آیت الله هاشمی: برای دعوت مردم ارزش زیادی قائلم

خورنا: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص درخواست‌های مردمی برای حضورش در انتخابات گفت: با وجودی که ارزش زیادی برای دعوت مردم، قائلم و از صمیم قلب به آن احترام می‌گذارم، اما با توجه به ملاحظاتی که دارم باید با کمک صاحب‌نظران برای آن تدبیری اندیشید.

به گزارش خورنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی کشور به ویژه استان اصفهان، با تشریح وضعیت کنونی کشور و مقایسه آن با مقطع سال پایانی جنگ تحمیلی گفت: پس از جنگ با مذاکرات عقلانی و رفتار صحیحی که انجام دادیم، قطعنامه سازمان ملل به نفع ایران صادر شد و در آن ضمن محکومیت صدام، ایران را مستحق دریافت غرامت اعلام کردند و ایران با اعتمادسازی با خارج و برنامه‌ریزی معقول، به تدریج جایگاه خود را در منطقه و دنیا به دست آورد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: این روند به ویژه پس از اتخاذ سیاست خارجی ایران در قبال اشغال کویت روند صعودی یافت و معتقدم که اصلاح امور و جبران اشتباهات در دوره کنونی امکان‌پذیر است.

ایشان در پاسخ به سؤال یکی از حاضران به تشریح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و گفت: این تصور که همه مصالح کشور ابتدا باید در مجمع تأیید و سپس کارها براساس آنها انجام شود، اشتباهی است که در اذهان به وجود آمده است و این در حالیست که اساس تشکیل مجمع داوری در اختلاف مجلس و شورای نگهبان است که ریشه آن به ابتدای انقلاب برمی‌گردد و این مسائل از زمانی که من عهده‌‌دار ریاست مجلس بودم، خود را نشان داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: در آن زمان بخشی از اختلافات با دستور امام(ره) حل می‌گردید، اما خیلی از مسائل مهم از جمله قوانین کار، معادن، بازرگانی خارجی و موارد دیگر به خاطر اختلاف به وجود آمده بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف ماند که برای حل و داوری بین این اختلافات مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد.

ایشان با اشاره به عدم همکاری دولت در دوره‌های نهم و دهم با مجمع که حتی از حضور وزرا در جلسات مجمع ممانعت به عمل می‌آوردند، آن را موجب وارد آمدن آسیب جدّی به عدم پایبندی دولت به برنامه‌های پنجم و سیاست‌های کلی نظام دانست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گفت: مردم ایران شایسته تحمل این‌گونه مشکلات ناشی از سوءمدیریت‌ها که هر روز هم بیشتر می‌شود، نیستند و امیدوارم در دوره جدید اجرایی به تدریج کشور بر مشکلات و معضلات فائق آید.

در ابتدای این دیدار برخی از حاضرین به نمایندگی از حاضران دیدگاه‌های خود را پیرامون اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بیان داشتند و خواستار کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری شدند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *