مدیرکل بحران خوزستان:

اولویت اول خوزستان در دوران خشکسالی تامین آب آشامیدنی بهداشتی مردم است

مدیرکل بحران خوزستان: تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را اولویت اصلی استان در دوران خشکسالی دانست و افزود: کاهش حجم آب در دوران خشکسالی باعث ازدیاد آلودگیهای آب می‌شود چون افت فشار در لوله‌های آب شهری و همچنین کاهش آب در جوی‌های فاضلابها، همگی زمینه لازم را برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌های بیماری‌زا فراهم می‌کند.

_احمدرضارستمی: به گزارش پایگاه خبری خورنا در جلسه کارگروه بهداشت و درمان استان کیامرث حاجی‌زاده ضمن اشاره به خشکسالی اخیر در کشور گفت: این “ابر بحران” خشکسالی در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل بحران خوزستان بیان کرد: در بحران خشکسالی آنچه که بیش از هر چیز استان را تهدید می‌کند مسئله بهداشت آب است که براین اساس تاکنون جلسات متعددی را در این خصوص تشکیل داده‌ایم.

وی تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را اولویت اصلی استان در دوران خشکسالی دانست و افزود: کاهش حجم آب در دوران خشکسالی باعث ازدیاد آلودگیهای آب می‌شود یعنی افت فشار در لوله‌های آب شهری و همچنین کاهش آب در جوی‌های فاضلابها، همگی زمینه لازم برای رشد و تکثیر انواع باکتری‌های بیماری‌زا در آب فراهم می‌کند.

حاجی زاده در ادامه خاطر نشان کرد: اگر در مسیر ارتقا کیفیت بهداشتی آب حرکت نکنیم ممکن است اپیدمی‌های مختلفی از بیماری‌ها در استان ایجاد شود که نتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم بنابراین لازم است که برای مقابله با این شرایط تمامی دستگاههای ذی ربط استان امکانات خود را بسیج کنند.

مدیرکل بحران خوزستان افزود: البته در این شرایط هرگونه هزینه‌ای را که در خصوص پیشگیری از بیماریها بپردازیم، در حکم سرمایه‌گذاری است زیرا اگر در این زمینه بی‌توجهی شود مجبوریم تا ۱۰ برابر برای مقابله با بیماری و بازسازی اثرات آن متحمل هزینه شویم.

وی با بیان اینکه ذخایر آبی پشت سدهای استان ناچیز بوده و آورد آبی آنها نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اظهار کرد: لذا لازم است که امسال به طرحهای بلند پروازانه وارد نشویم و با پرهیز از هر گونه کارهای عمرانی و توسعه‌ای، به داشته‌های کنونی خود بسنده کنیم.

حاجی‌زاده گفت: تنها با شعار دادن نمی‌توانیم بر بحران خشکسالی غلبه کنیم بلکه باید با اتخاذ یکسری تصمیمات درست و کارهای اجرایی دقیق، مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کنیم.

مدیرکل بحران خوزستان در پایان اقدام به کشت تابستانه محصولاتی که نیازآبی فراوانی دارند را در شرایط خشکسالی اشتباه دانست و خاطر نشان کرد: براساس مصوبه ستاد خشکسالی استان تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی شهروندان از مقدار آب موجود در اولویت اصلی قرار دارد و کشت تابستانه محصولاتی که به آب فراوانی نیاز دارند ممنوع است.