احتمال کناره‌گیری حداد عادل و ولایتی قوت گرفت

خورنا: شواهد نشان می دهد که ائتلاف پیشرفت اصولگرایان در روزهای آتی به نتیجه قطعی درباره کاندیدای نهایی خود می رسد. استعفای حسین مظفر از ریاست ستاد ائتلاف و اعلام پایان ماموریت ستاد از این شواهد به حساب می آید.

به گزارش فرارو، ائتلاف محمد باقر قالیباف، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل که از سال گذشته تشکیل شد و با عنوان ائتلاف ۱+۲ و یا ائتلاف پیشرفت اصولگرایان معروف گردید به زودی خروجی نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

قرار است روز دوشنبه اعضای ائتلاف برای انجام مشورت با آیت الله مهدوی کنی به دیدار وی بروند. در این دیدار احتمالا گام نهایی برای معرفی کاندیدای ائتلاف برداشته خواهد شد.

امروز علی اکبر ولایتی کاندیدای ائتلاف برای پیشرفت در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار روز دوشنبه شما با آیت الله مهدوی کاندیدای نهایی ائتلاف مشخص خواهد شد تصریح کرد که کاندیدای نهایی مشخص نمی شود و هدفمان از این دیدار بهره مندی از رهنمودهای روحانیت معزز است تا آنچه مصلحت است به دست آید

علی اکبر ولایتی پیش از این معتقد به حکمیت جامعتین در ائتلاف پیشرفت برای انتخاب کاندیدای نهایی بود. اما امروز دیدار با آیت الله مهدوی کنی را در راستای مشهورت دانست و نه حکمیت.

سازوکار کار اولیه ائتلاف پیشرفت براساس میزان اقبال عمومی به کاندیداها در نظرسنجی های معتبر بود اما ولایتی در چند مرتبه اعلام کردکه نظر جامعتین نیز در این باره اهمیت دارد.

همین اعلام چند باره این گمانه را مطرح کرد که این نامزد انتخابات به توافق اولیه خود در ائتلاف پایبند نیست. اما اتفاقات رخ داده در دو روز اخیر، خلاف این مسئله را نشان می دهند.

چند روز پیش حجت الاسلام خاموشی دبیر ستاد ائتلاف در گفت و گویی اعلام کرد که ماموریت ستاد ائتلاف پیشرفت به پایان رسیده است و اعضای ائتلاف پس از دیدار با جامعتین نامزد نهایی خود را معرفی می کنند. پس از این اظهار نظر خاموشی، روز گذشته حسین مظفر از ریاست ائتلاف استعفا کرد.

پس از استعفای مظفر، شب گذشته  محمد باقر قالیباف طی حکمی وی را به عنوان رییس ستاد انتخاباتی خود معرفی کرد. به این ترتیب رییس ستاد ائتلاف پیشرفت رییس ستاد محمد باقر قالیباف شد.

پیش از این پیش بینی می شد که قالیباف به دلیل این که در صدر نظر سنجی های معتبر قرارد دارد به عنوان نامزد نهایی ائتلاف معرفی خواهد شد. اما با توجه به تاکید اعضای ائتلاف به معرفی کاندیدای نهایی پس از مشورت با آیت الله مهدوی کنی، این مسئله به تعویق افتاده است.

پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد قالیباف در این باره توضیح داد: «همه باید توجه کنیم که جایگاه جامعتین راهبردی، رفیع و فراتر از حکمیت است. رهنمودهای روحانیت معظم و علمای بزرگوار قطعا بایستی ملاک توجه باشد و همه باید مراقب باشیم این جایگاه که ملجا آحاد مردم است، هزینه رقابت های سیاسی نشود.»

وی گفت: «مبنا و مکانیزم توافق شده از ابتدا مشروعیت، مقبولیت و کارامدی و همچنین توجه به نتایج نظر سنجی دستگاههای معتبر بوده است. این مکانیزم محکم است، تغییری نکرده و اعضای محترم ائتلاف نیز چنین نگفته اند. مشورت با بزرگان و اهتمام به ارشادات روحانیت بزرگوار هم از ابتدا مورد توجه ائتلاف بوده کما اینکه اعضای ائتلاف به تنهایی و یا جمعی بارها با بزرگان جامعتین دیدار داشته اند و بزودی هم دیدار می کنند.»

با این اوصاف و با توجه به اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی به نظر می رسد ائتلاف به نقطه تصمیم رسیده است. تصمیمی که کناره گیری غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی را قوت بخشیده است. شنیده ها حاکی از آن است که در روزهای آینده محمد باقر قالیباف به عنوان کاندیدای نهایی ائتلاف معرفی خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *