کلنگ NGL3200 زده می‌شود/افتتاح واحد NF سوم با حضور ریاست جمهوری در ماهشهر

خورنا: مدیر عامل واحد سوم تفکیک میعانات پتروشیمی بندر امام ماهشهر با اشاره به برگزاری مراسم کلنگ زنی NGL3200 در روز دوشنبه (فردا) اظهار کرد: واحد NGL3200 تامین کننده خوراک پتروشیمی بندر امام است.

مجید محمودیان از ساخت تمام ماشین‌آلات دوار در کشور در پنج سال آینده خبر داد و گفت: تا پنج سال آتی تمام ماشین‌آلات دوار را در کشور تولید خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر می خواهیم با بالا بردن ظرفیت به‌طور بالقوه، ظرفیت بالفعل را هم افزایش دهیم. شرایط بالفعل تولید درحال حاضر ۷.۱ میلیون تن در سال است و با شرایط بالقوه می خواهیم این میزان را به ۱۰ میلیون تن برسانیم.

وی با بیان این‌که بین شرایط بالقوه و بالفعل همیشه فاصله است و این موضوع منطق مهندسی دارد، در مورد مالکیت NF سوم گفت: تفاهم نامه‌ای بین ما و شرکت ملی نفت منعقد شده که براساس آن ما تامین‌کننده مالی کار می شویم تا نیاز منطقه را نسبت به NGL تامین کنیم. اما در قبال فاینانسور شدن ما تعهد ۲۵ ساله ایجاد می‌شود که در این چند سال از استخراج NGL استفاده می کنیم.

مدیرعامل واحد سوم تفکیک میعانات پتروشیمی بندر امام با تاکید بر این‌که واحد NF سوم پتروشیمی بندر امام واحد تفکیک گازهای همراه نفت در محدوده NGLها است به گونه‌ای که گازها را جمع‌آوری و به سمت مصرف کننده هدایت می‌کند، گفت: ظرفیت واحد NF اول و دوم ۱۲۰ هزار بشکه است درحالی که واحد جدید به تنهایی ظرفیت تولید صد هزار بشکه را در روز دارد.

محمودیان با تاکید بر این‌که هزینه‌های بهره برداری با پیشرفت تکنولوژی به حداقل رسیده است اظهار کرد: راندمان را به حداکثر ارتقا می‌دهیم و با حداقل هزینه یک واحد کارآمد و سرآمد را با حداکثر توان به بهره برداری می‌رسانیم.

واحدهای مشابه NF سوم بندر امام در خارج ایجاد می‌شوند

وی تصریح کرد:‌ با امکانات این واحد و با استفاده از حداکثر توان سازندگان داخلی به سمت و سوی ایجاد واحدهای مشابه در خارج از کشور که ارزآوری داشته باشند می‌رویم تا اقتصاد ملی بارور شود.

مدیرعامل واحد سوم تفکیک میعانات پتروشیمی بندر امام با تاکید بر این‌که صنعتی که با تکنولوژی روز حرکت می کند با موانعی برخوردار است به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: مسائل مالی همیشه گریبانگیر پروژه ها بوده است و طبیعت پروژه را به خود اختصاص می‌دهد. اصولا روند تکنولوژی در کشور در ۲۵ سال گذشته غیر قابل تصور بوده و پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته است.

ایجاد کنسرسیوم‌های جدید برای خودکفایی در ابزار دقیق

محمودیان با تاکید بر این‌که نباید توقع داشت در هیچ جای دنیا صد درصد یک صنعت تولید شود، چرا که فضا رقابتی است گفت: در حال حاضر در بحث الکتریکال خودکفا شدیم و در رابطه با بخش ابزار دقیق، کنسرسیوم‌های جدیدی برای ساخت داخلی ایجاد شده و گروه ما در این موضوع دخیل است.

وی با تاکید بر این‌که نگاه به صنعت همیشه ۵۰ ساله است و نه دو سه ساله گفت: با توجه به این که ابزار دقیق در هر صنعت بالاترین و مشکل‌ترین بخش صنعت است، امیدواریم در برنامه پنج تا ۱۰ ساله حداکثر توسعه در کشور صورت گیرد. یک مقطع توسعه هایتک است.

مدیرعامل واحد سوم تفکیک میعانات پتروشیمی بندر امام با تاکید بر این‌که ارزآوری صنعت می تواند منشا اثرات پایا باشد گفت: ایجاد اشتغال در صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سطح علمی در کشور بسیار بالا است.

وی در ادامه با اشاره به این که در بخش سیستم های ماشین‌آلات به سمت ماشین‌آلات سالم می‌رویم گفت:‌ در حوزه ماشین‌آلات دوار به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که پمپ‌ها را در داخل تولید کرده و ظرف پنج سال آتی تمام ماشین‌آلات دوار در کشور تولید می شود.

کمپرسورهای خط اتیلن غرب کاملا ایرانی هستند

مدیرعامل واحد سوم تفکیک میعانات پتروشیمی بندر امام با اشاره به این‌که کمپرسورهای خط اتیلن غرب کاملا ایرانی هستند، اظهار کرد: این کمپرسورها توربینی هستند و همه این موارد مویدی بر تنوع صنعت مملکت است.

محمودیان تصریح کرد:‌ اگر در این پروژه ۵۲ درصد کار ایرانی است تلاش می کنیم تا پنج سال آینده صد درصد کار ایرانی باشد بنابراین به تدریج درصد ایرانی بودن پروژه را افزایش می دهیم.

۵۰ تا ۵۵ درصد تولیدات NF سوم صادر می‌شود

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر میزان صادرات محصولات تولیدی این واحد اظهار کرد: در مورد صادرات براساس سیاست و مدیریت فروش و مدیریت تولید دربندر امام تصمیم گیری می‌شود. اما معمولا ۵۰ تا ۵۵ درصد معادل ۱.۵ میلیون تن از محصولات واحد که گاز مایع است صادر می‌شود.

مدیرعامل واحد سوم تفکیک میعانات پتروشیمی بندر امام در مورد قیمت گاز مایع صادراتی گفت: برای هر متریک تن ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار ارزآوری وجود دارد که در داخل براساس نیاز مجتمع در صورتی که گاز مایع قابل مصرف نبود صادر می‌شود.

طراحی و ساخت ۱۹ واحد NGL در دستور کار است

محمودیان در مورد تامین خوراک واحد NF سوم نیز اظهار کرد: خوراک NGL این واحد فعلا از اهواز و مناطق مارون تهیه می‌شود و با توجه به شرایط موجود وتوسعه واحدهای NGL، ۱۸ واحد NGL در شرف طراحی و ساخت در دست است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد راه اندازی واحد NF سوم بندر امام و آموزش نیروی انسانی توسط ایرانیان صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، واحد NF سوم مجتمع پتروشیمی بندر امام به زودی با حضور رییس جمهور افتتاح می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *