متکی: از توافق اصولگرایان بر روی نامزد واحد حمایت می‌کنم

خورنا: نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه بنده از توافق بر روی نامزد واحد حمایت می‌کنم گفت: اگر این مسئله مقدور نباشد اصولگرایان می‌توانند با استراتژی انتخابات ۸۴ و با حداکثر ۳ نامزد در صحنه بماند که نتیجه آن به نفع اصولگرایان رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس منوچهر متکی نامزد انتخابات یازدهم ظهر امروز دوشنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به سوالات دانشجویان در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

متکی با اشاره به سفر سنگال خود و ناتمام ماندن این سفر اظهار داشت: درباره سنگال مکرر گفته‌ام که بعد از این دولت و زمانی که آقای احمدی‌نژاد شهروند عادی شود صحبت خواهم کرد چرا که پرداختن به این موضوع در حال حاضر به مصلحت نیست و بابت این موضوع بنده از دانشجویان عذرخواهی کرده‌ام.

متکی ادامه داد: در بحث دانشگاه‌ و تشکل‌های دانشجویی پویایی، تولید علم و نقش‌آفرینی سیاسی بیش از هرچیز مورد تاکید رهبری نظام بوده است.

نامزد انتخابات یازدهم به ریشه دار بودن جنبش دانشجویی ایران در قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیز تحرک و نشاط سیاسی دانشجویان بیش از هر زمان دیگری به آنها به معنای واقعی نقش‌آفرین هستند.

وی ضد استبدادی و ضد سلطه بودن دانشجویان را دو ویژگی بسیار مهم جنبش دانشجویی عنوان کرد و گفت: بعد از انقلاب تلاش بسیاری شد تا جنبش دانشجویی از این دو جهت منحرف شود.

متکی خاطرنشان کرد: وزیر علومی که نتواند با استاد و دانشجو رابطه خوبی داشته باشد قطعا به کار وزارت علوم نمی‌آید.

نامزد انتخابات یازدهم در ادامه با بیان اینکه زمانی که بنده در دولت بودم به من می‌گفتند که چرا رسانه‌های مخالف دولت را با خود به سفرها می‌بری که بنده پاسخ می‌دادم خب شما رسانه‌های مخالف را ذکر کنید. از این رو باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد.

وی خود را اولین وزیر امور خارجه دانست که جلسات منظمی با مدیرمسئول‌ها و خبرنگاران حوزه سیاست خارجی داشته است و یادآور شد: در حال حاضر در فضای دانشگاهی تشکل‌های مختلفی مطرح هستند، اما پس از سال ۸۸ شرایطی به وجود آمد که احساس می‌شود باید قوانین و مقررات کاملا رعایت شود و ما اگر به آن نقد داریم باید به سمت اصلاح حرکت کنیم.

یکی از دانشجویان از متکی پرسید با توجه به اینکه تعدد نامزدها بسیار بالاست آیا شما قطع ائتلاف با جلیلی یا کناره‌گیری ندارید؟ که وی پاسخ داد: آرایش سیاسی انتخابات با تحولاتی که در ثبت‌نام در روز پایانی ایجاد شد، شکل جدیدی به خود گرفته است و باید ببینیم که شورای نگهبان چه افرادی را تائید می‌کند.

متکی با بیان اینکه نیروهای ارزشی در یک مجموعه قابل تعریف کلی هستند خاطرنشان کرد: سهم بنده از شرایط فعلی این است که نیروهای اصولگرا باید نسبت به تدوین یک استراتژی جدید برای ورود هماهنگ به صحنه انتخابات اقدام کنند و من از آنها برای انجام این کار دعوت می‌کنم.

وی آرایش فعلی انتخابات را نشان دهنده یک رقابت جدی دانست و افزود: بنده نیز مانند بقیه نامزدها طی یک هفته گذشته فکر کرده‌ام که اصولگرایان باید به دو راهکار برسند.

نامزد انتخابات یازدهم بر همین اساس به راهکار اول اشاره کرد و گفت: اگر چنانچه امکان توافق بر روی یک نفر و نامزد واحد باشد، این کار حتما باید صورت گیرد و بنده نیز حتما حمایت خواهم کرد.

وی در خصوص راهکار دوم اظهار داشت: اگر واقعیت صحنه طوری باشد که راهکار اول مقدور نشود اصولگرایان می‌توانند به استراتژی انتخابات سال ۸۴ توجه کنند و در این حالت حداقل ۲ و حداکثر ۳ نفر به صورت توافقی در صحنه بمانند و بقیه کنار بروند؛ چنانچه در این حالت انتخابات به دور دوم کشیده شود هم‌افزایی جدیدی شکل خواهد گرفت که نتیجه آن نیز به نفع اصولگرایان رقم خواهد خورد.

متکی در همین زمینه تصریح کرد: اگر در چند روز آینده ساز و کار این رویکرد فراهم شود تدبیر خوبی خواهد بود و بنده نیز که خود را جزئی در برابر کل اصولگرایان می‌دانم به این استراتژی پایبند خواهم بود و امیدوارم یکی از این دو راهکار به زودی اتفاق بیفتد.

نامزد انتخابات یازدهم در خصوص تورم‌ها در دولت دهم اظهار داشت: وقتی تورم ۴۰ درصد اعلام شده اما حقوق کارگران و کارمندان تنها ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند به معنی این است که ما پذیرفته‌ایم قدرت خرید مردم ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه به انحراف دولت هفتم و هشتم از جایگاه دولت در قانون اساسی اشاره کرد و ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ باید خود را به روزرسانی کنیم در حالی که اینطور نیست از این رو برای به روز شدن باید سری به آرشیو‌ عکس‌های زمان انقلاب بزنیم و اولین چیزی که در آن عکس‌ها به چشم می‌آید این است که از نظر سن و نوع پوشش همه افراد حضور داشتند.

متکی در ادامه این نشست به لزوم مخاطب‌شناسی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: اگر وزارت ورزش و جوانان بدون جلسات مشترک با جوان‌ها به مشکلات آنها بپردازد قطعا موفق نخواهد بود و ما ۳۰ سال پیش ویدئو را ممنوع کردیم در حالی که امروز یک جوان در هر کجا که باشد می‌تواند با یک دستگاه کوچک با کل دنیا ارتباط برقرار کند.

وی در خصوص مسکن مهر ابراز داشت: دولت حتما مکلف است که نسبت به کمبود مسکن در کشور اقدام کند اما یکی از اشکالات این ایده این بود که مسکن مهر را در نقاط خاصی نشاندار کردیم و گفتیم که اینجا مناطق مستضعف‌نشین است در حالی که از نظر روانی می‌توانستیم کاری کنیم که اینطور نباشد.

وی یکی از اشکالات طرح مسکن مهر را صاحب زمین نبودن افراد و عدم توانایی فروش ملک برشمرد و تصریح کرد: رئیس جمهور دولت یازدهم باید بتواند با اجازه از ولی فقیه این زمین‌ها را در اختیار هر کس که در آن ساکن است قرار دهد.

متکی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دانشجویی که از وی پرسید چرا نسبت به نتیجه ائتلاف پنجگانه پشت کردید گفت: بنده در ائتلاف پنج نفره یکی از کسانی بودم که بیشترین تاکید را بر روی خرد جمعی و خروجی واحد داشتم.

نامزد انتخابات یازدهم بیان داشت: ما در ائتلاف پنج نفره دو مصوبه داشتیم که در مصوبه اول هر تصمیمی باید به توافق پنج نفر می‌رسید و خروجی واحد نیز قرار بود که از طریق نظر‌سنجی‌ها تعیین شود.

وی ادامه داد: اما ما وقتی در روز ۱۸ اردیبهشت که روز دوم ثبت‌نام‌ها بود دور یکدیگر جمع شدیم و نظر‌سنجی‌ها ارائه شد مشخص شد که بنده نفر اول هستم و به محض مطرح شدن این موضوع دوستان گفتند که نظر‌سنجی‌ها خیلی معتبر نیست و یکی از آقایان که خارج از ائتلاف پنج نفره بود گفت باید قرعه‌کشی شود که بنده پاسخ دادم این کارها دیگر مال الان نیست.

متکی به پیشنهاد دوستان خود برای حکمیت جهت مشخص شدن نامزد نهایی اشاره کرد و افزود: در جلسه ویژه کمیته روحانیت به آنها گفته شده بود حکمیت کنید در حالی که آنها گفته بودند شما با ساز و کار خود به یک نفر برسید. بنابراین وقتی که ما گفتیم که کار ما چارچوب دارد این آقایان حکمیت نکردند و بعد قرار شد که رای بدهیم.

نامزد انتخابات یازدهم افزود: بنده گفتم که من در رای‌گیری شما شرکت نمی‌کنم چرا که هر کس به خودش رای خواهد داد و در نهایت نیز ۴ نفر شرکت کردند که یک نفر دو رای آورد اما فردی در خارج از ائتلاف گفت من نظرم این است که آقای ابوترابی انتخاب شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که اگر رد صلاحیت شوید چه خواهید کرد گفت: من در موقع خود به این سوال جواب خواهم داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *