روحانی: اگر اصرار کنند که از لفظ فتنه استفاده کنند مجبور می شوم خیلی از مسائل را بازگو کنم

خورنا: حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در تالار جاسبی دانشگاه آزاد کرج در پاسخ به این پرسش که نماینده کدام طیف سیاسی هستید، اصولگرا یا اصلاح طلب، اظهار داشت: من همواره اعتدال گرا بوده ام. از ابتدای زندگی سیاسی با اصولگراها و اصلاح طلب های معتدل رابطه خوبی داشته و دارم و الان هم همینطور است.

 

به گزارش مهر وی با بیان اینکه با هیچ یک از اعتدال گراها مشکلی نداشته ام، گفت: به همین دلیل نام دولت آینده ام را دولت فراجناحی نامیده ام.

جایگاه ولایت فقیه کاملا در قانون روشن است

روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نسبت خود با قانون و جایگاه ولایت فقیه، قانون را مبنای هر کشوری خواند و تاکید کرد: قانون گرایی باید اصل باشد. اساسا اصل مترقی بودن یک کشور به معنای احترام به قانون و توسعه سیاسی به معنای قانونگرا بودن و رعایت قواعد قانون است.

وی با بیان اینکه اصل ولایت فقیه نیز هم در دین و در قانون آمده و رئیس جمهور آینده باید فردی متعهد به قانون باشد، یادآور شد: در قانون اساسی بحث ولایت فقیه کاملا روشن تبیین شده است و من نیز زمانی عضو مجلس خبرگان بودم و بنابراین به این اصل معتقدم.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری در خصوص موضع اش مبنی بر رابطه با آمریکا گفت: مبنای ارتباط ما با کشورها چه برای مذاکره و چه به جهت برقراری رابطه باید منافع و امنیت ملی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما با هیچ یک از کشورها که به رسمیت می شناسیم، نه عقد اخوت بسته ایم نه عقد دشمنی، افزود: جمهوری اسلامی با هیچ کشوری دشمنی ندارد. اما اگر تجاوز و تعهدی به کشور شود، البته مدافعی جنگنده، سرسخت و قوی خواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما از ابتدای انقلاب مشکلی با آمریکایی ها نداشتیم ولی دشمنی های آنها وضع را به قطع ارتباط رساند. اگر آنها به آمدن پای میز مذاکره مصمم باشند و در صورتی که منافع ملی و امنیت ما تقاضای مذاکره کننده را بپذیرد می توانند اقدام کنند؛ می توان در شرایطی مذاکره کرد و در شرایطی رابطه برقرار کرد اما همانگونه که مقام معظم رهبری گفتند ما خط قرمزهایی داریم که باید رعایت شود.

سیستم بانکی کشور پس از تحریم قفل شد

یکی از دانشجویان از این کاندیدا در مورد رویکردش در صورت پیروزی در انتخابات و  صنعت پرسود گردشگری و ورزش کشور به رغم برخورداری از مواهب طبیعی و جاذبه های سرشار دانست، پرسید که روحانی پاسخ داد: توریسم صنعتی بسیار مهم است و به درستی به جاذبه های توریستی ایران اشاره کردید.

وی در این ارتباط به آمار ۳۲ میلیون نفر گردشگر در سال ۲۰۱۲ از کشور ترکیه اشاره کرد و اذعان داشت: کشور ایران هم از نظر تنوع آب و هوایی و هم به لحاظ جاذبه های توریستی وضعیتی به مراتب بهتر از ترکیه دارد و حساب کنید در صورتی که هر گردشگر ۱۰ هزار دلار همراه خود برده باشد چه سود سرشاری نصیب این کشور شده است.

روحانی افزود: گفته می شود به ازای ورود هر گردشگر ۹ فرصت شغلی ایجاد می شود و این فرصت خوبی برای کاهش بیکاری در کشور است.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه علت اصلی رکود صنعت گردشگری کشور را مسائل بانکی دانست و با طرح این پرسش که گردشگر چگونه مسائل بانکی خود را حل کند، یادآور شد: هر گردشگری برای ورود به کشوری دیگر باید کارت بانکی همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه پیش تر از این هم مشکل داشتیم اما با تحریم های اخیر سیستم بانکی ما کاملا قفل شده است. بنابراین ما باید زیرساختها را اصلاح کنیم.

روحانی همچنین با رد تفکری که ورود گردشگر به ایران یا بازدید ایرانیان از سایر کشورها را موجب پرواز دین و ایمان و اخلاق مردم آن جامعه می داند، تسهیل شرایط حضور گردشگر در کشور را به نفع اقتصاد، انقلاب و  رفع چهره نادرستی که در برخی کشورها از ایران ترسیم شده است، دانست.

کاندیدای ریاست جمهوری دوره یازدهم که در نخستین ساعات نام نویسی کاندیداها خود را به ستاد انتخابات در وزارت کشور رسانده بود، در ادامه این پرسش و پاسخ دانشجویی در خصوص نظرش در مورد ارتباط نزدیکش با هاشمی رفسنجانی، وابستگی اش به این شخص و  اینکه آیا در صورت ورود هاشمی به عرصه انتخابات به نفع وی کنار می رود، اینگونه پاسخ داد: بعید می دانم آقای هاشمی تصمیم به حضور در قالب کاندیدا شدن داشته باشد.

وی ادامه داد: من و آقای رفسنجانی به همراه آیت الله بهشتی و دکتر مطهری و خیلی های دیگر هر دو پیش از انقلاب از اعضای جامعه روحانیت مبارز بودیم و بعد از انقلاب نیز در عرصه ها و مقاطع مختلف تاریخ همکاری داشته ایم و امروز هم که هر دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظامیم. بنابراین از پیروزی انقلاب تا امروز همکاری مداومی داشته ایم.

روحانی افزود: در عین حال که به نظرات ایشان در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احترام می گذارم اما ایشان آیت الله هاشمی است و من حسن روحانی. ما دو نفر هستیم اما با قرابت فکری.

نقل قول جک استراو کاملا دروغ است

وی در پاسخ به پرسش دانشجویی که به استناد مطلبی در یکی از روزنامه های سراسری کشور از قول جک استراو نوشته حسن روحانی به او قول تعلیق ۱۰ ساله برنامه هسته ای در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی را داده است و مخالفت رهبری را در این خصوص چگونه توجیه می کنید، به گفت: نقل قول جک استراو کاملا کذب و دروغ است.

وی با بیان اینکه بی معنی است که کسی قول تعلیق چندساله بدهد، تصریح کرد: این حرف از بیخ و بن دروغ است. زیرا تعلیق در شهریور ۸۲ مطرح شد و من در مهرماه مسئول پرونده هسته ای شدم. ضمن اینکه تنها تعلیق نبود بلکه خواسته غربیها این بود تمام برنامه های هسته ای ایران به حالت تعلیق در آید.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قطعنامه بر تعلیق فعالیت هسته ای ایران اصرار داشت اما در مذاکرات تهران که به مذاکرات سعد آباد معروف شد تعلیق را به گاز دهی به نیروگاه نطنز محدود کردیم.

به گفته روحانی فعالیت نیروگاههای اراک، بندرعباس و اصفهان نیز در آن زمان ادامه داشت.

وی با یادآوری اینکه ذکر کلمه داوطلبانه را آن زمان به مذاکرات افزودم،گفت: به این معنی که هر جا ما خواستیم تعلیق کنیم بی آنکه تعهد حقوقی بدهیم.

کاندیدای ریاست جمهوری در مورد ناراحتی رهبری از روند مذاکرات هسته ای به مطالبی که ۱۲ روز پس از مذاکرات تهران در تاریخ ۱۱ آبان ۸۲ توسط رهبری در جمع کارگزان و در تایید دیپلماسی ایران در مذاکره با غربیها مطرح شد استناد کرد.

وی همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری در نماز جمعه ۲۹ آبان ۸۴ نیز رفتار ایران را حاصل خرد جمعی توصیف و رضایت خود را اعلام کردند.

روحانی در عین حال با بیان اینکه اصول سیاستها بر عهده سران نظام و شیوه اجرایی آن به عهده ما بود، گفت: صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ایران، تامین امنیت ملی و دور کردن کشور از جنگ و شورای امنیت در همین زمان انجام شد.

وی افزایش سانتریفیوژها از ۱۵۰ به بیش از  ۳۰۰ سانتریفیوژ، محصول آب سنگین اراک و تولید کیک زرد را از دستاوردهای آن دوره عنوان کرد.

شهیدان بابایی و ستاری به اندازه من مسئولیت داشتند

فرمانده پدافند هوایی کشور همچنین در مورد پرسشی که وی را مسبب مرگ شهید بابایی در بازگشت از ماموریتش به عراق می دانست، اظهار داشت: طبق حکم رهبری در سال ۶۴ که آن زمان رئیس شورای دفاع بودند، به سمت فرماندهی پدافند هوایی کشور منصوب شدم.

وی افزود: پس از این حکم ستاد پدافند هوایی کشور را تشکیل دادیم که اصلی ترین اعضای آن شهید بابایی و شهید ستاری بودند و با تشکیل این ستاد در عملیات والفجر ۸ توانستیم ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را معدوم کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه پدافند هوایی تشکیلات مستقلی دارد و هر واحد زمینی نیز دارای پدافند مستقل است، یادآور شد: نزدیک مرز فردی بسیجی به خیال اینکه هواپیمای عراقی را می زند پایش به ماشه خورد و هواپیمای اف پنج حامل شهید بابایی سقوط کرد. ضمن اینکه در ستاد پدافند هوایی به همان میزانی که من مسئول بودم شهیدان بابایی و ستاری نیز مسئولیت داشتند.

اقتصاد آزاد و عادلانه مدل مد نظرم است

کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه مدل اقتصادی مورد نظرش را مدل اقتصاد آزاد و عادلانه عنوان کرد و اظهار داشت: مبنای این مدل اقتصادی حفظ کرامت انسانی و توسعه اقتصادی است.

وی در مورد هدفمندی یارانه ها هم که پرسش دانشجویی بود، با اشاره به اینکه اصل هدفمندی در برنامه دوم آمده و در برنامه سوم هم به آن اشاره شده، اصل این کار را مشروط بر اینکه درست اجرا شود، درست توصیف کرد.

روحانی اجرای این طرح را به شیوه فعلی ناهماهنگ با قانون خواند و تصریح کرد: متاسفانه یارانه تولید به این بخش تخصیص داده نشد و تولید دچار مشکل شد به طوری که بسیاری از کارخانه ها با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت تولیدشان و حتی کمتر از این ادامه فعالیت می دهند.

وی یادآور شد: کاهش تولید موجب افزایش تقاضا، افزایش بیکاری و در نهایت به تورم و گرانی می انجامد و امروز شاهدیم که تورم نقطه به نقطه به بیش  از ۴۰ درصد و تورم سالانه به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

کاندیدای ریاست جمهوری در مورد نقش هاشمی در فتنه ۸۸، مرزبندی با سران فتنه و موضع وی در ارتباط با شکستن حصر کروبی و موسوی اظهار داشت: مواضع ام را در همان مقاطع و در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کرده ام.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم باید به سمت اتحاد و  وحدت برویم تا بازخوانی گذشته توضیح داد: برای رسیدن به بحث فتنه باید کمی جلوتر و آن زمان که فتنه در مناظره تلویزیونی شروع شد و باید جلوی آن می ایستادیم، برگردیم.

روحانی تصریح کرد: اگر همان شب صدا و سیما در برابر اتهام و تهمت و دروغ ایستادگی می کرد و  یا پس از مناظره زمانی را برای دفاع آنانکه مورد اتهام قرار گرفته بودند اعلام می کرد حوادث بعدی پیش نمی آمد.

وی ادمه داد: گفتند، اما پس از انتخابات گفتند. زیرا اگر همان زمان از خود دفاع می کردند نتیجه انتخابات چیز دیگری می شد.

شرایط امنیتی کشور باید تغییر کند

کاندیدای ریاست جمهوری با  بیان اینکه ناگفته های بسیاری در این خصوص هست اما ترجیح می دهم به سمت انسجام و اتحاد برویم به جای اینکه با طرح این مباحث شکافهای اجتماعی تا این حد در جامعه زیاد شود، تصریح کرد: معتقدم شرایط امنیتی کشور باید تغییر کند.

روحانی افزود: به عنوان کسی که مسئله امنیت را فهم و درک می کند می گویم که فضای امنیتی کشور به نفع هیچ کسی نیست؛ حتی در دانشگاهها نیز فضای امنیتی به نفع علم و دانشگاه نیست.

توصیه روحانی به مصلحی

وی در مورد اظهارات برخی افراد در واکنش به سخنان اخیر هاشمی در مورد ورود به انتخابات اظهار داشت: آقایانی که از عمر مسئولیتشان چندماهی بیشتر نمانده، خوب است در این زمینه با احتیاط حرف بزنند و شان بزرگان را رعایت کنند.

روحانی افزود: طرح مسائلی که اساس و پایه ندارد برای کشور مناسب نیست. در شرایطی هستیم که به سمت انتخاباتی حرکت می کنیم که رهبری خواسته اند آنچنان شکوهمند باشد که حماسه سیاسی شود؛ اما با این حرفها حماسه سیاسی خلق نمی شود.

وی گفت: انتخابات را باید به مردم واگذار کنیم و هر که علاقه مند هست وارد شود. هرچه خواست مردم است همان می شود و این شیوه ها را در شرایط کنونی کشور نمی پسندم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *