هاشمی می آید تا در مقابل سیاست‌های پوپولیستی احمدی‌نژاد قرار گیرد

خورنا: فایننشال تایمز طی تحلیلی از انتخابات ایران نوشت: چالش همچنان وجود دارد؛ چالش بر سر تبدیل شدن به یک نامزد برتر.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛  روزنامه انگلیسی می نویسد: این در حالی است که از یکشنبه آینده، شورای نگهبان به مدت ۱۰ روز فرصت دارد تا نام نامزدهای تاییدشده را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند.

مسیر تایید کاندیداها، وفاداری و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی است. با درنظرگرفتن یک چنین معیاری، چهره‌های اصلی اردوگاه اصلی اصولگرایان از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران گرفته تا علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه سابق و احتمالا سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای از این دروازه به سلامت عبور خواهند کرد.

اما پای یک رقیب بالقوه به نام آیت الله هاشمی‌رفسنجانی هم در میان است. مردی محافظه‌کار، با نفوذ و رییس‌جمهوری سابق ایران. می‌گویند او پا به عرصه رقابت خواهد گذاشت تا در مقابل سیاست‌های پوپولیستی محمود احمدی‌نژاد قرار گیرد.

هاشمی هنوز به طور قطعی در مورد نامزدی خود اظهارنظر نکرده ‌است، نه می‌گوید که می‌آید و نه آمدنش را رد می‌کند. او روز دوشنبه تنها گفت که بدون کارت سبز رهبری وارد عرصه رقابت نخواهد شد.

به گفته تحلیلگران، پاسخ غیرصریح رفسنجانی برای شرکت در انتخابات بازی را برای رقبای اصولگرای او تا حدی پیچیده‌تر کرده است.

سیاستمداران اصلاح‌طلب، جامعه تجار و کارگران خواهان حضور هاشمی یا خاتمی هستند. می‌گویند در صورت حضور این دو مرد، مذاکرات هسته‌ای ایران راه به جایی برده و اقتصاد کشور که تحت تاثیر سیاست‌های پوپولیستی احمدی‌نژاد و تحریم‌های بین‌المللی ضعیف شده، بهبود می‌یابد.

اگر خاتمی و رفسنجانی هیچ یک پا به عرصه رقابت نگذارند، بار مسوولیت اصلاح‌طلبان به دوش یک یا دو نامزد اصلاح‌طلب یا حتی محافظه‌کار خواهد افتاد. اما در این میان پای گزینه‌های کم‌وزنی در میان نخواهد بود چرا که دو مرد پشت کاندیدای سوم قرار خواهند گرفت و از او حمایت خواهند کرد.

با این حال در سوی دیگر ماجرا احمدی‌نژادی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد تمایلی به کناره‌گیری از قدرت نداشته و یک متحد نزدیک را برای جایگزینی خود در نظر گرفته است. او می‌خواهد رییس دفترش دنباله‌روی راهش شود. اما گویا شرایط بر وفق مراد احمدی‌نژاد نیست.

تورم ۲/۳۲درصدی در استان‌های ایران حس می‌شود و حتی رسانه‌های داخل کشور هم تصویر استقبال اندک از احمدی‌نژاد در سفر‌های استانی را به نمایش می‌گذارند.

ناظران سیاسی همچنان نسبت به تایید صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی از فیلتر شورای نگهبان شک دارند.