانایی اداره کشور را بدهد. آنهم درعمل و نه در شعار.

* در ۳۰ سال گذشته، مسئولیت‌های اجرایی بالایی داشتم.

* آیا می‌شود مسیری که در دهه اول انقلاب رفتیم، در دهه چهارم هم ادامه بدهیم؟

* من عملا مجری برنامه سوم توسعه بودم. موفق‌ترین برنامه در کشور ما، این برنامه بود. عموما موفقیت‌های شاخص‌ها بالای ۸۰ و ۹۰ درصد است.

* چند نرخی بودن ارز یعنی فساد و یعنی رانت. آقای خاتمی به من گفت آرزوی من این است که ارز را تک‌نرخی کنیم. من با دکتر نوربخش، این آرزو را مطرح کردم. من رئیس سازمان مدیریت بودم و ایشان رئیس کل بانک مرکزی. ایشان گفت مطالعه می کنم ولی قبلا یک تجربه ناموفق در این زمینه در کشور وجود دارد. ایشان بعد از چند روز بررسی، گفت می‌شود با یک کارهای مسکن و تسکینی و شعاری ارز را تک‌نرخی کرد اما اگر می‌خواهید ماندگار شود، دولت باید ۶ میلیارد دلار هزینه کند. خوشبختانه قیمت نفت هم بالا رود. من جمع‌بندی را خدمت آقای خاتمی دادم و ایشان استقبال کرد. ارز را تک‌نرخی کردیم و بیش از ۵ سال، تک‌نرخی ماند. این یک مورد بیانگر توانایی و ظرفیتی است که می‌توانیم داشته باشیم برای عملی کردن وعده‌هایمان.

* پرونده‌ هسته‌ای ایران، یک پرونده سیاسی است و همه دنیا می‌دانند بنایمان این است که از همه فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم و یکی از آنها هسته‌ای است. البته از اول موضع ما استفاده صلح‌آمیز بوده و از این حق خود به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. برای رسیدن به راه‌حل باید روابط خارجی را ارتقا دهیم و اجماع خوبی را در دنیا برای خودمان ایجاد کنیم. این از طریق دستگاه دیپلماسی یعنی وزارت خارجه تقویت شود. فقط این وزارت‌خانه باید پل ارتباطی با خارج از کشور باشد. البته باید از سفرای برجسته استفاده شود.

* در کنار دیپلماسی، باید از سایر مزیت‌ها مانند دیپلماسی علمی و مبادله فرهنگی و رسانه‌ای و ورزشی و … استفاده کنیم. مهمتر از همه اینها ۴ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که سفرای فرهنگی ما هستند. باید با اینها تعامل حداکثری داشته باشیم.

* باید رفت‌ و آمدهای خارجیان به کشور را تسهیل کنیم. نباید نگاه امنیتی در این زمینه داشته باشیم. نباید استادی که از خارج از کشور میاید فکر کنیم جاسوس است. باید از ظرفیت‌هایش استفاده کنیم.

* هاشمی رفسنجانی از استوانه‌های انقلاب است و روابط حسنه‌ای با کشورهای اسلامی دارد. چقدر از این پتانسیل استفاده کردیم. آقای خاتمی روابط خوبی با کشورها دارد. چرا از این عزیزان به عنوان سفرای ویژه برای ارتقای رابطه با کشورها استفاده نمی‌کنیم؟

* فردی میخواست در دانشگاه استخدام شود و من هم مجوز داده بودم بعد احساس کردم خطایی کرده مجوز را لغو کرد. ۳۰ دانشجو برای مدت ها جلوی در اتاقم تحصن کردند و فحش میدادند. وقتی بیرون می آمدم دانشجویان را نوازش می کردم و میگفتم بچه ها کلاسهایتان را بروید و وقت فراغت به اینجا بیایید. من یک نفر از اینها را هم به کمیته انضباطی معرفی نکردم. در نهایت اینها از کارشان دست برداشتند و از من عذرخواهی کردند. من بلدم سکوت آگاهانه کنم. اصلاح طلبی یعنی سعه صدر.

* من انتقاد پذیرم و واقعا از انتقادهای سازنده خیلی استفاده کردم. در کنار داشتن شورای مشاورین عالی، شورای منتقدین تشکیل خواهم داد و به آنها حقوق می دهم که بیایند از من انتقاد کنند.

* یکی از برنامه‌های جدی من مقابله با فساد است. اما در این مساله، اولویت اصلی پیشگیری است نه مچ‌گیری. در برخورد با فساد از نزدیکانم و آقازاده‌ها شروع می‌کنم.

* باید اطلاعات کامل مناقصه ها و مزایده‌ها را در اختیار همه مردم قرار داده و جلوی رانت‌های اطلاعاتی را بگیریم. مطبوعات را به عنوان یک رکن در مقابله با فساد می‌دانم.

* شورایی را برای مقابله با فساد در کشور تشکیل می‌دهم.