«شریعتمداری» هم برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد + زندگی‌نامه

خورنا: محمد شریعتمداری عضو کابینه اصلاحات، دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور، نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را رسماً ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات کشور، محمد شریعتمداری دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور، نام خود را در فهرست رسمی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت کرد.

«محمد شریعتمداری» ۵۲ سال پیش در خانواده‌ای مذهبی در تهران به دنیا آمد اما اصالتاً مشهدی به حساب می‌آید؛ پدرش از جمله مبارزین صاحب‌نام علیه رژیم پهلوی بود.

وی تحصیلات ابتدائی و دبیرستان خود را در تهران گذرانده و سال ۵۶ برای تحصیل در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شد و با توجه به سوابق مبارزاتی خانوادگی خود، از بدو ورود به دانشگاه در تحرکات سیاسی چون تعطیلی ها، تحصّن ها و توزیع اعلامیه‌های حضرت امام (ره) و پس از پیروزی انقلاب و اجرای انقلاب فرهنگی در راه‌اندازی دانشگاه نقش داشت.

شریعتمداری پس از اتمام مقطعی از تحصیل در رشته الکترونیک، گرایش تحصیلی خود را یه رشته مدیریت تغییر داد و کارشناسی ارشد خود را سال ۸۲ اخذ کرد و در حال حاضر نیز در حال دفاع از پایان‌نامه دوره دکترای خویش است.

آنگونه که خود او اعلام کرده، بنا به علاقه شخصی و ضروریاتی که احساس می کرد، مطالعاتی در عرصه مدیریت و علوم اقتصاد خصوصاً اقتصاد اسلامی و اقتصاد ایران داشته و مقالاتی نیز از وی در این زمینه منتشر شده است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت ستاد استقبال حضرت امام درآمد و مسئولیت‌های مختلفی را در کارنامه خود ثبت کرده که از جمله آنها می توان به جانشینی معاونت امور انقلاب در دولت شهید رجایی و همکاری با آیت‌الله مهدوی کنی در کمیته انقلاب اسلامی و همکاری با آیت‌الله محمدی ری شهری برای تشکیل وزارت اطلاعات و تصدی معاونت اقتصادی این وزارتخانه اشاره کرد.

شریعتمداری از جمله مؤسسان جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بود که در انتخابات ۷۶ از نامزدی آیت‌الله ری شهری حمایت کرد و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات نیز، تعطیل شد.

شریعتمداری که در حال حاضر مشاور دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای راهبردی سیاست خارجی و البته رئیس کمیسیون اقتصادی این شوراست، در دهه ۶۰ مسئولیت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری را بر عهده داشت و دو دوره نیز، وزیر بازرگانی دولت محمد خاتمی بود.

وی بر اساس سوابقی که در حوزه اقتصاد داشته، ریاست کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان، عراق، عمان، قطر، کویت، پرتقال، اسپانیا، زیمباوه، اوگاندا، کنیا، تایلند و فیلیپین را عهده‌دار بوده و در دوران وزارتش نماینده تام‌الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت بود که در زمان مسئولیتش ایران را پس از سال‌ها به عنوان عضو ناظر به سازمان جهانی تجارت وارد کرد.

شریعتمداری در جریان وقوع تحصن در آستانه انتخابات مجلس هفتم از جمله کسانی بود که به‌منظور حل و فصل ماجرا مأموریت یافت و هنگام تشکیل شورای سران قوا برای هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگیری برخی عناصر سیاسی و اقتصادی نیز وارد این ماجرا شد و در مقطعی نیز به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور برای حل مسائلی که بین دولت، قوه قضائیه، مجلس و شورای نگهبان ایفای نقش کرد.

او از سال ۱۳۷۳ پس از ۳ سال عضویت در هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، با حکم رهبر معظم انقلاب، ریاست این ستاد را بر عهده گرفت.

شریعتمداری همچنین از سال ۱۳۷۰ تاکنون عضو هیئت امنای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و دبیر هیئت امنای مؤسسه دارالحدیث قم است.

وی در روز دوازدهم دی ماه ۱۳۹۱ برای ورود به عرصه ریاست جمهوری یازدهم اعلام آمادگی و شعار خود را نیز «دولت اعتدال» عنوان کرد و

ریاست ستاد انتخاباتی او بر عهده عبدالحسین وهاجی وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی قرار دارد و محسن بهرامی که در سال ۸۴ سخنگوی محمدباقر قالیباف بود، سخنگوی اوست.