صادرات خوزستان در فراز و نشیب صعود و سقوط

خورنا: استان خوزستان با برخورداری از استعداد در زمینه‌های مختلف کشاورزی، گاز، نفت و زمینه‌های تولیدی همواره به عنوان یکی از قطب‌های مهم صادرات از دیرباز مورد توجه بوده اما در این مسیر با مشکلاتی نیز روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، صادرات یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی است که توسعه و افزایش آن، توسعه اقتصادی هر کشور را به دنبال دارد.

در کشور ما به ویژه در سال‌های اخیر بر تولیدات صادرات‌گرا و افزایش صادرات تاکید شده اما آیا در کنار این تاکیدات از صادرات و فعالان این بخش اقتصادی آن گونه که باید حمایت شده است؟

صادرات به این معناست که ما کالا، محصول یا خدماتی را برای فروش و عرضه در بازارهای جهانی و برای خارج کشور آماده کنیم که به این نوع تولید، تولید صادرات محور گفته می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخش تولید و به تبع آن نوع و کیفیت محصولات، مهمترین عامل دستیابی به صادرات خوب و قابل قبول در عرصه خارج از کشور است.

در این جا این سوال مطرح می‌شود که آیا در کشور ما و به‌ویژه استان‌های دارای قابلیت‌های صادرات، زیرساخت‌های لازم برای بخش تولید و تولیدات صادرات محور فراهم است و در نهایت صادرکنندگان و بازرگانان در روند صادرات با چه مشکلات و تنگناهایی روبه‌رو هستند؟

*عدم همکاری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از مشکلات فعلی صادرکنندگان

سیامک شهریاری یکی از صادرکنندگان خرما عدم همکاری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را یکی از مشکلات فعلی صادرکنندگان عنوان کرده و می‌گوید: بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها به دلیل تحریم یا در شرایط دیگر کشور را ترک کرده‌اند.

وی افزود: پیش از این، شرکت‌ها کشتی و کانتینر را در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دادند اما هم‌اکنون صادرکنندگان مجبور هستند بار را از طریق دیگر کشورها به کشور مقصد صادر کنند.

این صادر کننده درباره مشکلات داخلی خاطرنشان کرد: تبادلات ارزی و ورود ارز حاصل از صادرات به کشور برای صادرکنندگان غیرممکن شده و آنها باید ارز را در قالب حواله‌جات جابه‌جا کند.

وی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهیم برای تسهیل در امور صادرات و فعالیت‌های تجاری ارتباط خود را با برخی کشورها به‌ویژه کشورهایی که با آنها تبادلات اقتصادی داریم اصلاح کنند، گفت: محصولات صادراتی ما از لحاظ کیفی مشکل ندارند و اینکه کالا را به صورت خام یا شکل دیگری عرضه کنیم بستگی به نظر مشتریان دارد؛ وقتی کشوری کالایی را به صورت انبوه و در حجم زیاد از ما می‌خواهد باید به صورت خام کالا را ارسال کرد و ما به دلیل نیاز و سلیقه کشور مقصد برخی از کالاها را به صورت خام عرضه می‌کنیم.

*روند صادرات کالای با کیفیت باید توسعه و افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن آبادان با اشاره به اینکه کشور ایران دارای پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل در تمام زمینه‌هاست و بخش خصوص می‌توانند با تعامل سازنده با سایر بخش‌های دولتی و خصوصی در عراق به‌ویژه بصره خواسته‌ها را محقق کند، اظهار کرد: نزدیکی استان خوزستان به بصره از مزیت‌های بسیار مهمی‌ست که می‌تواند برای این دو استان روند نقل و انتقال کالا را سرعت بخشد.

وی با تاکید بر اینکه روند صادرات کالای با کیفیت باید توسعه و افزایش یابد، افزود: در حال حاضر ایجاد شرکت‌های مشترک بین تجار ایرانی و عراقی، نقل و انتقال کالای با کیفیت به نفع هر دو کشور خواهد بود و گواه این سخنان خروج روزانه ۸۰۰ تریلی از مرز شلمچه به مقصد عراق است.

غلامرضا اکبری‌زاده استان خوزستان را استانی مستعد در بخش نفت، گاز، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و تولیدی عنوان کرد و گفت: این اتاق آمادگی دارد با تجار و بازرگانان و شرکت‌های دولتی و خصوص در عراق و به‌ویژه در بصره نهایت همکاری و تعامل را داشته باشد.

*ایجاد اشتغال مؤثر

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی و به‌ویژه فعالان حاضر در زمینه‌های تولیدی، صادراتی، فنی و مهندسی در خوزستان و کشور توانمندی خاص دارند و بی‌شک می‌توانند با حضور خود به امر اشتغال و توسعه منطقه کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن آبادان اضافه کرد: اشتراکات دینی و مذهبی، فرهنگی، زبانی و مرزی بین مردم خوزستان و بصره را باید به نحو ویژه قدر بدانیم و از این پتانسیل‌ها در راستای افزایش مبادلات و همچنین رونق اقتصادی دو منطقه بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی آبادان در کشور و بین اتاق‌های بازرگانی سراسر ایران جایگاه مهم و تاثیرگذاری داشته و دارد.

سیاست اتاق بازرگانی آبادان افزایش صادرات، کاهش واردات جهت ارزآوری بیشتر و حمایت از تولید و تولید کنندگان داخلی است؛ این اتاق دارای هشت کرسی در اتاق بازرگانی ایران است و تمام تلاش و کوشش مدیریت آن رفع موانع موجود بر سر راه صادرات و شتاب‌دهی به این حرکت اقتصادی مهم در مرز‌های دور و نزدیک است.

حضور و فعالیت هر چه بیشتر بازرگانان خوزستان در عرصه صادرات غیرنفتی از جمله اهدافی‌ست که در این اتاق دنبال می‌شود و فعالیت‌های صورت گرفته نوید دهنده رونق اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری در دو منطقه آبادان و خرمشهر است.

*۸۵ درصد فعالیت‌های گمرکی خوزستان در گمرک بندر امام انجام می‌شود

فرماندار ماهشهر در این خصوص عنوان کرد: از شاخص‌های ویژه شهرستان بندرماهشهر وجود اداره کل گمرک بندر امام خمینی(ره) بوده که در امر واردات قطعی، واردات موقت، ملوانی، صادرات قطعی و تعاونی مرزنشینان، خروج موقت، ترانزیت داخلی و خارجی، کارنه دوپاساژ، امور مسافری، مرجوعی، قضایی و کارنه تیر، تجارت چمدانی و لنجی و محموله‌های پستی فعالیت داشته و نقش ارزنده‌ای را در منطقه ایفا می‌کند.

منوچهر حیاتی تصریح کرد: ۸۵ درصد فعالیت‌های گمرکی استان خوزستان در گمرک بندر امام خمینی(ره) انجام می‌شود؛ گمرک ماهشهر، گمرک هندیجان، گمرک بندر سجافی و گمرک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از دفاتر آن اداره کل هستند.

وی اضافه کرد: همچنین بندر صادراتی ماهشهر در فاصله حدود پنج تا هفت مایلی مرکز شهرستان قرار دارد و قدمتی حدود ۹۰ سال را در عرصه صادرات و واردات فرآورده‌های مواد نفتی در خود گنجانده است.

فرماندار ماهشهر خاطرنشان کرد: این بندر دارای شش اسکله عملیاتی، یک اسکله تعمیراتی و یک اسکله باری می‌باشد که صادرات (نفت کوره، نفتا، میعانات گازی) و واردات (بنزین سوپر، بنزین، نفت گاز) در بخش خارجی و جابه‌جایی فرآورده به بنادر و جزایر داخلی از طریق این اسکله‌ها انجام می‌پذیرد.

*در کنار صادرات، می‌توان شادگان را به قطب گردشگری تبدیل کرد

سرپرست فرمانداری شادگان نیز با اشاره به نقش نمایندگی اتاق بازرگانی آبادان در شهرستان شادگان تصریح کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی آبادان در شادگان و حمایت مسئولان محلی، ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم امر تجارت و بازرگانی در این منطقه توسعه مناسبی ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود این منطقه، در کنار صادرات می‌توان شادگان را به قطب گردشگری تبدیل کرد.

عبدالزهرا سنواتی همچنین عنوان کرد: شادگان ظرفیت‌های خوبی در زمینه صادرات دارد و به‌عنوان نماینده دولت از فعالیت‌های اتاق در این منطقه در راستای خدمت به مردم و ایجاد اشتغال حمایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، صادرات به عنوان اصل مهم در توسعه اقتصادی و ابزار اصلی ارزآوری و رونق تجارت باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد؛ در غیر اینصورت برگزاری همایش‌هایی آن‌چنانی در روز ملی صادرات و تجلیل از چند صادر کننده نمونه و در آخر شنیدن درددل و نگرانی‌های صادرکنندگان به تنهایی مشکل این بخش اقتصادی را حل نمی‌کند و لازم است با ارائه راهکارهای منطقی و برنامه‌ریزی دقیق عمل به وعده‌ها و از همه مهمتر ثبات در قوانین برای ارتقا و توسعه صادرات تلاش کرد.

مریم خبازی