پتروشیمی امیرکبیر پیشرو در آموزش کارکنان

خورنا|باقر گل فر:رئیس واحد آموزش شرکت پتروشیمی امیرکبیرگفت: شرکت ما در زمینه آموزش کارکنان به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی محسوب می‌شود.

 بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی امیرکبیر، نوروزی اظهار کرد: در خانواده بزرگ پتروشیمی امیرکبیر توسعه و رشد استعداد‌ها مسئولیت مشترک کارمندان و مدیریت منابع انسانی می‌باشد، بدنبال این امر واحد آموزش خود را متعهد می‌داند شرایطی را برای پشتیبانی از بروز نمودن کلیه پتانسیل‌های کارکنان فرآهم آورد، شرکت پتروشیمی امیرکبیر از ابتدای فعالیت در زمینه آموزش عملکرد قابل قبولی داشته و کارنامه روشنی دارد این به گونه‌ای است که همواره در سطح منطقه سرآمد بوده و بعنوان یکی از بهترین شرکتهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از نقاط قوت شرکت پتروشیمی امیرکبیر برخورداری از تقویم آموزشی مدون در مقایسه با دیگر شرکت‌ها می‌باشد که بر اساس آن مبادرت به برگزاری دوره‌های مختلف تخصصی و عمومی به صورت جامع و کاملاً هدفمند می‌کند.

رئیس واحد آموزش شرکت پتروشیمی امیرکبیر در خصوص سرانه آموزشی اعلام کرد: نفر ساعت کل آموزش شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۹۶ بیش از ۴۹ هزار نفر ساعت با سرانه آموزشی ۲۴ ساعت برای هر نفر می‌باشد.

نوروزی ادامه داد : برنامه زمان‌بندی واحد آموزش در سال جاری به ۴ دسته عمده تغییر اجرای روش‌های آموزش از رویکرد دانش‌محور به رفتار‌محور، تسهیل‌گری آموزش در طی چهار فرآیند اصلی آن، تغییر جهت آموزش به سمت توسعه افراد و انجام نیازسنجی آموزش بر اساس ترکیبی از ماهیت شغل تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش ارزیابی اثربخشی آموزشی با توجه به استفاده از مدل پاتریک تا دو مرحله از آن اجرایی گردیده است، از این رو درصورت پیاده‌سازی پروژه ERP به طور کامل و در چهار سطح امکان ارزیابی اثربخشی مهیا خواهد شد در صورت اجرای چهار مرحله ارزیابی اثربخشی و اخذ بازخورد از روسای ادارات مختلف خصوصاً تعمیرات و بهره‌برداری و خدمات فنی شاهد کاهش خطای انسانی، کاهش تعمیرات روزمره و افزایش تولید خواهیم بود.

این مسئول نیازسنجی آموزشی بر اساس یک روش ترکیبی را از دیگر برنامه های واحد آموزش در سال ۹۷ عنوان کرد و افزود: در این مرحله می‌توان با ترکیب چند روش شامل دیکوم و PS (حل مسئله و یا رفع مشکل)و ماهیت شغل نیاز سنجی آموزشی مطلوب‌تری را انجام داد ،که دراین صورت می‌توان انتظار اجرای دوره‌هایی با کیفیت بالا را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تلاش برای تغییر مسیر دوره‌های آموزشی به سمت فعالیت‌های توسعه‌ای هستیم، از این رو می‌توان توانمندی‌ها و شایستگی‌های کارکنان را شناسایی و در آن حوزه سرمایه‌گذاری کرده و آموزش‌های مرتبط با هر فرد را در سطح مجتمع بصورت گروهی و یا خارج از مجتمع بصورت اعزامی ارائه دهیم.

رئیس واحد آموزش شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ادامه به اهداف مهم این واحد اشاره کرد و گفت: بر اساس کار راهه ابلاغی مدیر عامل محترم مبنی بر ترویج تفکر سیستمی ،کار تیمی و استفاده از خرد جمعی واحد آموزش نیز با سرلوحه قرار دادن آن در راستای دستیابی به اهدفی از قبیل افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت سطح زندگی فردی و سازمانی همکاران، ارتقای روحیه کارکنان و در نهایت ایجاد تعهد سازمانی در بین کارکنان مصمم می‌باشد.

نوروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های آتی شرکت در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه کوچینگ با مشارکت واحد برنامه‌ریزی نیروی انسانی شرکت، مدیریت دانش به صورت مشترک با واحد تضمین کیفیت، استانداردسازی دوره‌های آموزشی در حوزه خدمات فنی که پیش از این تنها در حوزه بهره‌برداری و تعمیرات انجام شده بود و همچنین بروزرسانی کتابخانه و سامان‌دهی کتب موجود در کتابخانه شرکت که با برخورداری۶ هزار عنوان کتاب از غنی‌ترین کتابخانه‌های شرکت های سطح منطقه محسوب می‌شود، از مهم‌ترین پروژه‌های این واحد در سال ۹۷ است..

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های مسئولیت‌های اجتماعی شرکت در واحد آموزش اظهار داشت: دعوت از اساتید برجسته کشوری و استانی در زمینه روانشناسی و خانواده در محل فرهنگسرای خانواده و مجموعه اندیشه واقع در مجموعه مسکونی شهرک بعثت و همچینن برگزاری دوره ایمنی همکاران در حین رانندگی تحت عنوان رانندگی تدافعی از برنامه های ما بوده که خوشبختانه رضایت صد‌در صدی از سوی شرکت کنندگان حاصل شد.

نوروزی در پایان عنوان کرد: فراگیری دوره‌های آموزشی برای کلیه کارکنان مجتمع اعم از پیمانکاری و رسمی نیز از جمله برنامه‌های شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی بود،‌ این در حالی است که پیش‌تر برگزاری دوره‌های آموزشی تنها به نیروهای رسمی اختصاص داشت.