رضایی: نباید کشور را مثل پادگان اداره کرد

خورنا: یک کاندیدای یازدهمین دوره انتخابت ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده یارانه سبز را برای تحول در حوزه کشاورزی اجرا خواهم کرد گفت:باید سفره دولت و مردم یکی شود تا دولتمردان از کمبودهای مردم آگاه شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سخنانی که از رادیو ایران پخش شد، با اشاره به اینکه دلیل حضور وی در عرصه انتخابات دغدغه‌ها و مشکلاتی است که در کشور وجود دارد، گفت: من طی ۹ ماه گذشته به ۲۵۰ شهرستان سفر کردم و با اساتید و دانشجویان صحبت کردم و دیدم که در کشور مشکلات جدی وجود دارد البته من پیش از این از مشکلات اطلاع داشتم اما می‌خواستم تا اطلاعات خود را دقیق‌تر کنم.
وی افزود: دیدم که مردم غالبا از گرانی و بیکاری ناراحت بودند و زندگی مردم همراه با مشکلات فراوانی همراه است، پدران و مادران نگران آینده فرزندان خود هستند و جوانان به دلیل بیکاری دچار مشکل هستند.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل دومی که در کشور وجود دارد رواج رشوه و فساد در دستگاه‌های اداری است. چرا باید ۵۰ درصد اعتبارات دولتی به چند استان محدود شود.
رضایی یکی دیگر از مهمترین اهداف خود را تلاش برای ایجاد یک دولت کارآمد و همراه با عدالت و سلامت عنوان کرد و گفت: مسئله سوم سقوط ارزش پول ملی است. پول ملی مانند پرچم و حاکمیت از نوامیس ماست. در طول چند سال گذشته از ۴۵ هزار تومان ارزش پول ملی ۱۵ هزار تومان از آن آب رفته است. باید سقوط پول ملی جدی گرفته شود.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت مشخص کردن موضع صریح اقتصادی خود، گفت: من هم با سیاه‌نمایی و هم با خواب کردن مردم مخالفم چرا که اولی باعث ناامیدی و دومی سبب عدم استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌شود.
رضایی گفت: مهمترین مشکل ما در حوزه اقتصاد این است که سفره دولت از سفره مردم جداست. دولت نفت را می‌فروشد و به سر سفره خود می‌برد و مردم نیز با کارگری و کار کردن در زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌های صنعتی بر سر سفره خود نان می‌برند. اگر سفره مردم با سفره دولت یکی باشد، در صورت کم شدن نان مردم، دولتمردان متوجه می‌شوند.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسئله بعدی، حضور جدی مردم در اداره کشور است. ما در هر کجا که مردم و سیاست را وارد عرصه اجرایی و سیاسی کرده‌ایم، ضرر نکردیم و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کردیم.
رضایی با اشاره به اصلاح دولت گفت: بخشی از مدیریت مربوط به مدیریت اجرایی همچون ساختن جاده و سد می‌شود و بخش دیگری از آن نیز مربوط به مدیریت راهبردی کشور است.
وی افزود: به نظر من دولت باید خود را از مدیریت اجرایی جدا کند، چرا که کشور ما همانند یک پادگان نظامی است که از زمان رضاشاه مشغول فعالیت است و تمام اختیارات در دست دولت مرکزی است.
وی با اشاره به ضرورت اصلاح مدیریت کشور، گفت: ما با اختیاراتی که به شوراها می‌دهیم و مواردی همچون آب، برق و گاز را به آنها واگذار خواهیم کرد، در مسیر اصلاح موجودیت حرکت می‌کنیم.
رضایی با بیان اینکه می‌توان در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی اختیارات مردم را گسترش داد تا به این عرصه ورود کنند اظهار داشت: در مسئله کارکرد رفتار دولت درست نیست و ربطی به این دولت نیز ندارد و همه این دولت‌ها با مشکل عملکردی مواجه‌اند لذا باید آن را اصلاح کنیم.
نامزد انتخابات یازدهم اولین برنامه خود را نوسازی دولت در کشور عنوان کرد و افزود: ما کاری می‌کنیم که اگر پس از ما یک تیم ضعیف هم روی کار بیاید آنقدر این ماشین قوی و مدرن طراحی شده باشد که یک راننده ضعیف هم بتواند کشور را اداره کند.
وی با بیان اینکه سیستم اداره کشور را طوری اصلاح می‌کنیم که تیم‌های ضعیف هم کشور را به خوبی اداره کنند به برنامه بعدی خود اشاره کرد و ادامه داد: برنامه فرهنگی اولویت دوم من است و آن را از رأس دولت آغاز خواهم کرد.
وقتی دولت‌مردان ما نمی‌توانند با یکدیگر زندگی کنند چه انتظاری داریم که در سطح جامعه مردم با یکدیگر دعوا نکنند؛ وقتی دولتمردان ما در سطح بالا نمی‌توانند با یکدیگر تعامل کنند و از یکدیگر CD نشان می‌دهند مشکل ایجاد می‌کند و فرهنگ ملی ما آسیب می‌بیند بنابراین ما اخلاق و اعتماد را به سیاست باز می‌گردانیم.
رضایی با تأکید بر اینکه ما توجه به فرهنگ، هنر و ادبیات را در سطح دولتمردان تقویت می‌کنیم تا در سطح جامعه نیز تقویت شود، گفت: بنده مشورت کردن را جدی می‌گیرم و فضای اعتمادسازی را در کشور تقویت می‌کنم.
نامزد انتخابات یازدهم تقویت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و امر پژوهش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بنده هنر و ورزش را از حوزه سیاست جدا می‌کنم چرا که این حوزه‌ها از دست سیاست‌مداران آسیب دیده است. دولت از فرهنگ و هنر چه می‌خواهد که وارد این عرصه می‌شود لذا باید آن را به دست صاحبانش سپرد.
وی مسئله سوم را حوزه اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: من اقتصاد و کارآفرینی را جدی می‌گیرم و کسب و کار را تقویت خواهم کرد.
رضایی با اشاره به افزایش ارزش پول ملی و مهار تورم تصریح کرد: از نظر بنده تورم اژدهای ۵ سری است که با طرحی هر ۵ سر آن را با یکدیگر مهار خواهم کرد و علت عدم موفقیت دیگران این بوده است که اقتصاد را نمی‌شناختند در حالیکه بنده ۲۰ سال در این زمینه مطالعه داشته‌ام.
نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه من اقتصاد مناطق ایران را توسعه می‌دهم و اقتصاد چند محصولی را جایگزین اقتصاد تک‌محصولی خواهم کرد، ادامه داد:‌ بنده یارانه سبز را برای تحول در حوزه کشاورزی اجرا خواهم کرد و یارانه سبز به این معناست که کشاورزی را از حالت سنتی به حالت پیشرفته تبدیل خواهم کرد و در واقع هر کس که بخواهد کشت خود را مکانیزه کند به او یارانه خواهم داد و هرکس که بخواهد کارخانه‌جات و دامداری خود را صنعتی کند به آنها یارانه می‌دهم.
وی با بیان اینکه به بیمه کشاورزی کمک خواهم کرد، افزود: اقلام مهم کشاورزی مثل اقلام تضمینی و گندم را به قیمت عادلانه می‌خریم نه اینکه مثل سال گذشته گندم را ۵۰۰ تومان خریدند و در نهایت از خارج با کیلویی ۹۰۰ تومان وارد کردند.
رضایی گفت: یارانه سبز، روستاها و شهرهای کوچک ما را در بر می‌گیرد می‌تواند فشار را از زندگی روستائیان بردارد.
نامزد انتخابات یازدهم دومین برنامه اجرایی خود را مربوط به کسب و کار خانگی عنوان کرد و افزود: ما با اولویت دادن این عرصه به بانوان و دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده آنها را به کسب و کار خانگی وارد می‌کنیم و به آنها وام اشتغال و تولید می‌دهیم و سود آن را خود دولت می‌پردازد که می‌توان آن را یارانه سود نامید.
رضایی برنامه سوم خود را اصلاح مسیر یارانه‌های فعلی عنوان کرد و افزود:  ما این را به صورت تولیدی و سرمایه‌گذاری خواهیم داد و اشتغال و تولید آنها را نیز درست خواهد کرد و بنابراین هرکس نفری ۱۱۰ هزار تومان در طول یک ماه یارانه دریافت می‌کند.
نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه ما به معدن و محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی کشور اهمیت جدی می‌دهیم تا اقتصاد از تک‌قطبی خارج شود افزود: من تجارت را جدی می‌گیرم و به همه کارآفرینانی که بتواند تولیدات غیر نفتی داشته باشند امتیاز می‌دهم تا آنقدر دلار و یورو وارد کشور کنیم تا ریال ما بر بالای قله ارز‌های خارجی بنشیند و اعتبار بین‌المللی خود را به دست آورد تا ریال به عنوان یکی از معتبرترین پول‌های دنیا شود.
وی به لزوم تقویت بازارچه‌های مرزی و اهمیت مرزها اشاره کرد و افزود: ما تجارت ایران را اصلاح اساسی می‌کنیم.
وی در حوزه سیاست خارجی عنوان کرد: ما در این حوزه تجربه ۳۰ ساله داریم و در مراحلی افراط و ماجراجویی و در مراحلی نیز فرار و انفعال بوده است. لذا ما از بهانه دادن به دشمنان جلوگیری می‌کنیم و تحریم‌های اقتصادی را با انجام مذاکرات و تشکیل یک تیم بسیار قوی از دیپلماتهای ایران اسلامی حل و فصل کرده و آمریکا را بر سر یک دو راهی قرار می‌دهیم تا از مذاکره فرار کند چرا که آنها از مذاکره فرار می‌کنند تا تحریم‌ها در زندگی ملت ایران اثر بگذارد و ایران را وادار کنند تا تسلیم شده و پشت میز مذاکره برود لذا ما اجازه وقت‌کشی به آمریکا نخواهیم داد.
وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها باید قبل از مذاکره حرف خود را مشخص کنند، افزود: ما نشان خواهیم داد که آمریکا قصد مذاکره ندارد لذا نباید به آنها اجازه داد که موزیانه از مذاکره فرار کنند.
وی با بیان اینکه ما به منازعات سیاسی منطقه با یک طرح پایان خواهیم داد به تشکیل یک اتحادیه جدید با حضور سران کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: ما آنها را به ایران دعوت می‌کنیم و محور اساسی آن اتحادیه نیز، امنیت، توسعه، صلح و پیشرفت اقتصادی و علمی است چرا که عمر رابطه دو جانبه تمام شده و ما امروز به همکاری دسته‌جمعی و گروهی نیازمندیم تا بتوانیم به درگیری‌های بحرین، افغانستان و سوریه پایان دهیم و صلح را در منطقه شکل دهیم.
رضایی تأکید کرد: بنده از تمام استعداد نخبگان و اقوام ایرانی برای اداره کشور استفاده خواهم کرد و حق جوانان، بازنشستگان،‌ کارگران، معلمان، روستائیان و کارآفرینان را به آنها باز می‌گردانم و عهد می‌بندم بر اساس برنامه‌محوری حرکت کرده و خودمحوری را کنار بگذارم و هرکس که در دولت ما اشتباه کند عذرخواهی خواهد کردو اگر نتواند کار کند استعفاء می‌دهد.
وی در پایان یادآور شد: ما باید به صورت همزمان مقاومت سیاسی و پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی را پیش ببریم چرا که بدون یکدیگر به نتیجه نمی‌رسد لذا ما برای حفظ گفتمان امام و انقلاب و حرکت رو به جلو ایستادگی خواهیم کرد.