یک سال پس از آن انتخاب

خورنا -فرزاد شعبانی

نوشتاری از فرزاد شعبانی به بهانه یکسالگی انتخابات شورای شهر رامشیر

سال گذشته در چنین روزهایی لیست جدید اسامی اعضای شورای شهر رامشیر از صندوق های رای سر برآورد. نام هایی که بعضا آشنا بود و نوید انتخابی درست، متقن و از روی تجربه را می داد و البته بشارت دهنده به حرکت هایی فوق العاده و روبه جلو بود. سال گذشته در چنین روزهایی هزاران رامشیری به دعوت ده ها کاندیدا شورای شهر پای صندوق های رای رفتند تا بار دیگر زمینه ساز حمایت از کاندیداهایی باشند که با وعده هایی که به جابجایی کوه قاف تنه می زد پا به میدان رقابت با سایرین نهاده بودند.

از آن انتخاب بزرگ یکسال گذشت، از روی کارآمدن اعضای شورای شهر ۹ماه سپری شد و از وعده هایی که دادند کسی اگر عددی، آماری، نموداری، پیگیریی، پرسش و پاسخی و … دید و شنید خدایش بیامرزاد!

پیامبر نور و رحمت درباره وعده دادن می فرمایند: هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد باید به آنچه وعده می دهد عمل کند.

حال با گذشت یک سال از آن وعده ها و طی یک مقایسه سطحی از نحوه عملکرد مجموعه شورای شهر و عصاره آن که در شهرداری رامشیر خلاصه می شود این مجموعه را فاقد اهتمام در باب پاسخگویی به دو گروه از خیل عظیم شهروندانی می دانیم که:
آن ها را انتخاب کردند
آن ها را فاقد کفایت لازم برای نمایندگی شورای شهر می دانستند!

با یک بررسی سطحی و دوسویه می بینیم که مجموعه شورای شهر نیز با جبهه گیری نسبت به این دو طیف از شهروندان رامشیری هر دو را به یک چالش ریشه ای درباره عملکرد طرف مقابل فرا خواندند بدینصورت که: هر دو تبعات پرکاری و کم کاری خود را به دوش می کشند؛ گروه اول از رای بلانتیجه و گروه دوم از سعی کم بازده در متقاعد کردن دیگران در باب عدم کفایت منتخبان!

در واکاوی دلایل عدم پاسخگویی و ارائه عملکرد مجموعه شورای شهر شاید بتوان به موارد دیگری نیز اشاره کرد:
کارنامه ۹ماهه این مجموعه نقطه درخشانی برای ارائه نداشته!
پیگیری وعده های داده شده مدعی العموم خاصی نداشته!
وعده های داده شده زمان سوز بوده و ۹ماه زمان کمی برای اجرای آن ها بوده!
مسائل کلان مدیریتی در شورای شهر به عموم مردم ربط چندانی نداشته!
وعده دادن مهم ترین ساز و کار پیشرفت در سیستم اوج گیری کاندیداها در انتخابات بوده و به اصطلاح وعده رو کی داده کی اجابت کرده!
شورای شهر با گذشت یکسال خسته از مبارزات انتخاباتی و مشغول صاف و صوف نمودن خرده حساب های شخصی با رقبا بوده و حالا کووو تا عملی کردن وعده های داده شده!

یکسال از آن انتخاب گذشت؛ در این یک سال مجموعه شوراهای اسلامی از خرده دهستان ها تا کلان شهرها همواره پاسخگوی خیل عظیم انتخاب کنندگان خود بودند. راه دور نمی رویم: همین چندی پیش شورای شهر مشراگه در یک اقدام موازی با جلسات پرسش و پاسخ مداوم خود با مردم به ارائه گزارش هایی تصویری از مجموعه عملکرد خود در آستانه عیدنوروز پرداخت و این یعنی ما هنوز باید ریزه خوار فرهنگ خرده شهرهایی باشیم که در مقایسه با رامشیر با سرعتی باورنکردنی راه پیشرفت را سپری می کنند!

در کلان شهرها آن جا که به مثابه شهرهای کوچکی چون رامشیر تصمیمات اعضای شورا را وحی منزل نمی دانند، وضع از این هم غیرقابل باورتر است تا جایی که گاه کل عملکرد مجموعه شورا زیر سوال رفته و به تغییر عامل اجرایی آن مجموعه که شهردار است منجر می شود! نمونه این حرکت در تغییر شهردار تهران طی چند هفته گذشته کاملا عینیت یافته است.

اینک و در آستانه دومین سال انتخاب مجموعه فعلی شورای شهر لزوم پاسخگویی و ارائه عملکرد ۹ماهه این مجموعه به عموم مردم بیش از هر زمان دیگری احساس می شود چرا که سودای نمایندگی دوباره و سه باره و ده ها باره منتخبین فعلی گذر آن ها را باز هم به دبّاغ خانه انتخابات و جلب رای آحاد مردم رامشیر خواهد انداخت!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *