فاضلاب‌هایی که کودکان آبادانی را می‌بلعد/ شهرداری و آبفا متهم هستند

خورنا: با وجود اینکه از حادثه اخیر سقوط کودک هفت ساله آبادانی در فاضلاب کمتر از یک ماه گذشته، این بار نیز در منطقه ذوالفقاری آبادان اتفاق مشابهی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، فروردین ماه سال ۹۲، حادثه‌ای دلخراش در منطقه ذوالفقاری آبادان به وقوع پیوست و طی آن پسر بچه‌ای هفت ساله برای همیشه با زندگی خداحافظی کرد.

در این اتفاق ناخوشایند پسر بچه هنگام بازی با هم‌سن و سالانش به درون کانال فاضلاب هل داده می‌شود و هیچ راهی برای نجات پیدا نمی‌کند.

با به وقوع پیوستن این اتفاق و پس از ساعت‌ها درگیری به کمک نیروهای امداد آتش‌نشانی، شهرداری و آبفای شهرستان سرانجام جسد قربانی ندانم‌کاری برخی مسئولان، پس از چهار ساعت تلاش به بیرون از حفره کشیده می‌شود.

*اتفاق در حوزه آبفا رخ نداده است/شهرداری مسئول است!

رئیس اداره آبفای آبادان در خصوص این حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: کانال فاضلاب مربوط به جمع آوری آب‌های سطحی، واقع در ذوالفقار ۴۸ مربوط به شهرداری بوده و ارتباطی به شرکت آبفای شهرستان ندارد.

مهراب قنبری افزود: اتفاق پیش آمده برای همه ما دردناک بوده و از صمیم قلب به خانواده داغدار این حادثه تسلیت می‌گوییم.

وی اضافه کرد: متاسفانه این کانال بدون برخورداری از منهول فاضلاب بوده به همین دلیل چنین حادثه‌ای را منجر شده است.

رئیس اداره آبفای آبادان خاطرنشان کرد: بسیار مشاهده می‌شود که منهول فاضلاب در بخش‌های مختلف شهری به سرقت می‌رود و تا زمانی که اداره آبفا و یا شهرداری متوجه این امر شود ممکن است هر لحظه اتفاق ناگوار این‌چنینی رخ دهد.

وی در پایان از همه مسئولان و شهروندان خواست در راستای رفع مشکلات شهری با یکدیگر تعامل داشته و از هیچ تلاشی فروگذار نباشند تا بعد از این دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

*کانال، در حوزه شهرداری بوده است!

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در سال ۸۲ تمام کانال‌های آب‌های سطحی و فاضلاب عملا زیرنظر آبفا قرار گرفت حتی آن کانال‌هایی که شهرداری ساخته بودند.

محمد حسین عبیات خاطرنشان کرد: کانال فاضلابی که منجر به حادثه شده از مربوط به جمع آوری آب‌های سطحی است اما همان‌طور که استحضار دارید چند وقتی‌ است هیچ‌گونه بارندگی در شهرستان نداشته‌ایم که شهرداری در این خصوص اقدام به جمع آوری آب‌ها کند.

وی اضافه کرد: این اتفاق بسیار ناخوشایند و غیرقابل توصیف است و دو سال پیش نیز شاهد وقوع چنین اتفاقی در منطقه کوی قدس بودیم.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان اضافه کرد: از مسئولان آبفای شهرستان و البته شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده عدم وجود درب منهول فاضلاب در هر نقطه شهر مراتب را به شهرداری اطلاع داده و در این خصوص سهل انگاری نکنند تا به سرعت نقص موجود برطرف شود.

وی همچنین عنوان کرد: همه تلاش شهرداری در راستای ارتقای خدمت رسانی مضاف به شهروندان است و در این زمینه باید رابطه و تعامل تنگاتنگ و دو طرفه باشد در غیر این‌صورت هیچ امری محقق نمی‌شود.

عبیات با بیان اینکه با اطلاع از این حادثه سریعاً نیروهای امداد به محل اعزام شدند گفت: امیدواریم دیگر هیچگاه شاهد بروز چنین حوادث تلخی در شهرستان نباشیم.

این بار نیز گذشت و گذشت و آب هم از آب تکان نخورد؛ خانواده‌ای داغدار شدند و پاس‌کاری مسئولان همچنان ادامه دارد؛ به دنبال مقصر گشتن دیگر هیچ فایده‌ای ندارد زیرا آب رفته به جوی باز نخواهد گشت، تنها داغ بر دل نشسته می‌ماند و غم و غصه‌ای که هیچوقت از دل و ذهن پاک نمی‌شود.

و اما

بار دیگر حادثه‌ای مشابه رخ داده و کودکی در یکی از چاه‌های فاضلابی که باز بوده سقوط می‌کند، این بار زمین و زمان و بخت و اقبال با مسئولان و این کودک همراه بود و حادثه در نهایت ختم به خیر شد.

در همان منطقه ذوالفقاری که کمتر از یک‌ماه از حادثه قبلی می‌گذرد چنین واقعه دلخراشی رخ داده و بار دیگر جان کودکی معصوم و از همه جا بی‌خبر به مخاطره می‌افتد!

و واقعاً مشکل فاضلاب شهرستان دیرینه و ریشه‌ای‌ است و با توجه به اینکه مسئولان خوزستان متفق‌القولند که تا پایان سال ۹۲ پروژه فاضلاب شهری به پایان خواهد رسید همچنان فاضلاب قاتل جان می‌رباید.

دست کم شش کودک تا به حال در این شهر به دلیل ضایعه مشکلات فاضلاب جان داده‌اند که در این خصوص عملکرد و چرایی و چگونگی اقدامات مسئولان را در این راستا باید بازبینی کرده و زیر ذره‌بین قرار داد.

گزارش:مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *