در مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان خوزستان:

رئیس جدید بنیاد نخبگان خوزستان: نخبگی تعریف بخصوصی دارد؛ هر فرد باهوشی نخبه نیست

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان: نخبگی دارای تعریف بخصوصی است که شامل هر فرد باهوشی نمی‌شود لذا افتخار به افرد باهوشی که در سایه برچسب نخبگی که به آنها زده‌ایم فقط امتیازاتی را از ما طلب می‌کنند به معنای نخبه بودن آن افراد نیست.

_خورنا-احمدرضارستمی: در آیین تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان که امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ۹۷ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد علی‌حسین صابری ضمن تشکر از مدیریت پیشین بنیاد نخبگان استان گفت: اگر نخبگی را یک فضیلت بدانیم که هست قطعا فضلا را هم نخبه‌ها می‌دانیم و اگر بخواهیم در کشور رشد و پیشرفتی داشته باشیم باید نخبگان را مورد تکریم و احترام قرار دهیم.

وی هدف تشکیل بنیاد نخبگان را استفاده از افراد صاحب فکر و خلاق در پیشبرد امور مملکتی دانست و افزود: نخبگان سرمایه‌های ارزشمندی هستند که کشورهای پیشرفته به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری و خلاقیتی آنها، علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی خود نسبت به جذب نخبه‌های کشورها دیگر هم تحت طرق مختلف اقدام می‌کنند.

صابری بیان کرد: یک فرد نخبه از نظر بنیاد ملی نخبگان، کسی است که به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد می‌تواند با رسیدن به جایگاهها بالای علمی، اثر‌گذاری‌ های مثمر‌ثمری را داشته و به صورت یک الگو در جامعه مطرح شود.

رئیس جدید بنیاد نخبگان خوزستان یادآوری کرد: بنیاد نخبگان علاوه بر وظیفه اصلی خود که تکریم نخبگان است باید حمایت و پشتیبانی از افراد دارای استعداد برتر در آموزش و پرورش، دانشگاهها و سایر جاها را نیز در دستور کار قرار دهد تا این افراد به درجه‌ای برسند که بتوان به آنها نخبه گفته شود.

وی در مورد دیدگاه متفاوت شناسایی افراد نخبه در دنیا گفت: در مقابل دیدگاهی که نخبگی را زائیده استعداد ذاتی میداند، دیدگاه دیگری وجود دارد که ممارست و تمرین را عامل اصلی پیدایش آن معرفی می‌کند و البته در سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان هم سعی بر‌این شده که برای تعریف نخبگی تلفیقی از این دو دیدگاه گنجانده شود.

صدری اظهار کرد: نخبگی دارای تعریف بخصوصی است که شامل هر فرد باهوشی نمی‌شود لذا افتخار به افرد باهوشی که در سایه برچسب نخبگی که به آنها زده‌ایم فقط امتیازاتی را از ما طلب می‌کنند به معنای نخبه بودن آن افراد نیست. یک نخبه باید به منظور اثرگذاری موثر در جامعه، همیشه به صورت دینامیک و پویا فعالیت نخبگانی خود را داشته باشند.

رئیس جدید بنیاد نخبگان خوزستان در ادامه تصریح کرد: بنیاد نخبگان استان در چهارچوب برنامه‌های آتی خود در نظر دارد که ابتدا افراد باهوش را در عرصه‌های عملی و فعالیت‌های نخبگانی کمک و هدایت کند و سپس به میزان تلاشی که از این افراد بروز پیدا می‌کند وی را مورد حمایت قرار می‌دهد تا نهایتا این فرد باهوش در مسیر نخبگی بتواند به جایگاهی برسد که از جانب بنیاد به عنوان الگوی نخبگی جامعه معرفی شود.

وی با بیان اینکه بحث‌های حمایتی از نخبگان باید در مسیر خط مشهای ترسیم شده توسط بنیاد ملی نخبگان باشد اظهار کرد: بنیاد ملی و استانی نخبگان دارای یکسری ظرفیتهایی است که اگر به خوبی از آنها استفاده شود می‌تواند اثرگذاری زیادی را در جامعه داشته باشند لذا بنا داریم که برای رسیدن به این مهم تعاملات بیشتری را با دستگاههای اجرایی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی استان داشته باشیم.

صدری در ادامه از تشکیل کار گروه زیست فناوری در بنیاد نخبگان استان خبر داد و گفت: این کار گروه زیر نظر ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ متاسفانه ما در سالهای گذشته از منابع خوبی که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حمایت از طرحهای پژوهشی فراهم کرده نتوانسته‌ایم استفاده کنیم لذا امیدواریم با تشکیل این کار‌گروهها بتوانیم در پژوهشهای محصول محور و مناسب با نیاز جامعه نقش بسزایی داشته باشیم.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در پایان اظهار کرد: تدارک کارگاههایی به منظور توانمند سازی افراد تحت پوشش و راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و همچنین تعامل با مراکز فرهنگی، مذهبی و شخصیت‌های تاثیر‌گذار برای استفاده از ظرفیت‌های بورس تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و فوق دکترا نیز از دیگر کارهای مورد نظر بنیاد نخبگان خوزستان برای انجام است.