قیمت پایه پراید بیش از ۲۰ میلیون!

خورنا: خودروسازان از نزدیک شدن نرخ ها به قیمت واقعی خودروها می گویند اما از سوی دیگر مصرف کنندگان این قیمت ها را با توجه به کیفیت خودروهای داخلی عادلانه نمی دانند. کارشناسان معتقدند که تنها راه به ثبات رسانیدن بازار خودرو افزایش تولید در این حوزه است که تنها با کمک مالی دولت و تنظیم بازار نهاده های اولیه تولید خودرو به وقوع می پیوندد. اما به نظر نمی رسد که دولت در این امر عزمی جدی داشته باشد.

اینکه افزایش قیمت خودرو تا کجا می تواند به سیر صعودی خود ادامه دهد و این افزایش تا کجا عادلانه است موضوعی است که با چند تن از کارشناسان این حوزه در میان گذاشته ایم که در ادامه می خوانید:

قیمت پایه پراید بیش از ۲۰ میلیون تومان است

ساسان قربانی، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: در یک مقطع دولت با نظارت دستوری مانع از افزایش قیمت خودرو شد. اما از زمانی که دولت تمایل به رفتار سیستمی در تعیین قیمت خودرو پیدا کرده است، قیمت خودرو در حال نزدیک شدن به قیمت بازار است.

وی با تاکید بر واقعی شدن قیمت خودرو در نتیجه افزایش های اخیر گفت: تنها راه عبور از مشکل افزایش قیمت خودرو افزایش تولید و تعادل در میزان عرضه و تقاضا در این بخش است. این تعادل میسر نمی شود مگر اینکه دولت و نهادهای ذیربط فضای کسب و کار را برای تولید خودرو مساعد کنند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به عدم پایبندی دولت به تعهدات قبلی گفت: در ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور تصویب شد که ۲۰۰۰ میلیارد تومان به صنعت خودرو کمک شود، این کمک که در قالب وام بوده تاکنون پرداخت نشده است. همزمان قرار شد که ارز مبادله ای بدون دردسر به خودرو سازان تعلق گیرد که این ارز هم به خودروساز تخصیص نیافته است.

قربانی افزود: این در حالی است که از همان زمان تاکنون فولاد مبارکه قیمت محصولات خود را بیش ۱۰۰ درصد افزایش داده است و قیمت محصولات پتروشیمی با افزایش چند برابری مواجه شده است در این شرایط نمی توان انتظار داشت که قیمت خودرو ثابت بماند.

وی با بیان اینکه هنوز انفجار در قیمت خودرو رخ نداده است گفت: قیمت یک خودرو وارداتی ۱۰ هزار دلاری در ایران ۸۰ میلیون تومان است. پراید یک خودرو ۵ هزار دلاری است بنابراین قیبمت پایه آن بیش از ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. قیمت این خودرو در ۱۴ سال گذشته به دلیل کمک های دولت افزایش کمی داشته است. اما این کمک ها در حال حاضر از بین رفته و قیمت پراید در حال واقعی شدن است بنابراین ما در این شرایط با انفجار قیمت رو به رو هستیم.

درآمد مردم بر اساس دلار نیست
محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص معتقد است: از عوامل افزایش قیمت خودرو یکی کاهش عرضه و دیگری سرازیر شدن نقدینگی از بازار ارز و سکه به این بازار است. دراین میان با ایجاد بازار سیاه توسط دلالان تنها مصرف کننده ازاین وضعیت متضرر شده است.

بیاتیان با تاکید بر واقعی شدن قیمت خودرو بر اساس نوسانات ارز گفت: اگرچه قیمت خودرو می بایست بر اساس ارزش واقعی آن و بر اساس افزایش قیمت ارز قیمت گذاری شود اما آیا در این شرایط درآمد مردم هم متناسب با افزایش قیمت ارز تغییر کرده است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عدم پرداخت یارانه تولید گفت: دولت می بایست با اختصاص یارانه تولید آشفته بازار خودرو را سر و سامان دهد. این وضعیت ناشی از اجرای ناقص طرح هدفمندی یارانه ها است. از سوی دیگر سازمان حمایت هم می بایست با وارد شدن به در حوزه قیمت گذاری از افزایش افسار گسیخته قیمت ها جلوگیری کند.

وی پیشنهاد کرد: اگر واقعا می خواهیم که قیمت خودرو واقعی شود دولت تعرفه واردات خودروهای در حد خودرو های تولید داخل را به صفر برساند تا فضا رقابتی ایجاد شود. مردم هم در صورتی که خودرو های داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد با افزایش قیمت ها موافق هستند. اما با این شرایط قیمت خودرو های داخلی به هیچ وجه به صرفه نیست .

ثبات در بازار خودرو منوط بر ثبات اقتصادی
بهرام شهریاری عضو سابق هیأت مدیره‌ انجمن سازندگان قطعات معتقد است: از آنجایی که قیمت خودرو تابعی از قیمت ارز است لذا نمی توان در مورد افزایش قیمت خودرو پیش بینی‌ای داشت.

شهریاری اضافه کرد: پیش از این برای دریافت قطعه از خارج از کشور تنها ۱۰ درصد به عنوان پیش پرداخت و مابقی در زمان تحویل تسویه می شد اما در حال حاضر می بایست ۱۲۰ درصد پرداخت کنیم، ۱۰۰ درصد برای قطعه و ۲۰ درصد برای تضمین واردات آن به کشور! همچنین صنعت خودرو هم اکنون به دلیل سیاست های دولت با بحران نقدینگی مواجه است. علاوه بر این به دلیل تحریم ها خودرو ساز مجبور می شود که قطعه را گاه با چند واسطه به کشور وارد کند.

به گزارش فرارو،وی با اشاره به تاثیر عوامل بر بازار خودرو تاکید کرد: ارز به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت با ایجاد یک موج باعث شد که عوامل دیگر هم دچار نوسان شده و در نتیجه هزینه تمام شده تولید خودرو به شدت بالا برود. اما تا زمانی که شرایط اقتصادی به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت خودرو ثبات نیابد نمی توان به ثبات در بازار خودرو امیدوار بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *