قالیباف: وقتی به خرمشهر می رویم احساس خجالت می کنیم

خورنا: دکتر محمدباقر قالیباف بعد از ظهر دیروز با حضور در مسجد ارشاد اهواز در جمع خانواده شهدا، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و جمعی از شهروندان اهوازی به سخنرانی پرداخت.

قالیباف در سخنان خود ضمن عرض خیر مقدم به مردم شهید پرور و ولایت مدار استان خوزستان ابراز داشت :این ایام متعلق به دخت مکرم نبی اسلام است و ولادت ام ابیها را به یکایک شما محبان اهل بیت عرض تبریک و تهنیت دارم.خداوند را شاکرم که توفیق پیدا کردم در جمع شما مردم عزیز در این ایام گرانقدر حضور یافته و شما را از نزدیک زیارت کنم.

قالیباف افزود:شاید یکی از بهترین دوران زندگی من دورانی بود که در این استان زندگی کردیم و صفا و صمیمت مردم این استان را از نزدیک دیدیم.

وی خاطرنشان ساخت امروز جمعی از دوستان و رزمندگان قدیم مخصوصا عشایری که در مناطق مرزی بودند و در آن زمان آشنا شدیم دیداری با من داشتند و یاد همه آن خاطرات زنده شد جا دارد از همه شهدای این استان مخصوصا شهدای بزرگی مثل علی هاشمی، شهید بقایی و آنهایی که برای ما الگو بودند و حق فرماندهی برگردن ما داشتند یاد کنیم .بدون شک همه مدیون این شهدای بزرگوار هستیم.

قالیباف افزود: در جمع ما در این مکان مقدس بعضی از جوانان عزیز هم که حتی شایید دوران دفاع مقدس را در خاطر نداشته باشند حضور دارند. و برخی بزرگانی در جمع ما هستند که آنها هم در پیروزی انقلاب ودفاع مقدس ایفای نقش کردند آنها امروز هم خدمتگزار این مملکت هستند ولو اینکه در سیستم اداری حضور ندارند.

محمدباقر قالیباف یادآور شد اگر امروز در نظام اسلامی به این قابلیت رسیدیم  و توانستیم استقلال کشور را در مقابل همه دشمنان حفظ کنیم، اگر این توفیق را داشتیم که عزت مسلمانان را حفظ کرده و باعث احیای مجدد اسلام در این مقطع زمانی شویم به برکت همین مساجد، اسلام و مکتب اهل بیت بوده است.

وی افزود :تردید نکنید همین ولادتها، اعیادی مثل غدیر و قربان، ایام محرم و صفر و ماه های معنوی مثل ماه مبارک رمضان بوده  و پایگاه یی مثل مساجد و حسنیه ها بوده اند که با تکیه بر فرهنگ عاشورا و اهل بیت توانستند کشور، نظام و انقلاب را حفظ کنند.

وی افزود :به هر روش راه و جریانی جز خدا، مکتب اهل بیت، قران و عترت دل ببندیم راه اشتباهی است .

وی  با اشاره به اینکه « روزهای سختی را گذراندیم و در دوران جنگ نیز اهل رزم سختی های زیادی کشیدند» اضافه کرد:مردم خوزستان  بیشتراز همه  چه سختی هایی را در دوران دفاع مقدس و متاسفانه در دوران بعد از دفاع مقدس تحمل کردند اما اگر مردم این سختی ها را تحمل کردند به خاطر قرآن، عترت و اهل بیت بوده است.

او ادامه داد: ما مسئولان باید بدانیم این مردم اگر حرمت نگه می دارند، احترام می گذارند و بر پای مبانی نظام خود ایستاده اند به خاطر قالیباف و قالیبافها نیست به خاطر اسلام است و به خاطر آنکه با خدا معامله کرده اند.مردم ما آنقدر فهیم و بصیر هستند که کوتاهی های افراد را به حساب دین، انقلاب و نظام نگذارند.

وی گفت: توفیق داشته ام در نیروی انتظامی، نیروی هوایی، بسیج و جنگ خدمت  کنم و امروز نیز توفیق دارم که خدمتگذار مردم عزیزمان در شهر تهران باشم. افرادی مثل بنده اگر امروز در موقعیتی قرارگرفتند در هر سطحی هستیم باید بدانیم این موقعیت، منسب و امکان به برکت گذشت این مردم است اگر این مردم اهل گذشت نبودند فرزاندانشان را نمی دادند هرگز چنین فرصتهایی در اختیار بنده و امثال بنده قرار نمی گرفت .

قالیباف تاکید کرد:اگر لحظه ای از خدمت به ملت غفلت کنیم خائن هستیم در این تردید نکنید این فرصت را مردم در اختیار ما گذاشتند در غیر این صورت اگر این ملت، انقلاب و شهدا نبودند امثال بنده کجا بودیم؟اگر رشد کردیم نباید باورمان شود که اینها استعدادهای فردی ما بوده است بلکه این فرصت را انقلاب، اسلام و این ملت با ایثارگری های خود فراهم کردند.

وی خاطر نشان ساخت: مردمی که روزی فرزندان خود را به میدان جنگ فرستادند امروز در ابتدایی ترین موضوع زندگی دچار مشکل هستند، حضرت امام فرمودند مردم خوزستان دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کردند اما امروز ما که مدیریم شاهد مشکلات فراوانی در این منطقه هستیم. البته من نمی خواهم کارهای انجام شده را به فراموشی بسپارم این هم بی انصافی است اما باید به این سوال هم پاسخ دهیم که آیا نمی توانستیم وضعی به سامان تر از امروز داشته باشیم؟ قطعا می توانستیم.

قالیباف ادامه داد: بنده بر این باورم به همان میزانی که تکیه به اسلام، نظام و اهل بیت برای تداوم انقلاب نیاز است در مقابل در حوزه اجرایی نیز باید به مشکلات مردم رسیدگی کنیم چراکه اگر مشکلات مردم را حل نکنیم به همان میزان هم مردم ممکن است به دین و نظام بی اطمینان شوند .این وظیفه همه ما است که این بحث را دنبال کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: من فردی دور از کارهای اجرایی نیستم، سالیان سال است که در بخشهای مختلف توفیق خدمت داشته و انجام وظیفه  کرده ام شاید عموم مردم بیشتر من را از دوران نیروی انتظامی و بخشی از خوزستان و مردم من را از دوران دفاع مقدس و انقلاب بشناسند ممکن است بعضی من را به عنوان شهردار تهران بشناسند با این وجود من به عنوان کسی که کار را می شناسد عرض می کنم که حتما می توانیم بهتر از این مسائل را اداره کنیم .

وی گفت:ممکن است در جایی که زمین و آب کشاورزی مناسبی وجود ندارد یک کشاورز احساس کند که اگر رونق اقتصادی ندارد و وضعش خوب نیست به دلیل کم آبی است اما در خوزستان چه کم داریم؟ آب، زمین، پول؟ یا منابع و نیرو نداریم؟ همه این ها را داریم پس حلقه گمشده کجاست؟ این همان جایی است که مردم از ما توقع دارند که به خوبی مدیریت کنیم.

وی عنوان داشت :مردم این سوال را از مسئولان دارند که اگر مشکل کشور کمبود پول و بودجه بوده است چگونه است روزیکه کشور ۲۴ میلیارد دلار درآمد داشته با روزی که ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته تفاوتی در کار مردم نبوده و هیچ گشایشی در کارمان نمی بینیم؟ و حتی وضعیت بدتر هم شده است .این نشان میدهد که حلقه گمشده« مدیریت » است که باعث شده این وضعیت به وجود آید.

قالیباف گفت:منابع، امکانات، نیرو و متخصص وجود دارد اما رفتارهای غیرمنطقی تصمیمهای غیرکارشناسی، سیاست زدگی بر مجموعه حرکت اقتصادی و اجتماعی این مشکلات را ایجاد می کند.

قالیباف تصریح کرد: روزی که در نیروی انتظامی بودم برخی فکر می کردند بودجه نیروی انتظامی چند برابر شده است که ساختمانها مرتب شده اند، لباسها و تجهیزات نوسازی شده اند و در بحث آموزش اتفاقاتی افتاده است مردم در آن زمان احساس می کردند یک « اتفاق» در نیروی انتظامی افتاده و این  نیرو به نوعی به آنها خدمت می کند. آیا اتفاقی که افتاد به دلیل افزایش پول بود؟ من به شما عرض می کنم آن روزی که بنده توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم ۳.۲ درصد از بودجه عمومی کشور به نیروی انتظامی داده می شد اما وقتی دوران خدمت من تمام شد این رقم به ۳درصد کاهش یافت و ۲دهم درصد هم کم شد ولی هرکسی وضعیت نیروی انتظامی را نگاه می کرد متوجه می شد از شرایطی به شرایط دیگر تبدیل شده است. چه عنصری این را حل کرد؟ بحث مدیریت . آیا مدیریت بحث فردی است؟ خیر! قالیباف چه توانی دارد که به نیروی انتظامی برود و مدعی شود که من یک نفری توانسته ام این کار را انجام بدهم و یا در شهرداری مدعی شویم که همه این اتفاقات را یک نفره انجام داده ام این حتما حرف نادرستی است این حاکی از آن است که این ظرفیت در شهرداری وجود دارد مهم این است که برای استفاده از  این ظرفیتها بدون حب و بغض ها و سیاست زدگی تصمیم بگیریم تا این وضعیت معیشتی و مشکلات امروز پیدا نشود.

وی عنوان داشت: با این همه پول چقدر شغل و فرصتهای شغلی ایجاد شده است؟ حتی ما بین فرصت شغلی و شغل اشتباه کردیم . یک وقتی آمدند گفتتد ۲ میلیون شغل در سال ایجاد شده است. شهروندان گفتند شاید به خانواده ما نرسیده اما دیدند در کوچه و محله شان هم هر روز افراد فارغ التحصیل می شوند و بعد از فارغ التحصیلی در خانه می مانند تا دیروز افراد تحصیلات لازم را نداشتند وبیکار بودند امروز تحصیلات لازم را پیدا کردند و بازهم بیکار هستند چه بسا توقع بیشتری هم دارند.

محمدباقر قالیباف در ادامه تصریح کرد: از شما مردم عزیز خواهش دارم اگر می خواهید حماسه سیاسی اتفاق بیافتد باید یک حرکت دقیق و بررسی روشن داشته باشیم.اگر کسی خود را امروز در معرض کاندیداتوری قرار داد همه مردم باید دقت کنند در سی سال گذشته چکاری کرده است؟ کجا بوده؟ و چه سوابق اجرایی داشته است؟ امروز حرف از این است که هرکس می آید باید برنامه داشته باشد اما آیا داشتن برنامه کفایت می کند؟ مگر ما سند چشم انداز توسعه برنامه ۲۰ساله برنامه های اول تا چهارم توسعه را ننوشتیم ؟امروز چه اتفاقی در برنامه افتاده ؟ برنامه نوشتن کفایت نمی کند. برنامه موقعی اعتبار دارد که یک کارنامه مشخص هم پشت آن باشد.

محمدباقر قالیباف عنوان کرد :با برنامه و حرف به تنهایی  مشکلات  اشتغال و معیشت ، اقتصاد و کشاورزی حل نمی شود. برنامه داشتن خوب است اما مهم تر آن است  یک نفر بیاید که ضمانت اجرایی برنامه را نه با حرف خود بلکه باعملش نشان دهد. همه جوانان و مردم بصیر و فهیم باید به این نکته دقت کنند تا حماسه سیاسی اتفاق بیافتد اگر حماسه سیاسی به درستی اتفاق نیافتد مطمن باشید حماسه اقتصادی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

قالیباف تاکید کرد: من پیش از این نیز، این موضوع را مطرح کرده ام که ظرف دو سال با همین ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد می توانیم نابسامانی ها را به سامان برسانیم ضمانت آن نیز کارنامه عملکرد من در سال گذشته در شهرداری تهران و طی سی سالی است که در بخشهای مختلف توفیق خدمت داشتم.

من حرفی در خوزستان زدم که این حرف به صورت مطالعه شده و دقیق بود امروز محرومیت در خوزستان در حاشیه زاگرس که بهترین جغرافیا برای ساختن کشور است وجود دارد و ما خودمان وقتی به خرمشهر می رویم احساس خجالت می کنیم.

اگر ما حوزه جنوب غرب ایران درمنطقه غرب زاگرس را بسازیم همه ایران را ساخته ایم . علت اینکه نتوانستیم بقیه ایران را در خور شان بسازیم به این دلیل است که اینجا را نساختیم این فرصت مردم کشور و مردم اینجاست بنابراین به شما وعده می دهم ظرف دو سال آرامش اقتصادی باز خواهد گشت و ضمانت این وعده این است که در در دوران مدیریتم هیچگاه وعده ای نداده ام که خلف وعده ای انجام داده باشم واگر کاری نتوانستم انجام بدهم به عنوان یک بچه رزمنده اعلام کرده ام که نمی توانم این کار را قبول کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حتما اداره کلانشهر تهران با ده میلیون نفر جمعیت با اداره کشور متفاوت است اما شما مطلع هستید که چه اتفاقاتی در تهران افتاده است .  در طول سالیان مختلف بیش از ۳۰ درصد از بودجه شهرداری از طریق دولت تامین می شد اما هم اکنون تنها ۵درصد از بودجه خود را از دولت دریافت می کنیم این در حالیست که اگر شهرداری را با سی سال گذشته  مقایسه کنید می توانید قضاوت کنید که تغییر اتفاق افتاده یا خیر ؟

قالیباف تاکید کرد: کسانی که می خواهند این مسئولیت را در قوه مجریه بگیرند باید کارنامه خود را هم اداره کنند.اداره شهرداری تهران که همه سازمانها و وزارتخانه ها در آنجا هستند یک تجربه خوب مدیریتی است بنده هم حتما باید کارنامه ام را بگویم که چه تجربه ای دارم و چه برنامه ای خواهم داشت . افراد می توانند به سایت من مراجعه کنندو ببینند در بخشهای مختلف در حوزه کشاورزی، آسیبهای اجتماعی، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، فناوری، بهداشت و درمان، بیمه، حمل و نقل، صنعت نفت و گاز و غیره چه برنامه ای دارم اینها همه مدون شده و تنظیم شده است و دوستان می توانند این برنامه را ببینند. در این بین من معتقدم  افرادی که می خواهند نامزد انتخابات شوند باید برنامه داشته باشند اما برنامه به تنهایی کفایت نمی کند و باید کارنامه خود را ارائه کنند تامردم  ببینند ضمانت اجرایی این برنامه وجود  دارد یا خیر؟

وی گفت:از همه جوانان می خواهم برنامه و کارنامه کاندیداها را مطالبه کنند و از آنها بپرسند کجا را اداره کرده اید؟ چه سوابقی برای اداره کشور دارید؟

وی خاطرنشان ساخت :زمانی  گفتند ۲درصد از فروش نفت را به خوزستان می دهیم این که دادند یا ندادند یا بحثهایی که در  استانهای دیگر پیش آمد را کاری نداریم اما من معتقدم اگر جنوب غرب و منطقه غرب زاگرس  را بسازیم یعنی همین میدان نفتی و دهها منابع دیگری که وجود دارد اگر به درستی مدیریت شود ایران را ساخته ایم. وقتی سیاست زدگی در کشور پیش می آید و هر فرد کارشناس را از مجموعه کاملا تخصصی به خاطرهر دلیلی، اینکه یا قبولش ندارند یا از حزب و گروه آنها نیست او را حذف می کنند وضع همینی می شود که امروز هست.

قالیباف تاکید کرد :امروز که قرار است حماسه سیاسی اتفاق بیفتد فرصت تشخیص این اولویت ها است  چراکه در این حماسه سیاسی همه باید تلاش کنیم همه کسانی که نامزد هستند برنامه شان را بگویند و ضمانت اجرایی آنها نیز کارنامه آنها باشد. چون ما در دهه اول انقلاب نیستم که بگوییم افراد را نمی شناسیم من که ۳۵ سال در این نظام و انقلاب هستم باید معلوم باشد در کجا مشغول بوده ام.

وی افزود :اگر ما مشکل کشاورزی و صنعت این منطقه  را حل کنیم مشکل کشاورزی و صنعت ایران را حل کرده ایم چراکه امکانات فراوانی در محدوده خوزستان و کهکولیه و بویراحمد وجود دارد اما بیشترین میزان بیکاری نیز در این مناطق است.

واقعیت آن است که اگر به جوانان نگاه کنیم بالای ۳۰درصد بیکاری در میان جوانان فارغ التحصیل وجود دارد من می گویم باید با مدیریت این اشکال را حل کنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علیرضا باسلام . صحبتهای آقای قالیباف بسیار شیرین و متین است ولی آیا این صحبتها و دیدگاههای آقای قالیباف را تا چقدر می شود روی آن سرمایه گذاری کرد . خیلی از آقایانی که رئیس جمهور شدند و یا کاندید بودند قولها و وعدهای زیادی درخصوص بازسازی و رونق گرفتن ایران و علی الاخصوص خوزستان و منطقه خرمشهر و آبادان را دادند ولی مبینیم که بعد از 20 سال و اندی وضعیت اسفناک خرمشهر چگونه است چه کارهایی درخرمشهر انجام شد . در دهه 70 مردم بخاطر عشق به وطن وعشق به شهرخودشان فوج فوج وارد این شهر مقدس می شدند خیلی ها چه بسا سرمایه هائی در شهرهائی که ساکن بودند داشتن و رها کردن تا به زادگاه خودشان برگردند به امید ساختن خرمشهری زیبا با وعده و وعیدهایی که داده شد . سالها گذشت نه خبری از بازسازی بود و نه خبری از کار مردم دیدن جوانانشان بیکارند از نظربهداشتی که متاسفانه در وضعیت اسفناکی قرارداریم حتی دراین شهر دکترویا بیمارستان تخصصی وجود ندارد از نظر تفریحی باتوجه به پتانسیل خوبی که در این شهروجود دارد حتی از تفریح ساده که شهربازی خوب . فضای سبز خوب باشد محرومند . مردم که این وضعیت را دیدند بازهم فوج فوج شهرشان را ترک کردند و باز به شهرهای بالا مهاجرت کردند تا بتوانند زندگی کنند . آیا حق مردمی که درجنگ این همه زجر کشیده و شهداهایی تقدیم این مملکت داده اند این است . چرا فقط در روز سوم خرداد ما خرمشهر را می شناسیم . آنهم فقط در رسانه ها جشنی می گیرند و از خاطرات خودشان حرف می زنند . پس خرمشهر چی ؟ کدام کارخانه ای در خرمشهر و بمناسبت آن افتتاح شد . کدام بیمارستانی کدام بندری کدام شرکتی کدام مرکز تفریحی و وو . تاکی باید سکوت کرد منم یک خرمشهریم دلم بحال شهرم می سوزد منم مثل هر خرمشهری دوست دارم شهرم آباد شود . آیا حق من این است . که هرکاندیدای بیاد و فقط حرف بزند و وعده و وعید بدهد . امیدوارم این آقا مثل بقیه نباشد و حداقل به یکی از وعده هاش عمل کند . آمین .