استاندار خوزستان: مبادلات فرهنگی و اقتصادی خوزستان و آستاراخان روسیه افزایش می‌یابد

خورنا: استاندار خوزستان از افزایش مبادلات فرهنگی و اقتصادی خوزستان و روسیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید جعفر حجازی در نشست خبری پس از بازگشت از سفر آستاراخان روسیه با خبرنگاران خبرگزاری‌ها اظهار داشت: به گفته سرکنسولگری ایران در روسیه نمایشگاه توانمندی های استان خوزستان در آستاراخان به لحاظ کمیت و کیفیت به مراتب وضعیت بهتری نسبت به نمایشگاه‌های قبل داشت.

وی بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه به نوعی ذهنیت و همراهی سفارت خانه ما را بهتر کرد لذا امیدواریم که بتوانیم سال آینده نمایشگاهی به مراتب بهتر در مسکو برگزار کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ۱۴ ماه پیش توافقاتی با استان آستاراخان به عنوان خواهر خواندگی به امضا رسید و از جمله این توافقات برگزاری نمایشگاه توانمندی های استان در آستاراخان بود افزود: با توجه به این که ظرفیت بسیار بالایی در روسیه و این استان به لحاظ صادرات وجود داشت زمینه لازم را فراهم کردیم که نمایشگاهی با محوریت توانمندی‌های استان در این کشور برگزار کرده و محصولات کشاورزی و صنعتی خود را ارائه دهیم.

وی دلیل تاخیر در تاریخ برگزاری این نمایشگاه را سرمای آنجا عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه با حضور ۶۰ شرکت خصوصی که ۸۰ درصد آن مربوط به خوزستان و ۲۰ درصد آن از استان های اصفهان، کرمان و چهارمحال بختیاری بود در یک سالن ورزشی به وسعت یک‌هزار مترمربع برگزار شد.

حجازی تصریح کرد: آستاراخان یک استان در حال سازندگی است و هنوز در بسیاری از فرایندها شکل لازم را به خود نگرفته است لذا با توجه به اختلاف قیمتی که در خصوص کالاهای مصرفی ما وجود دارد می‌توان زمینه بسیار خوبی برای تعامل اقتصادی بیشتر بین تجار دو کشور باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار افزایش صادرات ایران به روسیه در سال جاری دو برابر افزایش داشته است در حالی که صادرات محصولات متنوع خوزستان به روسیه سه برابر افزایش رشد پیدا کرده است و این نشان دهنده شناخت روابط تجار خوزستانی با طرف مقابل است.

*آستاراخان فاقد شبکه حمل و نقل هوایی بار است

استاندار ادامه داد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه هنوز در استان آستاراخان امکان حمل و نقل هوایی بار وجود ندارد قطعاً دسترسی به حمل و نقل هوایی بسیار صرفه اقتصادی داشته و موجب می‌شود تولیدات ما تازه‌تر به بازار مقصد برسد.

وی افزود: ولی در مسکو این امکان وجود دارد و می‌توان با پرواز مستقیم، بسیاری از محصولات را به مسکو صادر کرد و اینگونه، هم ضایعات کمتر خواهد بود و هم اینکه محصولات کشاورزی به صورت تازه ارسال خواهند شد.

وی با اشاره به وجه اشتراک موجود درحوزه نفت و عملیات حفاری چا‌‌ه‌های نفتی در دریا اظهار داشت: در این سفر از دکل‌های حفاری موجود در شمال دریای خزر بازدید به عمل آمد و جالب این بود که مشابهه همان دکل‌ها در منطقه خرمشهر ما ساخته می‌شود لذا مذاکراتی در این خصوص انجام و قرار شد همکاری‌هایی در خصوص ساخت دکل‌های میادین مشترک صورت گیرد.

*همکاری دوجانبه خوزستان و آستاراخان در خصوص صید و صیادی

حجازی در ادامه به بخش شیلات اشاره کرد و افزود: آستاراخان در زمینه صید و صیادی و تولید ماهی خاویار بسیار توانمند است لذا همکاری در این بخش به مراتب برای ما مفید و موثر است.

وی گفت: با توجه به فعالیت آموزشی دانشگاه دولتی این استان قرار بر این شد که در فاز اول از پاییز سال آینده یک کرسی آموزش  زبان روسی در دانشگاه چمران اهواز دایر شود تا تجار خوزستانی برای برقراری روابط بیشتر نسبت به زبان روسی شناخت پیدا کنند.

*خوزستانی‌ها زبان روسی یاد بگیرند

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد که دانشجویان رشته تحصیلی زبان روسی انتهای دوره تحصیلی خود را در آستاراخان بگذرانند.

استاندار خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به حضور قومیت‌ها و تنوع اجتماعی بسیار در استان قرار بر این شد که در آستاراخان یک هفته را به عنوان هفته فرهنگی استان خوزستان معرفی کنند تا ما بتوانیم آثار سنتی عشایر و قومیت‌های مختلف شامل لر، بختیاری، عرب و فارس خود را به آن جا برده و تمدن قدیمی خوزستان را به معرض دید بگذاریم.

حجازی افزود: همچنین در این سفر مقرر شد در خوزستان یک هفته از زمستان به عنوان هفته آستاراخان معرفی شود تا مردم خوزستان نسبت به آداب و رسوم مردم آستاراخان شناخت بهتری پیدا کنند.

وی افزود: در این نمایشگاه عمدتا محصولات کشاورزی و غذایی خوزستان به عرضه در آمد همچنین محصولات پتروشیمی، لوازم ساختمانی و صنایع دستی در محوریت دوم قرار داشت.

استاندار خوزستان گفت: در این نمایشگاه شش شرکت در بخش خرما محصولات خود را به عرضه درآوردند و با استقبال بسیار خوبی برخوردار بودند.

*انعقاد قرارداد صادرات خرما به روسیه

حجازی ادامه داد: قرارداد خرید حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن خرما برای مصارف انسانی و حدود ۴ هزار تن خرمای صنعتی با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه منعقد شد.

وی تصریح کرد: بر این باور هستیم که می‌توانیم بازار خرمای کل روسیه را به دست خود بگیریم همچنین در بخش سبزی و صیفی جات قرارداد ارسال حدود ۱۵ هزار تن از محصولات استان به انعقاد رسید.

وی گفت: همچنین در این سفر قرارداد فروش ۸۰ تن ماهی و میگو و ۱۶۰ تن حبوبات در فاز اول منعقد شد.

استاندار خوزستان در ادامه افزود: در قراردادی دیگر یک‌هزار و ۸۰۰ شاخه لوستر و دو هزار دست لباس فرم کارخانه‌ای به استان خوزستان سفارش داده شد.

* صادرات پوشاک صنعتی به روسیه

وی گفت: با توجه به این که آستاراخان یک استان صنعتی به شمار می‌رود انتظار داریم تولید کنندگان پوشاک صنعتی استان در صادرات این بخش بیشتر وارد شوند.

استاندار در ادامه از سرکنسولگری ایران در روسیه تشکر کرد و افزود: مذاکراتی در خصوص تورهای گردشگری برای مردم دو کشور از طریق پروازهای هوایی صورت گرفت لذا انتظار داریم اداره گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی استان اقدامات لازم برای اجرای گردش توریسم را هر چه زودتر محقق کنند.

وی افزود: استان ما به لحاظ صنایع بسته بندی پیشرفت خوبی داشته و کارهای بسیار مهمی در این خصوص صورت گرفته است هر چند که هنوز هم به لحاظ کیفیت محصول و بسته بندی عقب هستیم.

حجازی با اشاره به اهمیت بسته بندی در صادرات کالا ادامه داد: اگر محصولات ما با بسته بندی خوبی ارائه شود می‌توانیم در نمایشگاه‌های دیگر قراردادهای خوبی به امضا برسانیم.

حجازی گفت: در صنعت بسته بندی در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واحد صنعتی راه اندازی شده که از این تعداد حدود ۳۰ واحد آن در مرحله بهره برداری قرار دارند.

وی گفت: متاسفانه در این نمایشگاه به بخش صنایع پایین دستی همچون پلاستیک و ظروف یکبار مصرف توجه نشده بود این در حالی است که مردم آن جا از این صنایع استقبال زیادی می‌کنند همچنین با توجه به شرایط اقلیمی آنجا از تولید دام بسیار بالایی برخوردارند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم در بخش علوفه صادرات خوبی داشته باشیم.

استان آستاراخان مقدمه ورود ما به لحاظ روابط تجاری و اقتصادی به کشور روسیه خواهد بود و در مرحله بعد قصد داریم بازار هدف خود را در مسکو که بالغ بر ۱۲ میلیون جمعیت دارد قرار دهیم و از این طریق روابط تجاری خود را توسعه دهیم.