مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان:

باغ موزه دفاع مقدس استان خوزستان در سالجاری افتتاح خواهد شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه سال ۹۷ باغ موزه دفاع مقدس خوزستان افتتاح خواهد شد اظهار کرد: اگر چه باغ موزه دفاع مقدس خوزستان نسبت به دیگر باغ موزه‌های کشور روندی ساخت کند‌تری را دارد ولی خوشبختانه مراحل ساخت را به خوبی طی کرده است.

_خورنا- احمدرضارستمی: در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خوزستان که عصر یکشنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد سردار محمد علیپور گفت: دفاع مقدس علاوه بر اینکه ظرفیت بسیار بزرگی برای کل ایران و مسلمانان جهان است برای استان خوزستان نیز ظرفیت بالقوه‌ای است که اگر خوب به آن توجه شود و مورد تدوین و ترسیم قرار بگیرد سالیان سال می‌تواند در رابطه با موارد فرهنگی بیمه کننده مردم کشور در مقابل هجمه‌های استعمارگران باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند بحث فرهنگ دفاع مقدس که برگرفته از فرهنگ عاشورا است تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه است.

وی در ادامه با بیان اینکه طی چهار سال گذشته در استان خوزستان اقدامات خیلی خوبی در حفظ دستاوردهای دفاع مقدس صورت گرفته اظهار کرد: استان خوزستان در بحث ایجاد دانشنامه دفاع مقدس تاکنون توانسته در حدود دو هزار و ۷۸۵ مدخل را در موضوعات سه‌گانه‌‌ای چون جغرافیای دفاع مقدس، نیروی انسانی دفاع مقدس و همچنین تاثیرات سیاسی اجتماعی و اقتصادی جنگ در استان را جمع‌آوری کند؛ این کار تاکنون در کشور بیسابقه بوده زیرا تاکنون دو تا سه جلد دانشنامه در کشور تولید شده است.

سردار علیپور گفت: طبق ابلاغیه وزارت کشور و استاندار خوزستان شورای هماهنگی دفاع مقدس در سطح استان توسط فرمانداران در حال انجام کار است و شاخصه اصلی این حرکت نیز بحث تاریخ شفاهی یا مصاحبه با تمامی عوامل انسانی است که در رابطه با موضوع جنگ دخیل بوده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان بحث جمع آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس را کار بزرگی دانست و افزود: اگر ما بتوانیم خاطرات افرادی را که در رابطه با جنگ، خدمات متفاوتی را انجام داده‌اند را گردآوری کنیم بی‌شک توانسته‌ایم که کار بزرگی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: البته در این خصوص سه کمیته با نامهای کمیته تاریخ شفاهی، کمیته یادمانها و کمیته اسناد نیز در شهرستانهای مختلف استان در حال تشکیل می‌باشند.

سردار علیپور با بیان اینکه سال ۹۷ باغ موزه دفاع مقدس خوزستان افتتاح خواهد شد اظهار کرد: اگر چه باغ موزه دفاع مقدس خوزستان نسبت به دیگر باغ موزه‌های کشور روندی ساخت کند‌تری را دارد ولی خوشبختانه مراحل ساخت را به خوبی طی کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان ضمن بیان اینکه زنان خوزستان نقش بی‌بدیلی را در دفاع مقدس داشته‌اند توضیح داد: شاید در استانهای دیگر، زنان نقشهای متفاوتی را در جنگ ایفا کرده‌ باشند ولی در استان خوزستان، خانواده‌ها مستقیما در جنگ شرکت داشته و در زیر بمباران و موشک‌باران دشمن متجاوز زندگی می‌کردند.

وی خبر داد: چندی پیش در سفر سرلشکر باقری فرمانده کل نیروهای مسلح کشور به استان خوزستان، وی پس از بازدید از موزه شهرستان آبادان، قول مساعد داد که این محل نیز به عنوان یکی از موزه‌های دفاع مقدس استان ثبت ستاد کل نیروهای مسلح خواهد شد.

سردار علیپور ضمن اشاره به برگزاری جشنواره فیلمهای ۱۸۰ دقیقه‌ای رسام در استان خوزستان گفت: در این جشنواره که با شرکت ۹۲ کشور برگزار شده بود در پایان علاوه بر اینکه یک خوزستانی توانست به عنوان برنده ویژه این جشنواره معرفی شود، استاندار خوزستان هم قول داد که دبیرخانه جشنواره رسام از تهران به استان خوزستان منتقل ‌شود تا هر ساله شاهد برپایی این جشنواره در استان خوزستان باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان با بیان اینکه نفت نقش بسیار موثر و ارزشمندی را در دوران دفاع مقدس داشته است اظهار کرد: لازم است که با همکاری کلیه دست‌اندرکاران ذی‌ربط این نقش بی‌بدیل را تدوین و به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

وی در ادامه از نقش آموزش و پرورش استان خوزستان در تبلور هر چه بیشتر موضوعات مرتبط با دفاع مقدس تشکر کرد و افزود: بحمدالله در مجموعه آموزش و پرورش استان علاوه بر کارهای مثبتی که در گذشته در زمینه دفاع مقدس صورت گرفته است، در حال حاضر نیز یک مجموعه نمایشگاهی هم در حال تدوین است که این مجموعه به خوبی می‌تواند در زمینه بازآفرینی موضوعات مربوط به دفاع مقدس بسیار بسیار نقش تاثیرگذاری را داشته باشد.

سردار علیپور در پایان آزادسازی خرمشهر را افتخاری برای کل استان خوزستان دانست و اظهار کرد: سوم خرداد در حقیقت روزی بود که ما با دادن پرچم یأس و ناامیدی به دست استکبار جهانی عنوان کردیم که یک وجب از خاک کشورمان را به هیچ متجاوزی نخواهیم داد.