هاشمی به‌دنبال تحقق کامل راهبرد امام خمینی در انتخابات است

خورنا: همه می‌دانیم که عوامل اثرگذار در انتخابات متنوع و مختلف است. به‌عنوان نمونه بعضی از این عوامل عبارتست از:
١. قانون انتخابات؛
٢. مجریان از قبیل دولت، وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی؛
٣. شورای نگهبان و ناظرین استانی و شهرستانی؛
۴. کاندیداها و انتخاب‌شوندگان؛
۵. مردم و حامیان کاندیداها اعم از احزاب، گروه‌های سیاسی، نهادهای اجتماعی و قومیت‌ها؛
۶. رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مجازی و مطبوعات و به‌ویژه رسانه ملی؛
۷. تریبون‌های عمومی از قبیل مجلس و نماز جمعه که اثرگذاری خاص خود را دارند.
۸. گروه‌های دینی و شبکه‌های اجتماعی از نوع ائمه جماعات و بسیج که پایگاه‌های مهم مساجد و مراکز ثقل دینی و اجتماعی مردم را در اختیار دارند و به‌طور عمده جامعه مداحان مذهبی نیز آنان را همراهی می‌کنند و. . .؛

در این میان برگزاری یک انتخابات سالم، منصفانه و رقابتی با ویژگی مشارکت حداکثری، بی‌طرفی عناصر یادشده را ایجاب می‌کند به‌طوری‌که در همین راستا لازم است گفته شود که قانون انتخابات نباید به شکل جناحی و جانب‌گرایانه اصلاح گردد. مجریان و ناظرین نباید بی‌طرفی خود را نقض نمایند و تریبون نماز جمعه نباید به شکل انحصاری در اختیار یک جناح قرار گیرد و خطیبان جمعه نباید بر علیه یک یا چند کاندیدا و به نفع فردی خاص، موضع‌گیری کنند به‌ویژه که خطیب جمعه عضو فقهای شورای محترم نگهبان، دبیر شورا و ناظر انتخابات نیز باشد. دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها نباید به باشگاه خصوصی یک طیف و یک جناح تبدیل گردد و صدا و سیما نباید از حالت رسانه ملی بودن به‌ویژه در حوزه معاونت سیاسی خارج شود و برنامه‌ها و اخبار جانب‌دارانه منتشر نماید. نهادهای نظامی و شبه‌دولتی نباید بسترساز تخریب برای دیگران و حمایت و جانب‌داری از یک جریان سیاسی و یا فرد خاص باشند و در یک کلمه، برای انتخابات نباید کسانی قیم‌مآبانه اقدام به مهندسی حذف دیگران و ترویج کاندیدای مورد نظر خود نمایند.

مجموع نبایدهایی که به آنها اشاره شد، بخشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی است که چهره‌های دل‌سوز نظام و از جمله آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال‌های اخیر در دیدارهای خصوصی و عمومی از آنها یاد نموده‌اند. به‌نظر نگارنده این سطور و بنا به زعم بعضی از اقتدارگرایانه چسبیده به قدرت بگویید سیاه‌نامه، مهم‌ترین تفاوت بعضی از انتخابات اخیر با انتخابات‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب، در این است که نبایدهای زیادی از قبیل پول‌پاشی دولت و مجریان را در انتخابات‌ اخیر شاهد بودیم که در انتخابات‌، اثرگذار بوده و نهادهای نظارتی از کنار آن به آسانی گذشته‌اند و هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. در رابطه با سایر موارد نیز باید گفت: «آن‌چه که عیان است چه حاجت به بیان است».

در حالی‌که لازمه انتخاب مردم که امام خمینی (ره) فرمود: «میزان رأی ملت است»، ایجاب می‌کرد که دخالت صاحبان قدرت و نفوذ دولتی و حکومتی بسیار کم شده و به معنی واقعی کلمه انتخابات حالت آزاد و شکل رقابتی به خود می‌گرفت. در چنین رقابتی بود که به‌عنوان نمونه، اگر در شهرستان خمین معلمی ساده و بی‌ریا بدون هیچ عده و عُدّه‌ دولتی و حکومتی بر نزدیک‌ترین فرد از بستگان امام خمینی (ره) و بنیانگذار جمهوری اسلامی آن هم در عصر اقتدار امام خمینی (ره) پیروز می‌شد که شد، نه تنها هیچ اتفاق خلاف قانون و عرف انتخاباتی صورت نمی‌گرفت بلکه به عزت و آبروی نظام افزوده می‌شد.

در هر حال این‌که سنت‌گرای مبارزی مانند آقای عسگراولادی می‌گوید: «انتخابات را باید به میدان جشن ملی و رقابت اخلاقی و قانون‌مند تبدیل کنیم»؛ خواسته و مطالبه به‌حقی است که الزاماتی دارد و از مهم‌ترین این الزامات رعایت نبایدهاست که باید در سرلوحه رفتار همگان به‌ویژه عوامل امر انتخابات قرار گیرد و از راه التزام به قانون و رعایت بایدها و نبایدها، حالتی فراجناحی پیدا کند تا همه دل‌سوزان نظام با داشتن سلایق مختلف خود را در آن سهیم و اثرگذار بدانند. راه افراط، تفرقه و تخریب به‌ویژه در تریبون‌های عمومی بسته شود. و صداوسیما از انحصار جناحی یک گروه سیاسی خاص خارج گردد و اگر چهره‌ای دل‌سوز به‌عنوان امین امام خمینی (ره) و رهبری اظهارنظر می‌کند، با نظر دل‌سوزانه و کارشناسی‌های عالمانه او هوچی‌گرایانه برخورد نشود. تنها در یک چنین شرایطی است که روح امام خمینی (ره) شاد و راهبرد انتخاباتی آن یار سفرکرده امکان تحقق عینی و کامل خواهد یافت.این تنها چیزی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی ودیگر عزیزان در رابطه با انتخابات پیش رو منظور نظر قرار داده اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *