کمر آبادان زیر بار ترافیک نوروزی خم شد

خورنا: در این ایام نوروز، ترافیک در آبادان بیداد می‌کند، به راستی که کم عرض بودن خیابان‌ها، نبود پارکینگ‌ و البته خاک خوردن پروژه پارکینگ طبقاتی آبادان در گوشه‌ای از شهر بر وضعیت نابهنجار ترافیکی آبادان بیش از پیش افزوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، آبادان این روزها جای سوزن انداختن نیست، البته نه اینکه فقط امسال این‌چنین باشد؛ همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز، مسافران و مهمانان نوروزی همچنین کاروان‌های راهیان نور بی‌شماری به این سمت و سو گرایش پیدا کرده و بار سفر بسته، راهی دیار جنوب می‌شوند.

اما وضعیت آبادان و خرمشهر نسبت به سایر شهرهای استان به شکل و گونه‌ای متفاوت‌تر مطرح است، این مناطق به دلیل خط مقدم بودن جبهه و جنگ و برخورداری از مناطقی چون یادمان‌های والفجر هشت اروندکنار و … شلمچه و بازارهای دهن پرکن سیل عظیم کارواهان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی را به سوی خود رهنمون می‌کنند.

با وجود اینکه همه ساله چنین امری در شهرستان آبادان با روند افزایشی روبه‌رو است، اما هیچگونه تمهیدی در خصوص وضعیت ترافیکی این منطقه اندیشیده نمی‌شود.

این روزها خیابان‌ها و حتی کوچه پس کوچه‌های شهر مملو از خودروهای پارک شده و در حال تردد است؛ به راستی که نبود پارکینگ‌ و البته خاک خوردن پروژه پارکینگ طبقاتی آبادان در گوشه‌ای از شهر بر وضعیت نابهنجار ترافیکی آبادان افزوده است.

خیابان‌های کم عرض و پارک خودروها در اطراف این خیابان‌ها به دلیل نبود پارکینگ مطلوب و در خور شأن از اصلی‌ترین دلایل انبوهی ترافیک در شهرستان آبادان به‌ شمار می‌روند.

با وجود اینکه به تازگی تقاطع غیرهمسطح پل کابلی امام رضا(ع) در این شهرستان افتتاح شده و هدف از راه‌اندازی این پروژه نیز کاهش ترافیک در یکی از پرازدحام‌ترین نقاط شهر بوده، اما امسال نیز چون‌ سال‌های گذشته همچنان شاهد ازدحام بار ترافیکی در شهرستان هستیم.

در همین راستا بسیاری از مسافران نوروزی و البته شهروندان از وضعیت ترافیکی شهرستان گلایه‌مند بوده و اظهاراتی مطرح کرده‌اند.

 

*چاره‌ای جدی از سوی مسئولان

سعید صمیمی، شهروند اصفهانی که به مدت سه روز است در آبادان اقامت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: مسیرهای شهری در آبادان کوتاه است، اما برای گذر از خیابانی به خیابان دیگر نزدیک به نیم ساعت معطل می‌شویم.

وی افزود: این وضعیت ترافیک در شهری با این وسعت بسیار تعجب‌برانگیز است. مسئولان شهری آبادان واقعاً باید در این خصوص چاره‌ای جدی بیندیشند.

وی در پایان گفت: سال گذشته نیز که به این شهر سفر کردیم، وضعیت ترافیکی به همین منوال بود؛ چه بسا امسال این وضعیت پررنگ‌تر نیز شده است.

*تردد در خیابان‌های شهر با خودرو غیرقابل ممکن است

بهرنگ صالحی، شهروند آبادانی نیز در همین زمینه تصریح کرد: واقعاً در ساعات عصر، تردد در خیابان‌های شهر با خودرو غیرقابل ممکن است.

وی افزود: آبادان هر ساله میزبان تعداد بی‌شماری مسافر نوروزی و کاروان راهیان نور است و در این خصوص باید برای وضعیت ترافیکی شهر راهکاری اتخاذ شود.

این شهروند آبادانی همچنین عنوان کرد: باریک بودن خیابان‌های این شهر از عمده دلایل ازدحامی ترافیک در شهرستان است.

وی عنوان کرد: همچنین پارک خودروها در گوشه و کنار خیابان‌های این شهر از دیگر دلایل شلوغی خیابان‌ها و عدم تردد مناسب خودروها می‌شود که باید در این زمینه نیز به دنبال چاره‌ای جدی بود.

 

*جایگاه خاصی را با تشکیل حوزه معاونت و حمل و نقل ترافیک در شهرداری تعریف کرده‌ایم

و اما بسیار جالب است که یکی از مسئولان شهری با وجود اینکه در مصاحبه سال گذشته خود اعلام کرده بود که «در راستای رفع مشکلات ترافیکی در آبادان در قدم اول ترافیک را صاحب متولی کرده و مسئولیت و جایگاه خاصی را با تشکیل حوزه معاونت و حمل و نقل ترافیک در شهرداری تعریف کرده‌ایم؛ در زمینه حل مشکل ترافیک باید یک کار علمی در آبادان انجام شود تا از هدر رفتن سرمایه و هزینه‌های بیت‌المال جلوگیری شود؛ استفاده از مشاوران خبره و تعریض خیابان‌ها و اجرای عملیات تقاطع‌های غیرهمسطح به مراتب می‌تواند در کاهش ترافیک و زیبایی در مبلمان و کالبد شهری تأثیر بسزایی داشته باشد؛ در جاهایی که امکان تعریض خیابان‌ها وجود ندارد، تقاطع‌های غیرهمسطح را جایگزین می‌کنیم؛ در این راستا مشکلاتی نظیر ایجاد نارضایتی نسبی برخی شهروندان وجود دارد؛ چراکه املاک باید تملک شوند و مردم از بافتی که هستند رانده می‌شوند که باید برای این امر نیز چاره‌اندیشی می‌شود و …»

اما تاکنون در این خصوص اقدامی قابل قبول در سطح شهر آبادان مشاهده و اجرایی نشده است.