متن کامل گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی نژاد/ از افزایش حقوق کارمندان تا افزایش یارانه ها

خورنا: رئیس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی ضمن گفت‌و‌گو با مردم، به پرسش‌های خبرنگاران درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد که شب گذشته (شنبه‌شب) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حضور یافته بود، در ابتدا برای همه ایران و همه انسان‌ها سلامتی، سعادت، شادکامی و امنیت آرزو کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری گفت‌وگو درباره جلسه روز شنبه سران قوا، گفت: طبق روال معمول، جلسه سران قوا بود و ما را هم دعوت کرده بودند که مسائل مهم و جاری کشور در آن مطرح شد.

*بودجه سند بسیار مهمی برای عملکرد یک ساله کشور است

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بودجه امسال با تاخیر نسبتا زیادی ارائه می‌شود، این مسئله چه دلیلی دارد و چه زمانی هماهنگی‌ها برای تحویل بودجه انجام می‌شود، گفت: امسال ما شرایط خاصی را تجربه کردیم؛ بودجه هم سند بسیار مهمی است و در واقع یک برنامه یکساله محسوب می‌شود.

وی افزود: تمام دخل و خرج‌های دولت در طول سال و کارهایی که باید در بخش‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی انجام شود، همه در بودجه منعکس می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بودجه تا حدود زیادی تحت تاثیر درآمدهای نفتی است و وقتی در درآمدهای نفتی و قیمت ارز نوسان ایجاد می‌شود به طور طبیعی بودجه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر همین اساس لازم بود که ما یک ارزیابی نسبتا دقیقی از شرایط محیطی داشته باشیم و عملکرد بودجه در سال جاری را بررسی کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ‌همچنین لازم بود که ما تحولات بین‌المللی را رصد کنیم و سیاست‌های کلی کشور و برنامه‌های سازندگی را مدنظر قرار دهیم تا بودجه‌ای را ببندیم که سرعت رشد ما را حفظ کند و نواقص بوجود آمده را برطرف کند و همچنین قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ البته دشمن هم اقداماتی می‌کرد و ما هم مقداری تحمل کردیم تا آنها حرکاتشان را انجام دهند تا ما ارزیابی خودمان را کامل کنیم؛ با توجه به رفتار دشمنان و تأثیر رفتار آنها بر بازار ما فکر می‌کنیم که بودجه خیلی خوبی تهیه شده است.

*بودجه را چهارشنبه تحویل مجلس می‌دهیم

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه این هفته تحویل مجلس می‌شود، گفت: انشاءالله این هفته تحویل می‌دهیم؛ فکر می‌کنم برای روز چهارشنبه هماهنگ شود تا بودجه را بفرستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به شدت سهم نفت را و آن مقداری که واقعا می‌توانیم بفروشیم و منابع آن را استحصال کنیم، در بودجه دولت کاهش دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که مکانیزم‌های جبرانی چیست، افزود: یک بخش کنترل هزینه‌های مصرفی دولت است و بخش دیگر افزایش سایر درآمدهای دولت است، مالیات و بقیه؛ وقتی سطح قیمت‌ها بالا می‌رود درآمد دولت هم از مالیات به همان نسبت بالا می‌رود.

*گام اول ابتکار عمل دولت کنترل دامنه تاثیر حرکت دشمن است

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه یک ابتکار عمل‌هایی را نیز در بودجه سال ۹۲ داشتیم افزود: برای برخورد و مواجهه با طراحی‌های دشمن برنامه ‌ای را در دو گام تدوین کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: گام اول کنترل دامنه تاثیر حرکت دشمن است البته در این جا کاملا برنامه تمام نشده است و موفقیت ۱۰۰ درصد نیست اما در حال مسلط شدن هستیم و گام دوم ادامه رشد اقتصادی کشور با همان روال قبلی است.

وی با تاکید بر اینکه اولین نقطه توجه دولت در بودجه به رشد تولید، سرمایه گذاری و رشد اقتصاد کشور است گفت: بنده چند نکته را که در بودجه پیش بینی شده است مطرح می‌کنم.

*سرمایه بانک ها افزایش می‌یابد

احمدی نژاد به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و تصریح کرد: در این زمینه، ساز و کارهایی را پیش بینی کردیم که منابع آن خیلی سریع‌تر و بی واسطه در سرمایه گذاری و تولید بیاید.

رئیس جمهور ادامه داد: راه ریالی این مقدار را ما بازتر کردیم چرا که بخش عمده صنعت، تولید و سرمایه گذاری‌های داخل کشور نیاز به ریال دارند نه ارز.

وی افزود: سرمایه بانک‌ها را پیش بینی کردیم تا افزایش قابل توجه با قدرت وام‌دهی بانک‌ها به کمک بیایند همچنین اوراق مشارکت را پیش بینی کردیم.

*حفظ سطح بودجه عمرانی در سال آینده

احمدی نژاد در ادامه به سرمایه گذاری‌های عمرانی که از محل بودجه دولت تقریبا معادل مصوب سال ۹۱ تامین می شود اشاره کرد و گفت: برخی نظرشان این بود که یک بودجه کاملا انقباضی دهیم که باید گفت در شرایطی که ما نیاز به رشد اقتصادی داریم نیاز به بودجه انقباضی نیست و باید منابع را هدایت کنیم به محل‌هایی که باید انجام شود.

وی گفت: در بخش سرمایه گذاری عمرانی تقریبا معادل پارسال است.پارسال ۳۹۷۰۰ بود و الان ۳۷۷۰۰ که تقریبا نزدیک هم است.

رئیس جمهور افزود:‌ در بودجه تغییراتی داده‌ایم و اموال راکد در سازمان‌ها و یا حتی فعال که ضرورت ندارد دولت آنها را اداره کند با شرایطی سهل به مردم واگذار می‌کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در کنار این واگذاری به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که در کار عمرانی سرمایه‌گذاری شود و با سازوکارهای آسان و راحتی پروژه‌های نیمه تمام به مردم واگذار شود و مقداری یارانه و وام دهیم که مردم آنها را انجام دهند.

وی ادامه داد: در بودجه ۱۳۵۰ میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری قرار دادیم و هزار میلیارد تومان یارانه بخش کشاورزی است و بعضی ردیف‌های متفرقه جاری بود که افراد زیادی مؤسسات و تشکل‌هایی درست کرده بودند که به بودجه وصل می‌شدند که از این محل ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم و به بخش عمرانی تزریق کردیم.

رئیس جمهور گفت:‌ بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی را تقویت کردیم و مجموع سرمایه‌گذاری در این زمینه بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این به تولید کشور کمک می‌کند.

*۱۵۰ شرکت دولتی در سال آینده واگذار می شود

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا این واگذاری‌ خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی نیست، اظهار داشت:‌ بر اساس اصل ۴۴ ما تا سال ۹۴ باید واگذاری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اتفاقا نزدیک به ۱۵۰ شرکت به طور کامل در این پروسه واگذار می‌شود و آنچه که من گفتم مربوط به باقیمانده شرکت‌ها است.

احمدی‌نژاد گفت: سال آینده ما واگذاری بالایی خواهیم داشت، اما در بودجه پیش‌بینی می‌کنیم که حداکثر سهم در سرمایه‌گذاری باشد که یک کار مثبتی است.

*اختصاص ۲۷۶۰ میلیارد تومان به یارانه دارو

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره مکانیزم‌های مقابله با تحریم‌ها در بودجه سال آینده، اظهار داشت: ما با انتخاب بدترین گزینه تلاش کردیم با کمترین درآمد ممکن شرایط را اداره کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: در بودجه مکانیزم‌هایی گذاشتیم که اگر درآمد بالاتر رفت صرف سرمایه‌گذاری‌ها شود و اگر کاهش یافت، از جاهایی کم کنیم که به سرمایه‌گذاری آسیب نزند.

وی ادامه داد: مردم تحت فشار قرار دارند و لذا در بودجه تلاش کردیم که به نوعی قدرت خرید مردم حفظ شود و یا به آنها کمک شود.

رئیس جمهور با تبیین برخی پیش‌بینی‌ها اظهار داشت: علاوه بر بودجه معمول برای بحث درمان ۲ رقم بزرگ قرار دادیم که ۲ هزار میلیارد آن برای بحث پزشک خانواده است.

احمدی‌نژاد افزود: پزشک خانواده مستقیما سقف پرداخت مردم را کاهش می‌دهد و اگر نیاز به درمان در سطح بالاتری بود، بخشی از آن از منبع اولیه برداشته می‌شود و لذا به پرداختی مردم کمک می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۲۷۶۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه و ارز دارو و نیروهای تخصصی اختصاص دادیم و برای بیماران صعب‌العلاج نیز ردیف‌هایی را در نظر گرفتیم تا فشار را کاهش دهیم.

رئیس جمهور گفت: برای کالاهای اساسی و نان نیز بودجه خوبی در نظر گرفتیم و ۱۱۳۵۰ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص دادیم و برای حمایت از برنامه‌های جمعیت یعنی حفظ و رشد جمعیت نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان قرار دادیم که باز به خانواده‌ها باز می‌گردد.

*افزایش بیست درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان

وی ادامه داد:‌ حقوق کارمندان و بازنشستگان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز نسبتاً خوب افزایش دادیم که از پارسال که ۱۳.۵ درصد بود به ۲۰ درصد ارتقا دادیم.

احمدی نژاد  در تشریح سایر ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۹۲ گفت: جهت گیری اصلی دولت عدالت است؛ ما منابع عمرانی و سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اعتباری را به صورت عادلانه در کشور توزیع کردیم و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم برای تعادل منطقه‌ای گذاشته‌ایم.

وی افزود: ما در بودجه سال آتی سهم بودجه‌های عمرانی استانی را افزایش چشم گیری دادیم که این یک جهش است.

احمدی نژاد ادامه داد: در اصلاح ساختارها هم پیش بینی‌‌های خوبی انجام دادیم؛ لایحه‌مالیاتی را به مجلس ارائه داده‌ایم که این لایحه بسیار منسجمی است که در آن از تمام تجربیات دنیا استفاده شده است و تجربیات مالیات کشور خودمان نیز در آن بکار رفته است که انشاالله این لایحه با کمترین تغییرات اجرا خواهد شد؛ اصلاح قانون مالیات‌ها و اجرای آن منابع دولت را احیا می‌کند بدون اینکه فشاری در اقتصاد ملی وارد شود.

رئیس جمهور کشورمان گفت: همچنین ما اصلاح نظام بانکی را هم آماده کرده ایم و تقریبا کارش تمام شده است؛ همچنین قانون گمرک از سوی مجلس تصویب شد و ما کار را آغاز کرده‌ایم و اثرات آن سال آینده پیدا می‌شود؛ همچنین برنامه پول ملی را هم آماده کرده‌ایم و منتظریم تا مقداری ثبات ایجاد شود تا آن را هم اجرا کنیم.

*کارهای خدماتی دولت به مردم واگذار می شود

احمدی نژاد اضافه کرد: در کارهای خدماتی دولت هم مکانیزمی را در بودجه تدوین کردیم که کار به مردم واگذار شود و دولت هم در این زمینه خدمت کند، ما دستگاه‌ها را مکلف کردیم که بخشی از تکالیفشان را واگذار کنند و حتی آنهایی که  مرز بین حاکمیتی و غیر حاکمیتی است را هم تنظیم کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ما احکام جدیدی را برای بانک مرکزی قرار دادیم تا بتوانند نوسانات قیمت ارز را مدیریت کنند و این‌ها کارهای تحولی است که ما انجام داده‌ایم.

احمدی نژاد ادامه داد: ما موضوع مسکن مهر را با شرایط بهتری ادامه می‌دهیم و کارهای علمی و فناوری و حمایت از نخبگان و پژوهش و آموزش هم با همین سرعت جلو می‌رود.

*یارانه نقدی حتما افزایش پیدا می کند

وی گفت: یکی از کارهای مهم ما برای سال آینده که در بودجه پیش بینی شده موضوع هدفمندی یارانه‌ها است؛ هدفمندی یارانه‌ها از بهترین روش‌ها برای کاهش سهم ارز نفتی در بودجه دولت و در اقتصاد ملی است یعنی اقتصاد ملی را بزرگ می‌کند و باعث رشد آن می‌شود و سهم درآمدهای نفتی را هم کاهش می‌دهد.

احمدی نژاد افزود: در واقع هدفمندی یارانه‌ها روی اقتصاد کار می‌کند و اهداف زیادی دارد که در حال اجراست اما اگر بخواهیم این موضوع را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که به معنای دریافت از همه مردم متناسب با مصرف و توزیع یکسان است؛ یعنی طبقات درآمدی و دهک‌های مختلف که مصرف پایین تری دارند قدرت خریدشان تعدیل شود.

وی در پاسخ به  این سوال که آیا پرداخت یارانه نقدی در سال آینده افزایش می‌یابد، اظهار داشت: بله حتما پرداخت یارانه افزایش می‌یابد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که ما امسال هم از محل افزایش حامل‌های انرژی در پرداخت هدفمندی کسری داشتیم؛ سال آینده این افزایش در کجا جبران می‌شود گفت: ما کسری نداشتیم؛ در زمان اجرای قانون بحث این بود که سازمان هدفمندی یک شرکت دولتی است و شرکت دولتی هم همیشه طلب و بدهی دارد و کارش را ادامه می‌‌دهد، هر دستگاه دولتی در پایان سال هر چقدر که از بودجه‌اش باقی می‌ماند باید به خزانه بریزد و اگر کسری داشت هم باید از خزانه بگیرد.

احمدی نژاد ادامه داد: وقتی ما کوپن برنج، پنیر و سایر موارد را حذف کردیم یارانه‌اش را مستقیم به خود مردم دادیم یعنی کسری وجود ندارد.

وی اظهار داشت: سهمی که ما باید به شرکت‌های دولتی می‌ دادیم خیلی بیشتر از آن چیزی است که سهمشان بود به همین دلیل سرمایه گذاری در حوزه نفت و نیرو رشد کرد، یعنی اینها از محل هدفمندی درآمد جدیدی کسب کردند که این مثبت است.

*سنگین ترین شوک اقتصادی به مردم وارد شد

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در واقع درآمدهای ناشی از افزایش اجرای هدفمندی پول یارانه‌های نقدی را تامین کرده و از سوی دیگر هم به سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی کمک کرده است گفت: بله در حال حاضر در حوزه نفت سرمایه گذاری‌ها خیلی افزایش پیدا کرده است؛ البته ما جاهای دیگر هم به نفت کمک کردیم و فقط از این محل نبوده اما کلا این موضوع مثبت است.

احمدی نژاد در خصوص نرخ ارز در سال آینده اظهار داشت: همه تلاش ما این است که به سمت یک نرخ در موضوع ارز برویم ولی شوکی که وارد شد خیلی سنگین بود و سنگین‌ترین شوکی که می‌توانست به یک اقتصاد وارد شود به ما وارد شد که انشاالله در آینده ابعاد این موضوع را برای مردم بازگو می‌کنیم؛ البته همیشه بهتر می‌توان کار کرد و یکی از شروطش این بود که هم افزایی در کشور ایجاد شود تا بعضی‌ها فرصت پیدا نکنند که ضربه دشمن را مضاعف کنند.

احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت: البته از درآمدهای سال جاری هم دولت مقداری طلبکار است که هنوز واریز نشده است.

*با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها رشد قیمتهای سال ۹۲ جبران می‌شود

وی در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران هم اظهار داشت: ما برای این موضوع یک افزایش ۲۰ درصدی پیش بینی کرده ایم و یارانه‌ها را هم افزایش دادیم وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم، موضوع پوشیده می‌شود البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای تعیین افزایش‌ها مشخص کرده است که در آنجا دولت دخالتی ندارد و وزیر کار این موضوع را پیگیری می‌کند؛ اگر ما هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی آن چیزی را که ما پیش بینی کرده‌ایم هم کاهش امسال جبران می‌شود و هم افزایش قیمت هدفمندی پوشش داده خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هفت دهک را پوشش می‌دهد که این خیلی خوب است؛ البته ما سه دهک باقی مانده را حذف نمی‌کنیم ولی افزایش قدرت خرید برای هفت دهک اتفاق می‌افتد.

رییس جمهور اظهار داشت: با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها رشد قیمتهای سال ۹۲ جبران می‌شود و قدرت خرید مقداری بالا می‌رود و این نکته مثبتی است.

وی خاطر نشان کرد: البته پرداخت‌های مستقیم همه یکسان خواهد بود؛ البته بحثی با برخی همکاران در مجلس داشتیم که اصرار می‌کردند برخی دهک‌ها را حذف کنیم که مطالعاتی هم انجام دادیم و افرادی هم شناسایی شدند اما فعلا برنامه حذف در دستور کار نیست.

*گزینه ما در هدفمندی ارز مرجع است

وی اظهار داشت: ما چندین گزینه برای هدفمندی داریم؛ یک گزینه ارز مبادله‌ای است و گزینه دیگر ارز ۲ هزار تومانی و حدود ۱۷۰۰ تومان که الان به عنوان ارز مرجع داریم و فعلا گزینه ما ارز مرجع است در هدفمندی. اما بر روی همه فرآورده‌ها یکسان اعمال نمی‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما می‌خواهیم تولید و خانوار را حمایت کنیم، بنابراین بر روی همه اعمال نمی‌شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های حمایت از تولید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چیست،گفت: ما به دو شکل حمایت می‌کنیم و در گام اول نیز به دو شکل حمایت کردیم؛ حمایت اصل ما در نرخ‌های تبعیضی و ترجیحی بود.

وی با بیان اینکه برخی از دوستان این را یارانه و کمک محسوب نمی‌کنند، اظهار داشت: وقتی ما می‌گوییم الان گاز ۱۲۰ تومان است؛ دیگر برای همه ۱۲۰ تومان است. اگر به یک کسی گفتیم برای شما ۴۰ تومان یعنی ۸۰ تومان یارانه دادیم و این کمک است.

رئیس جمهور افزود: می‌شد این مسئله را نقد کنیم تا برگردد؛ اما فرقی نمی‌کرد ولی بنگاه‌ها برای پرداختشان مشکل کمبود نقدینگی پیدا می‌کردند؛ به همین دلیل ما از روش‌های تبعیضی استفاده کردیم و قیمت برق، آب و گاز و سوخت را ارزانتر در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار دادیم.

*صادرات غیر نفتی ۱۰ ماهه کشور به اندازه کل صادرات سال گذشته است

وی یادآور شد: همچنین تا آنجایی که امکان داشت نقدی، کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه اداره شده و وام ارزانتر را هم در اختیار بنگاه‌ها قرار دادیم. البته تولیدی که رو به رشد است از آن انتظار نمی‌رود که همه منابع‌اش را از این محل فراهم کند؛ یا تمام کمک‌هایی که تولید نیاز دارد از این محل به آن بدهیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه ما یک گام کوچک را در هدفمندی برداشته‌ایم، افزود: نمی‌شود انتظار داشته باشیم تمام اهدافی که در کل قانون بوده در گام اول محقق شود؛ خوشبختانه علی‌رغم شرایط سختی که در یکسال و نیم گذشته بود، تولید ما سر پا بوده و صادرات غیر نفتی خوبی داریم.

رئیس جمهور بر همین اساس صادرات غیرنفتی ۱۰ ماهه را معادل پارسال عنوان کرد و افزود: شوک اول سال یک توقف بوجود آورد اما در این ۲ ماه پایانی و سال آینده خیلی سریع‌تر از سال گذشته خواهد بود.

*برخی لجام گسیختگی‌ها به علت نواسانات تند ارز است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کنترل تورم در سال ۹۲ همزمان با اجرای فاز دوم در صورت تصویب مجلس چه برنامه‌هایی دارید، اظهار داشت: ما برای کنترل نقدینگی ۲ الی ۳ برنامه خوب تدوین کرده‌ایم که بانک مرکزی برخی از آنها را شروع کرده گرچه هنوز آنها را اعلام نکرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ فکر می‌کنیم منابع و قدرت مانوری که در اختیار داریم به همراهی مردم و همچنین برنامه مدونی که در گام اول داریم که در این گام اول برنامه مدونی اجرا شد که هم خدمات و هم تولید به خوبی همراهی کردند و این همراهی هست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بنده فکر می‌کنم شرایط بهتر شود، افزود: الان یک لجام‌ گسیختگی در برخی جاها وجود دارد که آن هم به دلیل نوسانات تند ارز است و برخی مسائل دیگر که شاید اینجا، جای مطرح کردن آن نباشد که ان‌شاءالله آنها را نیز مهار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که یعنی شما برای سال آینده ثباتی را برای تورم و نقدینگی پیش‌بینی می‌کنید، افزود: ان‌شاءالله، برنامه ما این است که به سرعت کاهش دهیم.

*البته نرخ بیکاری ما جهش نکرده است

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اتفاقات اقتصادی بسیار بزرگ مثل هدفمندی که آثار عمیق اجتماعی و حتی ابعاد دیگر هم دارد و در عمل باید نتایج آن مشخص ‌شود، باید چه کارهایی را انجام نمی‌‌دادیم و با قوت بیشتر انجام می‌‌دادیم گفت: حتما ما صددرصد آن را اجرا می‌کردیم، یعنی اگر الان ۲.۵ سال قبل بودیم پافشاری می‌کردیم تا صددرصد آن اجرا شود و حتما تأثیرپذیری قیمت ارز و تاثیرگذاری نوسانات ارز نیز کاهش می‌یافت.

رئیس جمهور بر همین اساس ارز را لنگرگاه در این طرح دانست و گفت: دشمنان نیز شناسایی کرده و ضربه‌هایی را وارد کردند اما اقتصاد ما، اقتصاد بزرگی است و ملت ما ملتی قوی است. در یک مدتی مشکلاتی پیدا می‌شود اما حتما آن را مهار می‌کنیم و قدرتمندتر جلو خواهیم رفت.

وی در پاسخ به این سؤال که اشتغال همیشه یکی از دغدغه‌ها و مسئولیت‌های همیشگی شما بوده؛‌ آیا امروز از وضعیت اشتغال راضی هستید، اظهار داشت: امسال، سال سختی برای اقتصاد ما بود؛‌یعنی ما در شرایط متعادلی حرکت نکردیم و اگر این یکسال را در روند حرکت کشور برداریم، روند بسیار خوب و راضی‌کننده است نه مطلوب.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ما به عنوان یک انسان آرزو داریم همین امروز همه مشکلات حل شود؛ بنده اعتقاد دارم ظرفیت ملت ما، ظرفیت بالایی است و می‌توانیم کار ۵ سال را طی ۲ سال انجام دهیم و توقع‌ هم بالا است اما این یکسال آسیب‌هایی وارد کرده؛ البته نرخ بیکاری ما جهش نکرده و در گذشته هم بوده است، اما با توجه به شرایطی که پشت سر گذاشتیم شاید انتظار بود یک نوسان سنگینی آنجا پیدا شود که اینگونه نشد.

رئیس جمهور گفت: این نشان می‌دهد که تولید و خدمات کارهای خود را انجام می‌دهد اما برخی از بخش‌های تولید تحت فشار است که باید کمک و پشتیبانی کنیم که این کار را هم انجام می‌دهیم و کنار تولید، مردم و بخش محوری خدمات هستیم و پشتیبانی می‌کنیم.

*استخدام افراد در نهاد ریاست جمهوری اختیار شخص رییس جمهور است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره استخدام‌های جدید در دولت اظهار داشت: طبق قانون اساسی مسئولیت امور اداری و استخدامی مستقیما بر عهده رئیس جمهور است که البته در طول زمان این اختیار کاهش یافته است.

احمدی نژاد افزود: در طی هفت سال نزدیک به ۸۰۰هزار نفر از سیستم بیرون رفتند و این باعث خلا نیروی انسانی شده و کارمندان زیادی هم هستند که وضعیت استخدامی آنها در دستگاه‌های دولتی نامشخص است.

وی ادامه داد: بخشی از نیروهایی که قرار است جذب کنیم در واقع در دولت الان مشغول به کار هستند و مجموعا دولت می‌خواهد ۳۲۰ هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کند.

رئیس جمهور گفت: دولت این امکان را فراهم کرده که همه متقاضیان در آزمون استخدامی شرکت کنند و اگر کسی با روشی در گذشته وارد سیستم شده از حق بالاتر برخودار نباشد.

احمدی نژاد افزود: این استخدام‌ها فشاری به بودجه وارد نمی‌کند چون وقتی ۱۵هزار تخت بیمارستان اضافه می‌کنیم و وقتی چند ۱۰هزار مدرسه و دانشگاه می‌سازیم این نیازمند کادر است که باید خدمات ارائه دهد.

وی ادامه داد: وقتی ما توسعه تقسیمات کشوری داریم که برخی مناطق به استان و شهرستان ارتقا می‌یابند، باید افرادی آن مناطق را اداره کنند.

احمدی نژاد اضافه کرد: دولت در اجرای اصل ۴۴ تصدی‌ها را کاهش داده و  بخشی از موسسات و شرکت‌های مهم دولتی واگذار شده اند که دولت خلوت شده است.

رئیس جمهور گفت: طبق قانون استخدام ۱۵۰۰ نفر در نهاد ریاست جمهوری اختیار شخص رئیس جمهور است که نیاز به مصوبه دولت هم نداشت.

احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور می‌تواند کارمندان نهاد را خودش مستقیما انتخاب کند و من هم از مصوبه دولت درباره استخدام کارمندان نهاد اطلاع نداشتم اما ذیل آن مصوبه نوشتم که برای این هم آزمون استخدامی برگزار شود.

وی ادامه داد: این حق مسلم قطعی من بود که وقتی اشخاص از هفت خان گذشته‌اند که دیگر کف کف اصل ۱۲۶ قانون اساسی است اما گفتم برای آن هم مسابقه برگزار شود.

رئیس جمهور گفت: این دولت، دولت مردم و عدالت است اما دیدم برخی جو سازی کردند که چه شد در حالی که اگر من ۱۵۰۰ نفر را مستقیما به عنوان همکارم در نهاد ریاست جمهوری انتخاب می‌کردم، قانون بود.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته ما گفتیم که مسابقه برگزار شود تا هر کس شایسته تر بود انتخاب شود و تاکید کردند امتحانات به صورت عادلانه و استانی برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین به مسئولان گزینش سفارش کردم که بی جهت به جوانان سخت نگیرند تا حق کسی از مردم ضایع نشود.

رئیس جمهور گفت: جوانان ما نوعاً شایسته اند و اگر کسی هم به نظر ما ضعفی داشت باید به او تذکر دهیم و دوستانه او را کمک کنیم که ضعف را جبران کند نه اینکه او را از یک فرصت محروم کنیم.

احمدی نژاد ادامه داد: این موضوع کاملا شفاف است و سهم وزارتخانه‌ها مشخص است و این که در کدام شهرها و پست‌ها نیاز به نیرو داریم.

وی تصریح کرد که بیشترین حجم کاهش حجم دولت در این دولت اتفاق افتاده است.

*طرح های دولت برای خانه دار کردن مردم در تهران

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت آینده مسکن مهر و تسهیلات و راه کارهای حل مشکلات مربوط به این پروژه اظهار داشت: وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، در مسکن هم تاثیر می‌گذارد.

احمدی نژاد افزود: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود پرداختی مردم در حوزه مسکن هم افزایش می‌یابد که البته تعداد زیادی از مردم با همان رقم اولیه صاحب خانه‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون که قیمت‌ها مقداری بالا رفته سعی کرده ایم که از طرق مختلف به مردم کمک کنیم که یکی از آنها افزایش میزان وام است که پایه آن ۱۴ میلیون تومان بود که اکنون در برخی نقاط به ۳۰میلیون تومان رسیده است.

رئیس جمهور گفت: منابع دیگری برای کسانی فراهم کرده‌ایم که واقعا نمی‌توانند هزینه‌های خرید مسکن را پرداخت کنند که به آنها از طریق قرض الحسنه یا کمک دیگری یاری می‌‌دهیم.

احمدی نژاد افزود: از طرفی دیگر در حال مدیریت هستیم که قیمت‌ها بیهوده بالا نرود اما بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به مسکن مهر ۹۹ ساله نیست.

وی ادامه داد: رقم ۴۵ میلیون تومان که گفته می‌شود مربوط به مسکن ملکی است که در پردیس در کنار دیگر طرح‌‌ها در دست اجرا است.

«در پردیس یکی طرح مسکن مهر است که مانند سایر نقاط در حال اجراست و بخشی نیز طرحی در قالب مسکن مهر است که قیمت زمین هم در آن لحاظ می‌شود و یک فاز جدید هم برای افراد با درآمد بالاتر در حال اجراست که این برای قشر متوسط  جامعه است».

رئیس جمهور گفت: اکنون چند طرح هم در داخل تهران در حال اجراست که یکی از آنها طرح اکباتان است که مربوط به افرادی است که به دلایلی نمی‌توانند در خارج از تهران زندگی کنند.

احمدی نژاد افزود: افرادی هستند به لحاظ اجتماعی باید در تهران زندگی کنند اما از سویی توان خرید مسکن به قیمت روز را ندارند و لذا شرایطی فراهم آمده تا آنها با رقمی مناسب در تهران صاحب خانه شوند.

*ساخت و ساز مسکن در شرایط خوبی است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص دلایل افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: بخش انتظاری افزایش قیمت‌ها خیلی شدید شد که البته بخشی از آن ناشی از جنگ روانی بود.

وی افزود: برخی متأسفانه و حالا ما می‌گوییم نادانسته این جنگ روانی دشمن را تشدید کردند والا چرا باید قیمت مسکن بالا برود وقتی تعداد مسکن موجودمان بیش از تعداد خانواده‌ها است و هنوز در حال ساخت و ساز هستیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: قطعاً این افزایش قیمت کاذب است و من مطمئنم که سال آینده خواهد شکست و یک بار دیگر نیز در همین دولت قیمت شکست و پایین آمد.

رئیس جمهور گفت: الان ساخت و ساز مسکن در شرایط خوبی است اما در خرید و فروش رکود ایجاد شده است.

*پرداخت عیدانه ۸۵ و ۱۰۰ هزار تومانی به مردم

احمدی‌نژاد درباره عیدانه دولت و کمک به مردم برای خرید شب عید اظهار داشت: امسال بخش وسیعی از مردم واقعاً تحت فشار قرار دارند و سال سختی گذشت.

وی تصریح کرد: یارانه‌ای که برای طبقات پایین در نظر گرفتیم برای جبران این وضع بود و نوسانات ارز را نیز باید جبران می‌کردیم که البته دولت به دنبال جبران از طریق هدفمندی بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: جلساتی گذاشتیم در یک جلسه هم مقام معظم رهبری دعوت کردند که خدمت ایشان رسیدیم و ایشان تأکید کردند که کمکی به مردم بشود.

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعدد و بسیار فشرده‌ای داشتیم که دو روش در آن بررسی شد که یکی پرداخت از درون اقتصاد بود و یکی بالا بردن پایه‌های پولی برای پرداخت‌ها بود که با وجود ترجیح دولت بر گزینه اول ما بر سر دومی توافق کردیم.

رئیس جمهور گفت: رقمی را از صندوق توسعه ملی قرض کردیم و به بانک مرکزی دادیم و ریال آن را گرفتیم و امشب برای عموم مردم نفری ۸۵ هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نفری ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: این همه هزینه‌ها را جبران نمی‌کند اما بالاخره می‌توان با آن سور و سات شرایط را تأمین کرد و یارانه اسفند را نیز آخر ماه واریز می‌کنیم که مقداری به مردم کمک بشود.

*دولت آمریکا برای فشار بر ملت ایران با تمام قدرت وارد شده است

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که با روش مردم در تحریم برخی کالاها همچون آجیل که قیمت آن افزایش کاذب داشته، موافق است یا خیر، اظهار داشت: این اصولاً روش خوبی است اما ما هم باید کنترل‌ها را کاملتر و حلقه‌های آن را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: هم از مردم و هم از فعالان اقتصادی که سعی نکردند از این شرایط سوءاستفاده کنند و از همکاران خودم در دولت هم که در شرایط سخت کار را اداره کردند تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: آحاد ملت باید با هم زندگی کنند و ما هم همه در کنار هم هستیم و بهترین زندگی کردن زیستن برای دیگران و با دیگران است.

احمدی‌نژاد افزود: ما در این فلات چند هزار سال در کنار هم زندگی کردیم و در غم و شادی هم شریک هستیم و حوادث زیادی بر ایران گذشته و اگر همکاری ملی نباشد یک حادثه کوچک می‌تواند کشور را مضمحل کند.

وی ادامه داد: حالا دشمن آمده یک سنگی انداخته و یک تلاطمی ایجاد کرده تا فشارهایی را بر ما وارد کند که ما باید با کمک هم از این شرایط عبور کنیم و اگر در این شرایط من بیشتر مصرف کنم یا کسی بخواهد کالایی را انبار کرده یا از کشور بیرون ببرد تا با قیمت بالاتری بفروشد، به معنای اجحاف به دیگری است.

رئیس جمهور گفت: از قدیم رسم بوده که در عید نوروز و در اول بهار که از اعیاد بسیار زیبا و ابداع ملت ایران است که جهانی شده، دور هم جمع شویم و در دید و بازدیدها بر سر سفره هم بنشینیم.

احمدی‌نژاد افزود: حالا نباید به دلیل شرایط مردم معذور شوند و از این سنت بسیار خوب محروم شوند و یا خدای ناکرده یک خانواده تحت فشار قرار گیرد و آبرویش به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: همه باید کمک کنیم که از این شرایط عبور کنیم و ان‌شاءالله عبور خواهیم کرد و بنیه اقتصادی کشور ما نیز قوی است و دشمن و دولت آمریکا که با همه توان وارد عرصه شده تا به ما فشار آورد، نمی‌تواند توفیقی به دست آورد.

*عبور از این پیچ سخت به معنای تبدیل شدن به اقتصاد اول یا دوم دنیا در مدت چهار یا پنج سال است

رئیس جمهور گفت: عبور از این مرحله و پیروزی در این نبرد اقتصادی به معنای آن است که ما ظرف چهار ـ پنج سال به قدرت اول یا دوم اقتصاد دنیا تبدیل شویم.

احمدی‌نژاد گفت: آنها فکر می‌کردند که با شوک اول اقتصاد ما از هم می‌پاشد اما بحمدالله چنین نشد و البته به مردم فشار آمد که باید جبران کنیم و حتماً هم جبران خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد گفت: در خیلی از کشورها گروه‌های مردمی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و هر جایی که کسی خواست اجحاف کند مردم خودشان وارد می‌شوند ولی من نمی خواهم هرگز باور کنم که یک ایرانی وجود دارد که بخواهد به مردم اجحاف کند.

رئیس جمهور افزود: مگر می‌شود یک نفر ایرانی و اهل این سرزمین باشد و سوء‌استفاده کند؛ نمی‌توان به این فرد گفت ایرانی؛ چطور این فرد ایرانی است؛ این افراد عاقبت خوبی ندارند؛ کسی که از مشکلات مردم بخواهد سوء‌استفاده کند، عاقبت خوبی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کسانی که از مشکلات مردم سود می‌برند، این سود نیست؛ بلکه سم است که وارد زندگی می‌شود و بالاخره هم خودش را نشان می‌دهد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: وقتی یک کالای خوراکی وجود دارد، همه با هم می‌خوریم و اگر هم آن کالا کم بود با هم تقسیمش می‌کنیم؛ این سخت نیست؛ مگر می‌شود من در خانه غذا داشته باشم و همسایه غذا نداشته باشد؛ باید فشار کمتری به بازار بیاوریم؛ البته در کشور کالا فراوان است و باید کمک کنیم تا دولت بتواند برنامه‌های خودش را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

وی با بیان اینکه ملت ایران، ملت بزرگی است، گفت:‌ ما از این شرایط عبور می‌کنیم و من مطمئنم که اینطور خواهد شد.

*خودروسازها زیر قول خود زدند

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، اظهار داشت: در رابطه با موضوع قیمت خودرو حق با شورای رقابت است؛‌ بنده در این رابطه با هیچکسی توافقی نکردم؛ خودروسازان به دولت آمدند و گفتند که ما نیازمند منابع هستیم و در دولت هم بحث مفصلی شد که ما چطوری به تأمین منابع خودروسازان کمک کنیم؛ این یک تصمیم کلی بود که ماه‌ها پیش گرفته شد تا غیر از کالاهای اساسی سایر کالاها با ارز مبادله‌ای باشد و این حرف جدیدی نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان با وزیر و سازمان گفت‌وگو کردند و تعهد داده‌اند تا آقایان اجازه دهند که خودشان بازار را مدیریت کنند تا قیمت را به حدی بیاورند که معادل ارز مبادله‌ای شود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: خودروسازان نباید از فضا درست استفاده نکنند؛ خودروسازان باید تولیدشان را بالا ببرند چرا که در حال حاضر همه چیز وجود دارد و خودروسازان ما هم خیلی پولدارند؛ من شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیر این موضوع زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است.

رئیس جمهور ادامه داد: خیلی بد است که ما به این موضوع وارد شویم و بخواهیم با کسی برخورد کنیم؛ خود خودروسازان باید خوش‌قول باشند؛ در حال حاضر نوعی انحصار در موضوع خودرو بوجود آمده است و من دارم به این نتیجه می‌رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنایع بگیریم، چرا که این وزارتخانه مانع‌تراشی می‌کند. کارخانه‌های داخلی هم مقداری اجحاف می‌کنند.

* دو میلیون دستگاه ظرفیت تولید خودرو در کشور داریم

وی اضافه کرد: ممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنم؛ چطور ضرر می‌کنید، مگر پراید چقدر ارزبری دارد؛ پراید حدود ۸ میلیون تومان بود؛‌مگر چقدر گران شده است، این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند. چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بر این اساس مصوبه سازمان حمایت ملغی است، گفت: من نمی‌دانم آن مصوبه چه بوده است؛ من نمی‌خواهم سر کسی را شیره بمالم؛ خودروسازان موظف هستند که خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ دلال‌بازی یعنی چه.

رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر دولت از خودروهای وارداتی ۹۰ درصد عوارض می‌گیرد؛ البته حالا که قیمت ارز بالا رفته عوارض به ۴۵ درصد رسیده است؛ ما حمایت می‌کنیم تا خودرو با قیمت کمتری عرضه شود؛ اگر بنا باشد که خودرو با قیمت بالاتری به مردم عرضه شود، خیلی بد است و ظلم به صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ما حدود ۲ میلیون ظرفیت تولید خودرو در کشور داریم؛ خودروسازان که هزینه را می‌دهند و منابع هم دارند و بانک مرکزی هم با آنها همراهی می‌کند، بنابراین باید تولید را افزایش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد؛ نباید این حس بوجود آید که از حمایت دولت از خودروسازان نوعی سوء‌استفاده شود؛ مگر خودروسازان چقدر هزینه دارند و خودروها چقدر می‌ارزند؛ بالاخره خودرو یک قیمتی دارد؛ اگر هم بخواهیم کیلویی بخریم، بگویم کیلویی چند است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: البته در سال‌های اخیر مقداری کیفیت خودروهای داخل و تنوع بالا رفته و ظرفیت خیلی خوبی در کشور بوجود آمده است؛ بر همین اساس انتظار دارم که مدیران بخش خودرو مقداری بهتر مدیریت کنند و خودشان را از مردم و با مردم بدانند و نگاه بلندمدت داشته باشند.

*دولت لایحه بودجه سه دوازدهم به مجلس ارائه می دهد

رئیس جمهور در خصوص انتظارات دولت از مجلس در بررسی لایحه بودجه و اینکه آیا به همراه بودجه لایحه چند دوازدهم هم ارایه می‌شود یا خیر، گفت: بله، ما لایحه سه دوازدهم ارائه می‌دهیم.

وی افزود: بودجه مناسبی است و کاملا هدفمند و با شرایط امروز تدوین شده است و همکاران ما خیلی روی آن کار کرده‌اند؛ همکاران ما در مجلس هم توجه دارند که طبق نظام اداری کشور، دولت بدنه کارشناسی کشور است و دولت برای بودجه کار کرده است؛ اگر منطق بودجه به هم بخورد، آثارش عوض می‌شود؛ با توجه به شرایط ما بودجه را تدوین کرده‌ایم و بعضی سازوکارها را برای فعال کردن سایر منابع کشور در آن اعمال کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد گفت: دولت مسائل مختلف را در بودجه لحاظ کرده است و بعد بودجه را تدوین کرد و همکاران ما آمادگی دارند تا توضیحات لازم را به نمایندگان محترم بدهند و در کل امیدواریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودجه به کمترین تغییرات به دولت برگردد تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما یک لایحه سه دوازدهم را هم ارائه می‌دهیم چرا که مجلس قبل از پایان سال نمی‌تواند رسیدگی را شروع کند و بعد از آن هم تعطیلات نوروز است و عملا بودجه به خرداد می‌رسد؛ از لحظه‌ای که قانون بودجه ابلاغ می‌شود، ۱۵ روز بعدش عملیاتی می‌شود؛ یعنی حدود ۳ ماه طول می‌کشد.

* در این بخش از گفت‌وگوی زنده، به محض اینکه مجری برنامه از سایر خبرنگاران رسانه‌ها خواست که سوالات خود را مطرح کنند، پخش زنده سیما قطع شد و اعلام شد که ادامه گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با خبرنگاران، بعد از سریال تلویزیونی پخش می شود.

مشروح سوالات و پاسخ های خبرنگاران سایر رسانه‌ها با رئیس‌جمهور که به صورت ضبط شده، پخش شد، بدین شرح است:

*اختصاص ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی

خبرنگار فارس از رئیس جمهور پرسید آیا امکان آن وجود نداشت که دولت با حمایت از بخش کشاورزی و دامپروری مانع واردات ۱۰ میلیاردی به کشور می‌شد؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: دولت برنامه وسیعی را برای توسعه کشاورزی آغاز کرد که از سال گذشته مجوز آن را از مجلس گرفتیم و ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه را به توسعه کشاورزی اختصاص دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای این کار در تمام استان‌ها ستاد تشکیل دادیم و کار خوبی آغاز شده، اما از ۳۰ سال قبل در نهاده‌های اصلی کشاورزی دچار کمبود هستیم.

وی گفت: پارسال واردات نهاده‌های اصلی دچار مشکل شد و کم وارد شد و در نتیجه فشار آن به داخل آمد و به جای بخشی از علوفه وارداتی گندم تولید داخل مصرف شد که امسال باید آن را جبران می‌کردیم.

احمدی‌نژاد گفت: در این راستا تصمیم گرفتیم برای جبران مشکل ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهد و به همین دلیل مقداری واردات کالاهای اساسی کشاورزی ما اضافه شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته این یکساله جبران نمی‌شود و ما کسری علوفه داشتیم که شاید ۴۰ سال است در حال واردات آن هستیم و کار جبران آن را شروع کردیم.

*جلوگیری از پرداخت یارانه به طبقات برخوردار

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره تمهیدات دولت و مجلس برای کنترل تورم و ایجاد رونق پولی در کشور، اظهار داشت: مجلس در این زمینه خیلی به دولت می‌تواند کمک کند.

احمدی‌نژاد افزود: یکی از راه‌های کمک به مجلس همین بودجه و یکی هم طرح‌های اصلی دولت برای عبور از این شرایط است که مجلس می‌تواند پشتیبانی سیاسی و قانونی انجام دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت چند طرح برای عبور از این شرایط در نظر گرفته تا به سرعت از این مرحله عبور کنیم و تلاش ما این است که دوره عبور را کوتاه ‌کنیم تا آسیب‌ها به مردم کمتر شود و مجلس خیلی می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند.

وی ادامه داد:‌ اعتقاد ما این است که هدفمندی بسیار طرح مهمی در این راستا است که نقصی ندارد و همه آن برای کشور سود است گرچه قدرت خرید یکی دو دهک کاهش می‌یابد، اما این عدالت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ وقتی ما این کار را اجرایی نمی‌کنیم، معنی آن این است که فاصله طبقاتی را بی‌جهت گسترش می‌دهیم درحالی که دلیلی ندارد به کسانی که برخوردارترند یارانه سنگین‌تری بدهیم.

*واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی در این دوره بیش از ۴۰ برابر کل ۱۵ سال گذشته است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار موج در خصوص تعامل دولت و بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها و عدم حضور وزرا در شورای گفت‌وگو، اظهار داشت: حجم واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی در این دوره بیش از ۴۰ برابر کل ۱۵ سال گذشته است.

وی افزود: دولت در حال واگذاری امور به بخش خصوصی است و من خودم تقریبا با همه تشکل‌های بخش خصوصی بارها جلسه داشته‌ام و بقیه همکارانم نیز ارتباط دائمی دارند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: یک مصوبه‌‌ای بود که از نگاه من به عنوان رئیس جمهور خلاف قانون اساسی بود که آن را دادم به هیئت عالی حل اختلاف که بررسی کند و نظر بدهد و ما هم طبق آن عمل می‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ارتباط دولت و بخش خصوصی مستمر است و معاون اول و وزرا و بنده دائم با بخش خصوصی جلساتی داریم و برخی اوقات در حد بنگاه تصمیم می‌گیریم.

وی ادامه داد: از اول اعتقاد ما این بود که کشور را باید مردم اداره کنند و از جمله بخش‌های کشور اقتصاد است و این یک باور است و یک تئوری اقتصادی و حرکت موضعی شخصی نیست.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: حتی در این مرحله که وزارت بازرگانی مجبور شد وارد میدان شود تا کالای اساسی وارد کند، همه فشار ما به این وزارتخانه آن بود که کالاها را بلافاصله به مردم منتقل کند.

رئیس جمهور گفت: ممکن است گروهی بگویند ما نماینده کل مردم هستیم که ما با آنها هم مانند بقیه تعامل داریم و کار می‌کنیم، اما گستره مردم خیلی وسیع‌تر است و ما از خدا می‌خواهیم کارها را به آنها بسپاریم.

وی تصریح کرد:‌ الان پیشنهادات مختلفی به دولت می‌رسد که ما بدون هیچ تعصبی نسبت به آنها، بررسی می‌کنیم و هر کس راه‌حل بهتری برای بهبود وضع کشور بدهد استقبال می‌کنیم.

احمدی‌نژاد در عین حال گفت:‌ اینکه گروهی انتظار داشته باشد که ما کل دولت را تحویل آنها بدهیم، این خلاف قانون اساسی و منطق مدیریت است.

*با این سرعت رشد درآمدهای غیر نفتی نیازی به درآمد نفت نخواهیم داشت

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص راه‌های مبارزه با گرانی اظهار داشت: اتفاقاتی خارج از اراده اقتصاد ما افتاده و از بیرون عواملی سنگین علیه ما فعال شدند.

وی افزود: اقتصاد ما حدود ۴۰،۵۰ سال است که وابسته به نفت است؛ اگر در این درآمد نوسان تندی اتفاق بیفتد حتما تأثیر خود را می‌گذارد که ما باید آن را مدیریت کنیم که البته کارهای درازمدتی برای آن در نظر گرفتیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: باید به سمتی برویم که سهم درآمد نفتی را در اقتصادمان کاهش دهیم و سایر درآمدها بالا برود؛ مانند صادرات غیر نفتی که به سرعت در حال افزایش است.

رئیس جمهور تصریح کرد: با این سرعت رشد تا ۲ سال دیگر واقعا نیاز به درآمد ارزی نفتی به معنی فعلی برای اداره خوب اقتصادمان نداریم؛ حتما سال آینده میزان صادرات غیرنفتی و خدمات فنی مهندسی ما به ۷۵ میلیارد می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت نیز برنامه هایی داریم و با کنترل بیشتر، بازار و نظارت بر واردات ارزی و پرداخت جبرانی‌ها، انشاءالله وضعیت ما بهتر خواهد بود.

*حذف ردیف بودجه های فرهنگی غیر ضرور

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه بحث‌هایی که در حوزه معیشت و مسکن می‌شود زمانی که وضعیت اقتصادی دارای بحران است حوزه فرهنگ آسیب بسیاری می‌بیند از این‌رو برای سال آینده در بخش فرهنگ بودجه افزایش پیدا می‌کند و همچنین در صحبت‌هایتان به بخشی اشاره داشتید که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه نهادها که به مرور به دولت وابسته شده‌اند کاهش یافته است این نهادها کدامند، اظهار داشت: مؤسساتی شکل گرفته که اینها به لحاظ قانونی تحت مدیریت دولت یا هیچ یک از اجزای حکومت نیستند اما به مرور یک ردیفی در بودجه گرفته‌اند و یک حقی را برای خود قائل شده‌اند.

رئیس جمهور ادامه داد: امسال که این فشار به بودجه آمد ما آن را کنترل کردیم و برای سال آینده یک غربالگری صورت دادیم و آنهایی که واقعاً در خدمت فرهنگ و کارهای مثبتی است، نگه داشتیم اما از آنهایی که ضرورتی نداشت منابع عمومی به آنها بدهیم، خداحافظی کردیم.

وی افزود: البته می‌دانیم در نهایت در بودجه چه خواهد شد چرا که قبلاً بخشی از اینها را حذف کردیم و دوباره اضافه شد امیدواریم که دوباره اضافه نشود و با دوستان هم صحبت کرده‌ایم که اضافه نکنند.

احمدی‌نژاد یادآور شد: اما برای سال آینده مطلقاً ما بودجه بخش فرهنگ را کاهش نداده‌ایم با اینکه بودجه مصرفی است یعنی غیر از حقوق و مزایای دولت که افزایش پیدا کرده بقیه بودجه کاهش دارد اما این را ما تغییر نداده‌ایم و در برخی کارهای خاص اضافه کردیم.

رئیس جمهور با تأکید براینکه دولت باید از فرهنگ حمایت کند، اظهار داشت: ملت ما فرهنگی است و بدون فرهنگ نمی‌شود زندگی کرد امیدوارم شرایط‌مان سال آینده بهتر شد بتوانیم افزایش هم بدهیم.

*از هر طرحی برای ایمن کردن اقتصاد استقبال می کنیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه تأکید شما بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است و توقف فاز دوم هدفمندی از سوی مجلس چه آسیبی به اقتصاد کشور زد و در حال حاضر نیز در مجلس بر توقف فاز دوم هدفمندی تأکید می‌شود آیا این شاکله بودجه را به هم نمی‌ریزد، گفت: حالا شما حرف ۲۰ روز پیش را فکر کنید که اصلاً نبوده است و در یک فضای جدید می‌خواهیم کار کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: ما مواجه شدیم با ورود یک عامل قوی خارجی به اقتصاد ایران برای ضربه زدن و کسانی هم در پشت صحنه قرار دارند که اقتصاد ایران را به خوبی می‌شناسند و با قوت و ضعف‌های آن آشنایی دارند.

رئیس جمهور افزود: ما یک برنامه برای خنثی کردن آن عامل و عبور از این شرایط درست کردیم ممکن است به هر دلیل دوستانی با این برنامه مخالف باشند و ما هم نمی‌خواهیم وارد ارزیابی دلایل شویم و خواهش‌مان این است که آنها راه‌حل بدهند تا ما اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بالاخره نمی‌توانیم همین شرایط را ادامه دهیم چرا که ادامه این شرایط یعنی آسیب‌پذیری و باید یک کار جدید انجام داد و کارهای جزیی نیستند چرا که کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است پس ما هم باید برنامه‌هایی داشته باشیم که کل اقتصاد را به سمت مسیر درست ببریم.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه ما برنامه کلان و نه برنامه جزیی می‌خواهیم، اظهار داشت: اینکه بگوییم فعلاً به این مرغداری ۲ هزار تومان وام بدهیم خب حالا به این مرغداری وام می‌دهیم اما با این کارها مشکل کشور حل نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: ما منتظر هستیم خواهش کرده‌ایم و خواهش هم می‌کنیم طرح‌ها را بدهند و با یکدیگر بحث می‌کنیم آنها ما را قانع کنند و حتی نمی‌گوییم که صد درصد ما را قانع کنند و اگر ۴۹ درصد هم ما را قانع کنند ما حاضریم اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: هر کس که دلسوز کشور است دبیرخانه طرح تحول اقتصادی آقای فرزین، حسینی وزیر اقتصاد همه ما استقبال می‌کنیم و این یک مسئله شخصی و مربوط به دولت و یک گروه نیست و باید همه بسیج شویم و مقابل آن بایستیم البته ما دنبال جنگ نیستیم و به آنها هم گفته‌ایم که این کار زشتی است و بالاخره ملت عبور خواهد کرد و شما شرایط را برای خود خراب می‌کنید.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ باید با ملت ایران همکاری کنید و از این اقدامات دست بردارید اما فعلاً شرایط به این شکل است اما بنده مطمئنم که عوض خواهد شد و چاره‌ای جز همکاری با ایران وجود ندارد.

رئیس جمهور افزود: ما هم اعلام کرده‌ایم آماده همکاری هستیم و استقبال می‌کنیم هر کس طرحی بدهد که کلان اقتصاد خارج از تیررس بدخواهان باشد،ما دست وی را هم می‌بوسیم.