روحانی: روز ۲۴ خرداد یا من میمانم یا هاشمی

خورنا: نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه هاشمی قاطعانه به من گفته بود که کاندیدای انتخابات نمی‌شود، تاکید کرد: بنده و آقای هاشمی با هماهنگی مسیر را ادامه می‌دهیم اما در ۲۴ خرداد یک نفر از ما در لیست رای می‌ماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حسن روحانی نامزد انتخابات یازدهم و رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ظهر امروز دوشنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف و در برنامه‌ای که از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه امیدوار هستم که دانشگاه شریف به فرودگاهی برای انتقال نخبگان کشورمان تبدیل نشود، اظهار داشت: فضای آزاد و منزلت و فضا برای فعالیت‌های علمی باید برای استاد و دانشجو فراهم شود چرا که یک دانشگاه آزاد منشاء رشد کشور خواهد بود.

روحانی ادامه داد: ما برای نجات کشور از شرایط فعلی باید با خیلی چیزها از جمله فرهنگ، دین و طبیعتمان و جامعه آشتی کنیم؛ اولین آشتی باید با دانشمندان و اندیشمندان کشور باشد چرا که بدون استفاده از نظرات کارشناسی آنها نمی‌توان مسیر تعالی را طی کرد.

رئیس سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد که باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و دانشکده‌ای را به خاطر نوشتن نامه دلسوزانه اساتید آن به دولت نبندیم.

وی با بیان اینکه شکل امروز ما ناشی از فاصله با عالمان و دانشمندان است و از این رو دانشگاه باید با مراکز صنعتی و تولیدی متصل شود تصریح کرد: اگر شورای پول و اعتبار تعطیل نمی‌شد می‌توانستیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه باید با ارتباط با جناح‌ها و گروه‌ها شکاف‌های اجتماعی را کم کرد، افزود: ما در شرایطی هستیم که به وحدت بیشتر نیاز داریم و باید از سیاست تساهل و تسامح استفاده کنیم؛ اگر کسی در کشور ما به بیگانگان وابسته است باید محاکمه و جرمش ثابت شود لذا ادامه این وضع به نفع کشور نیست.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تاکید کرد: همه مردم و جناح‌ها باید در برابر منشور قانون اساسی سر فرود آورند و آن را فصل‌الخطاب بدانند چرا که فعالیت سیاسی بدون قواعد سیاسی راه به جایی نمی‌برد و ما نمی‌توانیم در مسیر توسعه سیاسی قرار گیریم و اکنون که ما حزب فعال و سراسری نداریم و اهداف فعالیت فصلی دارند، شایسته است حداقل در برابر قانون همه سر فرود آورند.

وی ادامه داد: در انتخابات ۲۴ خرداد باید زمینه را برای وحدت ملی فراهم شود و از اینکه بخواهیم انتخابات موجب شکاف شود باید پرهیز کرد؛ چرا به محض اینکه کسی کاندیدا می‌شود صرفا به خاطر اینکه قدش بلند‌تر است همه می‌ترسند بنابراین باید یک مقدار تسامح داشت.

روحانی آشتی سوم را آشتی با جهان و دنیا عنوان کرد و افزود: برخی فکر می‌کنند باید با دنیا جنگید یا تسلیم شد در حالی که راه سومی نیز وجود دارد و آن تعامل سازنده با جهان است.

نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه ما هرگاه که تعامل سازنده با جهان داشتیم و با صبر و حوصله رفتار کردیم دچار ضرر نشدیم، خاطرنشان کرد: کار سیاسی و راه کم‌هزینه و استفاده از عقلانیت و درایت به معنای سازش نیست.

وی با اشاره به ماجرای هسته‌ای کشورمان در سال ۸۲ تصریح کرد: در سال ۸۲ چند کشور از جمله ایران، کره جنوبی، مصر و لیبی دچار مشکل شده‌اند و به ساخت بمب هسته‌ای متهم شده‌اند که همه آنها در برابر غرب کوتاه آمده و تسلیم شدند و حتی مصر در شورای حکام عذرخواهی کرد و کره جنوبی نیز دانشمندان هسته‌ای را دستگیر و به مراکز قضایی تحویل داد اما جمهوری اسلامی راه تعامل سازنده را برگزید و اعلام کرد آمریکا که می‌گوید مشغول ساخت بمب هسته‌ای هستیم دروغ می‌گوید.

روحانی ادامه داد: برخی گفتند مذاکرات با آژانس و اروپا فایده‌ای ندارد و برخی دیگر نیز گفتند که باید فعالیت هسته‌ای خود را تعطیل کنیم و خلاص شویم اما راه تعادل از طریق مذاکره و همکاری برای ثابت کردن صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای صورت می‌گرفت. از این رو ما برای دور کردن کشور از جنگ و شورای امنیت و برای به دست آوردن فرصت برای تکمیل فناوری هسته‌ای راه مذاکره با آژانس و اروپا را برگزیدیم.

نامزد انتخابات یازدهم در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم از این رو مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین‌تر است برساند.

وی در خصوص حصر خانگی سران فتنه پس از قانون‌شکنی سال ۸۸ گفت: اگر بنده رئیس‌جمهور باشم معتقدم که این شکاف به نفع ما نیست هرچند که در حال حاضر آیت‌الله هاشمی به صحنه آمده است اما به هر حال دولت آینده باید یک فضای غیرامنیتی به وجود آورد و می‌توان شرایطی را فراهم کرد که تا در یک سال آینده کسانی که به دلیل وقایع سال ۸۸ در حصر خانگی و زندان هستند آزاد شوند.

روحانی در خصوص کاندیداتوری هاشمی اظهار داشت: من از اینکه آقای هاشمی کاندیدا شده خوشحال هستم و از آن استقبال می‌کنم چرا که ایشان از ارکان انقلاب است و از ابتدا در کنار امام بوده و همواره سمت‌های مهمی همچون فرماندهی جنگ و ریاست جمهوری را برعهده داشته است.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری کاندیداتوری هاشمی را فداکاری وی توصیف کرد و در عین حال ادامه داد: آقای هاشمی تا روزهای آخر قاطعانه به بنده گفت که کاندیدا نمی‌شود اما دلایلی پیش آمد که ایشان نامزد شد؛ آقای هاشمی به بنده گفت که ساعت ۳ بعد از ظهر روز آخر ثبت‌نام‌ها به تصمیم‌ برای ثبت‌نام رسیده است.

وی تاکید کرد: هاشمی و بنده کاندیدا هستیم و با هماهنگی این مسیر را ادامه می‌دهیم اما در روز رای و در ۲۴ خرداد یک نفر از ما در لیست رای قرار خواهد گرفت.

روحانی در خصوص وقایع سال ۸۸ اظهار داشت: اگر فتنه هست باید ببینیم از چه کسی و از کجا آغاز شده است؛ چطور درست در شب انتخابات سود سهام عدالت برده می‌شود و در یک مناظره تلویزیونی به افرادی که حضور ندارند تهمت زده می‌شود. البته باید دید که توزیع سیب‌زمینی قانونی بوده است یا خیر.

نامزد انتخابات یازدهم با تاکید بر اینکه ما باید قانون را به همه جا تسری دهیم، یادآور شد: می‌توان راهی را از طریق قانونی پیدا کرد که زندانیان سیاسی از طریق اجماع‌سازی آزاد شوند و این شکاف‌های فعلی از بین برود.

وی در خصوص نکات مثبت و منفی دولت احمدی نژاد خاطرنشان کرد: نکات منفی آن که خیلی فراوان است؛ نکات مثبت آن را نیز شما بگویید؛ وضعیت اقتصادی، ارزش پول ملی و تورم سالانه و بیکاری وضعیتش مشخص است اما دولت در عین حال در پروژ‌ه‌های ملی و استانی عملکرد مثبتی داشته است.

یکی از دانشجویان به روحانی گفت: شما که مدعی هستید نماینده جریان عقلانیت و اعتدال هستید چه تضمینی وجود دارد که پس از پرونده هسته‌ای تمامیت ارزی کشور را از دست ندهید؛ سقف رای شما مشخص است و معین و هاشمی در سال ۸۴ روی هم ۱۱ میلیون و جریان شما در سال ۸۸، ۱۳ میلیون رای داشت بنابراین بهتر است شما خود را جریان اعتماد به نفس بدانید تا جریان اعتدال.

وی پاسخ داد: بنده ۸ سال در دفاع مقدس رئیس ستاد جنگ و پدافند هوایی بوده‌ام و تمام نامه‌های مبادله‌ای را انجام داده و اسرا آزاد شدند اما در حال حاضر که پرونده ایران به شورای امنیت رفته هرچند که ظالمانه است اما سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره آن را خارج کنیم و این را کسانی که تحریم را کاغذ پاره می‌دانستند باید پاسخ دهند.

روحانی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که از وی پرسید شما چه برنامه‌ای برای نابودی اسرائیل دارید، گفت: اسرائیل کشوری است که سرزمین فلسطین را غصب کرده و رژیم آدم‌کشی است که به طور مرتب در منطقه جنایت می‌کند اما اینکه امام فرمود اسرائیل باید از بین برود یک آرمان بلند‌مدت است که راهش لشکر‌کشی نیست بلکه بهترین راه برای نابودی اسرائیل، دموکراسی و آن چیزی است که مقام معظم رهبری درخصوص رای‌گیری برای حکومت در سرزمین‌های اشغالی فرمودند.

نامزد انتخابات یازدهم در پاسخ به سوال دانشجویی که به وی گفت به نظر می‌رسد که شما به دنبال وزارت در دولت آقای هاشمی هستید؟ پاسخ داد: ما وزارت را پشت سر گذاشته‌ایم و تازه به دوران رسیده هم نیستم، از این رو اگر مدیریت فردی را برای کشور قبول داشته باشم از وی حمایت خواهم کرد و در شرایط خطیر فعلی شما نمی‌دانید کشور در کجا قرار دارد؛ یک خطای دیگر کافی است که کشور نابود شود!

وی تاکید کرد: رئیس‌جمهور آینده باید عاقل، فهیم و مدبر باشد و به نظر بنده آقای هاشمی این توانایی را دارد لذا من از کسی وزارت نمی‌خواهم بلکه فقط از مردم برای ریاست جمهوری رای می‌خواهم.

روحانی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: همه اصل هدفمندی یارانه‌ها را قبول دارند اما هدفمندی متعلق به دولت هاشمی بود که در مجلس چهارم نمایندگان با آن مخالفت کردند و این طرح عقب افتاد.

نامزد انتخابات یازدهم ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها باید در چارچوب قانون پیش برود که اینگونه نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه الگوی اقتصادی شما برای تورم و تحریم چیست، گفت: تورم و تحریم با یکدیگر ارتباط دارند اما نمی‌توان گفت که اگر تحریم نبود تورم هم ایجاد نمی‌شد؛ یکی از دلایل تورم کاهش تولید و افزایش نقدیندگی است.از این رو من معتقدم که با بالا بردن تولید، کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید و رابطه متعال با دنیا می‌توان از تورم جلوگیری کرد.

روحانی در خصوص حکم حکومتی و جایگاه شورای نگهبان تصریح کرد: طبق قانون زمانی که مقام معظم رهبری نظر خود را به عنوان حکم حکومتی اعلام می‌کند همه باید تبعیت کنند. اما گاهی رهبری نظری دارد که می‌توان درباره آن بحث کرد؛ شورای نگهبان یک مرجع نظارتی است که حکم قضایی صادر نمی‌کند.

به گزارش فارس، در ادامه سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه شریف در حالی که یکی از دانشجویان در حال مطرح کردن سؤال خود از روحانی بود و وی را قائد بزرگ خطاب کرد، الله‌بداشتی مسئول ستاد دانشجویی روحانی به روی سن آمد و با بررسی سؤالات مجری باعث شد که جلسه برای دقایقی متشنج شود که حسن روحانی گفت این فرد تیم حفاظتی من نیست؛ بنده به دانشگاه‌های مختلفی دعوت شدم که بسیج دانشجویی برگزار کننده نشست آن دانشگاه بود اما به نظر می‌رسد در اینجا شیوه‌های دیگری اعمال می‌شود؛ ما یک قائد بیشتر نداریم که آن هم رهبر انقلاب است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام در خصوص خروج نماینده ایران از جلسه شورای حکام زمانی که اجماع بر علیه ایران بوده،‌گفت: بنده هم با آن کار نماینده ایران که در حال حاضر هم یکی از مسئولان کشور است، مخالفم و همان شبانه با وین تماس گرفتم؛ البته او نمی‌خواست خیانت کند اما باید در آن جلسه رای مخالف می‌داد.

وی درباره فعالیت هسته‌ای در زمان خود خاطرنشان کرد: ما در سال ۸۳ و ۸۲ چرخه هسته‌ای را در اصفهان کامل کردیم؛ ما با پلمب کردن نیروگاه‌های هسته‌ای و دوباره شکستن آن پلمب‌ها قصد بازی دادن داشتیم تا بتوانیم فرصت بگیریم تا به مرحله جنگ نرسیم و پرونده‌مان به شورای امنیت نرود. از این رو زمانی که مسئولیت خود را تحویل دادم ما ۳ هزار سانتریفیوژ داشتیم.

«ما با تعلیق بازی کردیم؛ تعلیق الزامی را به تعلیق داوطلبانه تبدیل کردیم و در تمام مذاکرات هیچ تعهدی برای ملت ایجاد نکردیم».

روحانی در پاسخ به سؤال دانشجویی که از او پرسید شما چه طور دم ازوحدت ملی می‌زنید اما می‌گویید برخی فقط شعار می‌دهند،‌گفت:‌نباید کسی که مخالف ماست، حذف شود اما در این ۸ سال منتقدان حذف شده‌اند.

نامزد انتخابات یازدهم در پاسخ به پرسش دیگر یکی از دانشجویان که به وی گفت چرا شما در حالی که در زمان حصر منتظری در شورای عالی امنیت ملی بودید اما سکوت کردید، گفت: من یک سال برای رفع حصر آقای منتظری تلاش کردم و نامه‌ای که باعث رفع حصر منتظری بود با امضای بنده بود.

یکی از دانشجویان به وی گفت آقای هاشمی چه ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که نتوانسته در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری خود آن را نشان دهد،‌که روحانی پاسخ داد: هیچ دولتی نیست که نقص نداشته باشد و معتقدم تنها دولت امام دوازدهم بی‌نقص است؛‌ هاشمی امروز هاشمی سال ۶۸ نیست چرا که نظر و تفکرش فرق کرده است.

وی افزود: ۲ هزار کیلومتر که پس از جنگ در اشغال عراق بود در دولت هاشمی بازپس گیری شد و اسرا با افتخار به کشور بازگشته و دولت عراق در سازمان ملل متجاوز شناخته شده، ویرانه‌ها بازسازی و ارز چند نرخی دو نرخی شد. از این رو تمام اینها در دولت هاشمی اتفاق افتاد.

روحانی با اذعان به اینکه ما تسلیم امر رهبری هستیم و به آن افتخار می‌کنیم تاکید کرد: باید اجازه دهیم تا هاشمی برنامه خود را ارائه دهد و آن زمان در این باره صحبت کنیم.

نامزد انتخابات یازدهم با اشاره به دیدارش با ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: فرانسوی‌ها که مسئول بخش هسته‌ای و غنی‌سازی بودند برخورد خیلی تندی داشتند، بنده به شیراک پیشنهاد دادم که فرمول نظارت را آژانس تعیین کند که او نیز پذیرفت و امروز هم شاید در مذاکرات با ۱+۵ بتوانیم برای جلب اطمینان دنیا از فرمول نظارتی آژانس استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید که شما که مقابل مقاله و پرسش یک دانشجو تا این حد عصبانی می‌شوید چه طور می‌خواهید با سعه صدر کشور را اداره کنید، گفت: بنده در برابر ظلم و بی‌عدالتی همیشه واکنش سریع دارم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *