ثروت افسانه‌ای آشغال دزدها

خورنا: دزدی در روز روشن. کسی هم کاری به کارت ندارد. روزانه کمتر از ۲۰۰هزار تومان درآمد ندارد؛ به آخر کوچه رسیده، گونی‌ پر از آشغالش را به زمین می‌گذارد و به دیوار تکیه می‌دهد، می‌گوید: خدا رو شکر درآمدمان خوب است ولی رئیسمان پورشه‌سوار است و درآمد میلیاردی دارد. چند سال دیگر من هم ثروت افسانه‌ای خواهم داشت.

کار و کاسبی برخی از افراد در روزهای پایانی سال خوب شده و پول‌های هنگفتی به جیب می زنند.

عده‌ای از مردم از دورریختنی‌های شهروندان روزانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان درآمد خالص دارند آن هم از راه بسیار آسان.

این افراد در گذشته گونی به دوش‌های بودند که طلای کثیف می دزدیدند ولی در حال حاضر پیشرفت کرده و با چرخ آشغال دزدی می‌کنند.

در روزهای پایانی سال مردم خانه تکانی کرده و میزان دور ریختنی‌ها بیشتر می شود و بازار آشغال دزدها در شهر رونق بیشتری می‌گیرد.

کریم یکی از آشغال دزدهای شهر گفت که روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد و هر چقدر به روزهای پایانی نزدیک تر می شویم میزان درآمد بالاتر می رود.

وی ادامه می دهد یک خانه در جنوب شهر خریده ام در حال حاضر ماهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قسط می دهم.

به گفته کریم، خدا رو شکر کار و کاسبی خوب است و به راحتی می توانم اقساط را پرداخت کنم.

طبق آمار سازمان شهرداری های کشور روزانه بیش از هفت هزار و۵۰۰ تن و سالانه بیش از ۵/۲ میلیون تن زباله خانگی و شهری در تهران تولید می شود که ۳۰ درصد آنها خشک و قابل بازیافت است اما تنها پنج درصد زباله های خشک که حدود ۵/۱ درصد کل زباله های تهران را تشکیل می دهد، بازیافت می شود.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته هر فرد شهرنشین به‌طور متوسط ۷۵۰ گرم و هر روستایی ۳۵۰ گرم زباله تولید می‌کند.

این میزان زباله منجر به آلودگی آب، خاک و هوا می‌شود، گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌کند و مشکلات گرم شدن زمین را به‌دنبال دارد که امروزه یکی از نگرانی‌های اساسی جهانیان است.

بخش عمده‌ای از زباله‌های تولید شده در تهران زباله‌های خشک هستند که با توسعه شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌های مدرن، روزبه‌روز بر میزان زباله‌های خشک افزوده می‌شود.

در این بین نیز افرادی هستند که اقدام به ربودن این زباله ها می کنند. شهرداری تهران بسیاری از زباله های شهر را بازیافت می کنند اما این گونی به دوش ها به دلیل مهارت فراوانی که دارند خودشان اقدام به جداسازی زباله ها کرده و پولی خوبی از این راه به جیب می زنند.

سرعت شهروندان در تولید زباله بسیار تعجب برانگیز است. برخی از زباله‌ها نه در طبیعت تجزیه می‌شوند و نه بازگشت‌پذیرند. میزان تولید زباله‌های پلاستیکی، بالاست و بخشی از زباله‌های پلاستیکی نیز در طبیعت به حال خود رها شده و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای محیط زیست می شود.

نوع تولید زباله در شمال و جنوب شهر متفاوت است. زباله های بالای شهری عیار بالاتری دارد و سرقفلی زباله دزدی در این مکان‌ها بسیار بالاست.

محمد یکی از آشغال جمع کن های شهر گفت که سرقفلی جمع اوری زباله در شمال شهر بالاتر است چرا که انها زباله های بهتری تولید می کنند.

وی ادامه داد: تخت، کمد، و سایر وسایل اضافی که آنها به عنوان زباله بیرون می گذارند را می توان به قیمت خوبی فروخت.

به گفته محمد، سرقفلی آشغال دزدی در بالای شهر برای افراد با سابقه است و افرادی که سابقه کمتری دارند در جنوب شهر اقدام به زباله دزدی می کنند.

مدتی است شهرداری تهران وعده داده است که از قصد دارد برق با عیار طلای کثیف تولید کنند که البته تاکنون این امر محقق نشده است، قرار بود این کار امسال انجام شود ولی به دلیل تحریم ها کار به تأخیر افتاد.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره گفت: در تلاشیم تا پروژه تولید برق از زباله را بزودی افتتاح کنیم.

به گفته عبداللهی، مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته و کارهایی هم انجام شده است.

بر اساس این گزارش، تولید برق از زباله برای تهران سودآور دارد و می توان از طلای کثیف ، طلا استخراج کرد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تعداد زباله دزدها در شهر بیشتر می شود چرا که میزان تولید زباله به ۱۱ هزار تن در روز می‌رسد.

این کارگران غیرمجاز صبح تا شب زباله‌های خشک را جمع‌آوری می‌کنند و در آمد خوبی هم کسب می کنند.البته مسئولان شهری معتقدند تعداد این افراد به واسطه اقدامات خوبی که صورت گرفته است کم شده است.

جمال یکی از زباله جمع کن های شهر گفت که من ۳ بچه دارم و در آمد خوبی هم از این راه کسب می کنم.

وی در ادامه گفت که درآمد خیلی خوب است و حاضر نیستم تحت هیچ شرایطی این کار را ترک کنم.

جمع آوری زباله ها و تفکیک آن از مبدا یکی از برنامه های جدی شهرداری محسوب می شود و علیرغم توجه جدی که به آن وجود دارد اما همچنان از برنامه عقب و در حال دست و پنجه نرم کردن با کودکان آشغال دزد است.

براساس آمار رسمی، روزانه دست کم میلیاردها تومان زباله در کشور دفن می شود و عده‌ای زباله دزد به راحتی این طلای کثیف را می برند و ثروت های هنگفت از این راه به جیب می زنند.

آشغال دزدها زباله ها را از شهر جمع آوری کرده و بعد از تفکیک آنها را در حاشیه شهر می فروشند و این افراد رقبای خوبی برای شهرداری هستند.

کریم یکی از زباله دزدها گفت در حال حاضر زباله ها را کیلوی ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان می فروشیم و در برخی از موارد که زباله بهتر باشد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: رضا ژلی سر دسته خرید این زباله هاست.

به گفته کریم، وضع مالی رضا خیلی خوب است و ماهانه بیش از ۱۵ میلیون درآمد دارد.

طرح تفکیک از مبدا به خوبی در تهران اجرا نمی شود اگر این طرح اجرایی می شد بسیاری از مشکلات برطرف می شد. اما روزانه تعداد زیادی کارگر که اغلب آنها کودک هستند، تمام زمان خود را با زباله ها سپری می کنند تا از این طریق امرار معاش کنند. البته نباید از این نکته غافل شد که پول اصلی در این زمینه به جیب سرشبکه های آنها می رود.

محمد یکی دیگر از زباله دزدهای شهر گفت که ۲۳ سال سن دارد و حدود ۱۴ سال است در این حرفه است.

محمد در ادامه گفت که زباله دزدی در شهر سرقفلی دارد و قیمت آشغال‌ها در هر قسمت شهر متفاوت است.

وی گفت بعد از ۱۴ سال کار تازه توانستم جای خوبی را پیدا کنم و مستقر شود.

زباله دزدها تحت پوشش باندهای هستند که آنها را هدایت می کنند و مکان های فعالیت آنها را مشخص می کند و از این راه افراد سودهای هنگفتی به جیب می زنند.

برخی از کارشناسان معتقدند که بیشتر افرادی که به کار جمع آوری زباله بازیافتی روی می آورند، فقیرند و این مسئله باعث می شود که کودکان و حتی بزرگسالان بدون مجوز شهرداری و به صورت غیرقانونی به جمع آوری زباله و مواد بازیافتی مشغول شوند.

احمد یکی از زباله دزدها گفت که در گذشته افغانی ها بیشتر آشغال دزدی می کردند و گوی سبقت را ربوده بودند اما در سال های اخیر ایرانی ها بهتر کار می کنند چرا که بیشتر افغانی ها از کشور رفته اند.

وی ادامه داد: روزی ۵ تا ۶ ساعت کار می کنیم و بهترین زمان کار شب هاست و همچنین درشب های عید کارمان بیشتر می شود و درآمد بالاتر می رود.

جبار یکی دیگر از زباله دزدها که حدود ۲۰ سال دارد گفت که از بچگی در داخل زباله ها بزرگ شده‌ام. به صورت خانوادگی کار می کنیم و همه در این حرفه هستیم.

وی ادامه داد وقتی ۶ سالم بود کارم را آغاز کردم .

وی در خصوص سختی های کارشان گفت که بعضی وقت ها تیغ و یا سر سرنگ وارد دستمان می شود و واقعا برایمان مشکلات درست می کند.

بر اساس این گزارش همچنین محمد باقر قالیباف شهردار تهران معتقد است که میزان تولید زباله در تهران خجالت آور است.

وی ادامه داد: در تهران روزانه چندین بار مخازن زباله خالی می شود این در حالی است که در سایر کشورها این کار انجام نمی شود.

شهردار تهران بیان کرد: مدیریت شهری بنا دارد از طرح بازیافت زباله ها به عنوان یکی از اولویت های کاری خود برای تولید سرمایه بهره گرفته و ضمن تلاش برای پایین آوردن سطح آلاینده های جوی از گاز متان ذخیره شده در مراکز سنتی دفن زباله نیز به عنوان یکی از منابع جدید انرژی بهره بگیرد.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گفت: شورای شهر به طور حتم به بررسی موضوع زباله دزدی در پایتخت و درآمدهای حاصله از آن ورود پیدا می‌کند.

حمزه شکیب درباره پدیده “زباله دزدی” در پایتخت، اظهار داشت: درباره زباله دزدی در شهر توضیحات مختصری از یکی از اعضای شورای شهر شنیدم مبنی بر اینکه تیم‌هایی وجود دارند که زباله‌های قابل بازیافت را از مبداء جمع‌آوری می‌کنند، به فروش می‌رسانند و از این طریق میلیاردها تومان درآمد دارند.

وی ادامه داد: بنده به شخصه درباره این موضوع اطلاعات دقیق‌تری ندارم و نمی‌دانم حجم این زباله ها چقدر است، با چه رقمی فروخته می‌شود یا چه افرادی پشت آن وجود دارند البته متأسفانه وجود چنین موضوعی بعید نیست.

همچنین حسن بیادی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از وضعیت زباله‌ها و دزدی آن توسط برخی از افراد گلایه کرد و گفت: برخی از افراد از این راه توانسته‌اند ثروت زیادی به جیب بزنند.

وی ادامه داد در حال حاضر گروهی زباله‌های شهر تهران را سرقت و از محل آن پولدار می‌شوند.

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به جمع آوری زباله در تهران اشاره کرد و گفت: روزانه ۷ تا ۸ هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تصفیه زباله باید از مبدا انجام شود گفت: فرهنگ سازی‌ها در این زمینه باید در میان مردم صورت گیرد.

عبداللهی با تاکید بر این موضوع که سرانه تولید زباله در تهران بالاست گفت: نرم جهانی تولید زباله برای هر فرد ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم است این در حالیست که در کشور ما هر فرد حدود ۸۰۰ تا یک کیلو زباله تولید می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: زباله‌های تهران ۴۰ تا ۵۰ سال است که به کهریزک منتقل می شوند.

به گزارش فارس، پدیده زباله دزدی در تهران پایانی ندارد و افرادی از این راه پول های هنگفتی به جیب می زنند و بهتر است برای رفع این معضل در شهر اقدامات اساسی تری انجام شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *