رئیس شورای عالی استان‌ها: مخالف افزایش اعضای شورای شهر اهواز هستم

خورنا: رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شورای شهر محل درآمد نیست و این تفکر که در شورا می‌توان پول‌های کلان به دست آورد، توهین آمیز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مهدی چمران در نشست مطبوعاتی که امروز در سالن جلسات ساختمان شورای شهر اهواز برگزار شد اظهار کرد: روز شورا‌ها روزی است که امام خمینی (ره) در سال ۵۸ به عنوان نخستین فرمان برای تشکیل یک نهاد صادر کردند و فرمودند سپردن کار مردم به دست خودشان از ضروریات انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه نخستین دوره شورا‌ها برای در سال ۷۸ کار خود را آغاز کرد تصریح کرد: قانون شورا‌ها در طی دوره‌های مختلف اصلاح شد و آخرین اصلاحیه قانون این نهاد اردیبهشت سال جاری،  سه روز قبل از نام نویسی شورا‌ها بود که به تصویب مجلس هم رسید.

*اظهار امیدواری برای آشتی شورای شهر و دولت آینده

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه وجود شورا‌ها به نفع مردم است بیان داشت: شورا‌ها از ارکان مهم تصمیم‌گیری در کشور هستند و این جایگاه شورا‌ها را در کشور نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مردم همه مسائل شهری را از شورا‌ها انتظار دارند و تصور می‌کنند شورای شهر در همه زمینه‌ها باید پاسخگو باشد اما قوانین تدوین شده به این شکل نیست، بنابراین تضاد و درگیری وجود دارد.

چمران افزود: امیدوار هستیم شورای شهر و دولت آینده با هم آشتی داشته باشند تا یک مدیریت یکپارچه را در کشور اجرا کنیم.

*شورای شهر و روستا محل درآمد نیست

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه این تصور وجود دارد که شورای شهر یک منبع درآمد کلان است اذعان داشت: شورای شهر و روستا منبع درآمد نیستند و بودجه شورای شهر از شهرداری است، اعضای شورای شهر تنها حق‌الجلسه بدون عیدی و کارانه دریافت می‌کنند و دریافت هر وجه دیگری غیر مجاز است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در این باره اضافه کرد: اینکه شورا‌ها درآمدزا هستند و با ورود به آن می‌توان پول‌های کلان به دست آورد یک تفکر توهین‌آمیز است، قانون بر عملکرد آن‌ها حاکم است، اگر کسی تخلف کند بدون هیچ اغماضی با او برخورد خواهد شد و باید بدانند که عدالت در کمین آن‌ها است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از اعضای شورای روستایی داوطلبانه کار می‌کنند خاطرنشان ساخت: آن‌ها حتی دارای جا و مکان مناسب نیستند و مردم را برای طرح مشکلاتشان در خانه خود می‌پذیرند.

چمران افزود: حقوق یک عضو شورای شهر از حقوق یک کارمند نیز کمتر است و این تصور که بتوانند از راه‌های غیر سالم کسب درآمد کنند یک برداشت تجارت مآبانه است و ما بایستی تلاش کنیم که به این شکل نباشد.

*عملکرد شورای دوره سوم اهواز خوب نبود

وی در رابطه با عملکرد شورای دوره سوم در اهواز گفت: متاسفانه این شورا خوب نبود و تلاش ما برای به سامان رساندن آن فایده‌ای نداشت و در ‌‌نهایت تخلفات صورت گرفته منجر به انحلال آن شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه اهواز شهر بزرگی است و به یک خدمت‌رسانی متراکم نیاز دارد، عنوان کرد: انحلال یک شورا بسیار ناراحت‌کننده است و جبران آن کار زیادی را می‌طلبد.

وی در ادامه به انحلال شورای شهر تهران در دوره اول اشاره کرد و توضیح داد: چند ماه قبل از پایان دوره اول شورا‌ها، شورای شهر تهران منحل شد اما در دوره دوم با آمدن افراد متعهد، اعتماد مردم جلب شد و بعد از شش ماه شهر رنگ و بوی خدمت به خود گرفت به طوری که رهبر معظم انقلاب فرمود؛ رایحه خوش خدمتی در شهر استشمام می‌شود.

چمران خاطر نشان ساخت: شورای شهر تهران از طیف‌های مختلف و تفکرات متفاوت تشکیل شد و تلاش کردیم تنها به کارهای تخصصی بپردازیم و حال شورای شهر تهران به یک الگو در کشور تبدیل شده است.

وی خاطر نشان ساخت: مردم اهواز هم با یک دید باز و به دور از تعصبات خاصی که در شهر وجود دارد می‌توانند مدیرانی متعهد، شایسته و کاربلد را انتخاب کنند.

همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر به صلاح نیست

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه همزمانی انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری به صلاح نیست، دلیل مخالفت خود را اینگونه ذکر کرد: ریاست جمهوری یک انتخابات کاملا سیاسی است اما شوراها‌ سیاسی نیستند.

وی اضافه کرد: در شهرهای بزرگ شورا‌ها در سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرند و و در شهرهای کوچک برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد و انتخابات شورا‌ها مهم‌تر است.

*سفرهای من تبلیغاتی نیستند

چمران در رابطه با کاندید شدن برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا قبل از نام نویسی در زمینه کاندید شدن برای انتخابات اعلام عمومی نمی‌کنم و سفرهای من هیچ کدام جنبه تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

*باید تحریم‌ها را خنثی کنیم

وی با بیان اینکه عبور از تحریم‌ها به کارهای تخصصی نیاز دارد، یادآوری کرد: عبور از تحریم‌ها به برنامه‌های خاصی نیاز دارد که مهم‌ترین آن‌ها اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌ها است، باید بتوانیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم و آن‌ها را خنثی کنیم.

*برقراری رابطه با آمریکا براساس اصول انسانی

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص برقراری رابطه با امریکا اظهار داشت: هر زمان در مقابل آمریکا و مخالفان کوتاه آمدیم آن‌ها سوءاستفاده کردند و هر زمان که مقاومت کردیم آن‌ها کوتاه آمدند.

وی ادامه داد: تا زمانی که یک رابطه انسانی و براساس اصول و اکرام بین دو طرف حاکم نشود در این‌باره تصمیم‌گیری نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور افرادی از هر قشر و صنفی در شورا‌ها ضرری ندارد، تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی کاندیدای شورای شهر این است که بینش شورایی و انگیزه کار داشته باشد، حال با هر شغل و هنری، مهم این است که موثر و مفید باشد.

چمران با بیان اینکه حضور افرادی با سوابق اجرایی و مطالعاتی در شورای شهر و روستا مفید‌تر است، افزود: نظر شورای عالی استان‌ها بر این بود که روی قوانین انتخابات شورا‌ها قانونی وضع شود مبنی بر اینکه افرادی که تجربه و سوابق کاری دارند، کاندید شوند که متاسفانه با مخالفت مجلس مواجه شد.

*من پیشگو نیستم

وی در خصوص سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پیش بینی شما از ورود جناح‌های مختلف به شورای شهر چیست گفت: من پیشگو نیستم و پیش بینی بلد نیستم.

*شورا ریشه شهرداری است

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شورا ریشه شهرداری است، عنوان کرد: شهرداری را بدون شورا نباید در نظر گرفت و باید این دو را همیشه با هم ببینیم، اگر یکی از آن‌ها لنگ بزند برای دیگری نیز مشکل به وجود می‌آید.

*با افزایش تعداد اعضای شورای شهر اهواز مخالفم

وی مخالفت خود را با افزایش تعداد اعضای شورای شهر اهواز به ۲۱ نفر اعلام کرد و اذعان داشت: طرح ۲۱ نفره شدن شورای شهر اهواز در سال ۸۲ در مجلس به تصویب رسید اما در آن زمان امکان اجرای آن وجود نداشت و در نتیجه اجرا نشد اما امسال مجلس این درخواست ما را مبنی بر به تعویق انداختن افزایش تعداد نپذیرفت.

چمران دلیل مخالفت خود را با ۲۱ نفره شدن شورای شهر اهواز اینگون بیان کرد: من از نظر اصل شورایی با این افزایش موافقم، اما حالا که شورا‌ها قوام نیافته‌اند شاید خیلی خوب و به صلاح نباشد.

وی در پایان تاکید کرد: مسائل سیاسی شهر نباید بر روی شورا‌ها سایه بی‌افکند زیرا کار شورا‌ها تخصصی است و امیدوار هستیم شهر اهواز دارای یک شورای شهر خوب گردد تا بتواند جبران مافات کند.