نوشتاری پیرامون عدم حضور علما و مسئولین در همایش جوانان، مشارکت در توسعه استان

 حمایت از جوانان از شعار تا واقعیت

جایگاه جوانان در اسلام چگونه است ؟
گفتگو بین نسلی یک شعار یا یک نیاز ؟
درد ، احساسات جوانان و انحرافات جوانان چگونه باید درک کرد و پاسخ داد ؟
تغییر در عمل ، بیان و منطق با برخورد با جوانان چه نتیجه ای دارد؟

رفتار پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) با جوانان یک درس و راهنمایی بزرگ برای رفتار با جوانان است.
آنجا که رسول اکرم (ص) فرماندهی لشکر اسلام را با وجود بزرگان به جوان ۱۸ ساله (اسامه پسر زید) می دهد تا با بزرگترین لشکر آن دوران تاریخ لشکر روم بجنگند و از بزرگان میخواهد وی را حمایت کنند. پذیرش دیدگاه جوانان در جنگ احد ، انتخاب یک جوان برای آموزش اسلام قبل از هجرت که زمینه ساز هجرت بود و موارد دیگر از این دست رفتارهای آینده نگرانه پیامبر بیانگر دو نکته مهم است اول توجه به جوانان و حمایت از آنها در عمل دوم نتیجه اعتماد به جوانان است که در اکثر موارد نتیجه ای بجز سربلندی نداشت و آینده اسلام را با کادر سازی تضمین می کرد.

واقعیت این است آن چیزی که مشاهده می شود روشی شعاری ، انتقاد صرف و مذمت با جوانان است. درد نسل جوان را باید درک کرد . نکته اساسی این است که اول باید درد این نسل را بشناسیم . درد عقلی و فکری دردی که نشانه بیداری است یعنی آن چیزی را که جوان امروز احساس می کند و نسل گذشته احساس نمی کرد.

باید صادقانه گفت ، در قدیم کمتر شک و تردید سوال بین مردم پیدا مطرح می شد. اما نسل فعلی و نسل آینده سوالات بیشتر دارد و طبیعی است که سوالات جدید پیدا می شود .باید شک و تردید ها را رفع کرد و به سوالات و احتیاجات فکری اش پاسخ داد. نمی شود به نسل جوان گفت برگرد به زمان های گذشته. بلکه این خود زمینه مناسبی است برای آشنایی جوانان با حقایق و معارف اسلامی و انقلاب ، امروز نیاز به تغییر در طرز بیان،تبلیغ و رفتار، مسئولین بخصوص علما با جامعه جوان از اولویت ها به حساب می آید . باید اصلاح عمیقی در نگاه مسئولین و علما رخ دهد. منطق ، زبان ، افکار روز را باید دانست تا بتوان جامعه جوان را همراه و هدایت کرد.

نقل قول معروف شهید مطهری است که می فرماید:
نسل جوان در کنار افکار ، ادراکات و احساسات صحیح انحراف هایی هم دارد. تا به دردش یعنی افکار ، ادراکات و احساساتش رسیدگی نشود ، نمی شود جلوی انحرافات را گرفت.

امروز جوان پرشور و پر احساس برای ماندن در مرزهای اخلاقی و رفتاری نیاز به شعار ندارد بلکه نیاز به همراهی و در کنار خود دیدن مسئولین و علمای استان دارد.

نویسنده لازم می داند با استناد به مطالب ذکر شده و یادآوری نماز جمعه و همایشی تحت عنوان جوانان ، مشارکت در توسعه استان که در ۷ اردیبهشت ماه به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر (ع) با هدف شناخت ظرفیت سرشار جوانان با حضور نخبگان جوان در حوزهای مختلف برگزار شد صدای انتظار محقق نشده جوانان به مسئولین ، علما و ستاد نماز جمعه بخاطر ندادن تریبون به جوانان بخصوص در روز جوان باشد که انتظار می رفت در این روز همراه جوانان باشند.

همانطور که گفته شد ، اگر امروز نسل جوان درد، احساس دارد بیماری و انحراف هم دارد. اما این انحرافات معلول رسیدگی نکردن به درد ها و احساسات نسل جوان است.

همایش روز جوان برای تقویت گفتگوی میان نسلی و انتقال تجربه نسل گذشته برای جوانان و درک نیازهای نسل جوان توسط بزرگان فرصتی ارزشمند بود که توجه لازم به آن نشد.

امیدواریم و این انتظار از علما و مسئولین می رود که فرصت های آینده را غنیمت بشمارند تا شاهد ایجاد صفحه ای جدید همراه شناخت دردها ، انحرافات و اصلاحات لازم در رابطه میان نسل های مختلف بخصوص علما،جوانان و مسئولین دولتی باشیم.

 

 

محمد اردشیری- فعال سیاسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *