در آیین تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان خوزستان:

معاون بنیاد ملی نخبگان کشور: تحصیل در دانشگاههای بین‌المللی فرار مغز محسوب نمی‌شود

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان یکی از ماموریت‌های اصلی بنیاد ملی نخبگان را کمک به مهاجرت معکوس نخبگان به کشور دانست و افزود: تحصیل در دانشگاههای ممتاز بین‌المللی به هیچ عنوان فرار مغز محسوب نمی‌شود و تنها در صورتی که فرد مذکور پس از اتمام تحصیلات، کمکی به اثر‌گذاری در جامعه ایرانی نکند این مسئله را باید فرار مغز به حساب آورد.

_خورنا-احمدرضارستمی: در آیین تودیع و معارفه رئیس بنیاد نخبگان استان که امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ۹۷ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد محمد صالح ترکستانی ضمن تشکر از زحمات سه ساله رئیس پیشین و عرض تبریک به رئیس جدید بنیاد نخبگان استان گفت: جالب است بدانید که تقریبا در هیچ جای دنیا ساختاری همانند بنیاد ملی نخبگان ایران تاکنون تأسیس نشده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان تشکیل بنیاد ملی نخبگان را محصول یک دور‌اندیشی در سطح بالای نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: بنیاد ملی نخبگان ۱۲ سال قبل به دستور و پیگیری مقام معظم رهبری در کشور تشکیل شد و ریاست بنیاد آن در ابتدای تشکیل برعهده معاون اول رئیس جمهور بود که این مقام در ادامه و پس از تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور سپرده شد.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان وظیفه هدایت و حمایت از استعداد‌های کشور را برعهده دارد تصریح کرد: به عبارت ساده‌تر وظیفه اصلی بنیاد ملی نخبگان را می‌توان مدیریت منابع انسانی دانست که این منابع احتمالا دارای استعدادها و اثر‌بخش‌ بیشتری در جامعه هستند.

ترکستانی ضمن بیان این مطلب که بنیاد ملی نخبگان توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند اظهار کرد: در بحث فرار مغزها که در یک بازه زمانی در کشور سروصدا زیادی را برپا کرده بود بنیاد ملی نخبگان توانست با اسناد و مدارک تأیید شده ثابت کند که موضوع خروج نخبگان اصلا با این سبک و سیاقی که بازگو می‌شود صحت ندارد زیرا فرار مغز دارای تعریفی به خصوصی است که در بسیاری از مواقع در مورد کشور ایران با توجه به جایگاهی که در دنیا دارد این تعریف به هیچ عنوان صدق نمی‌کند.

این مقام مسئول یکی از ماموریت‌های اصلی بنیاد ملی نخبگان را کمک به مهاجرت معکوس نخبگان به کشور دانست و افزود: تحصیل در دانشگاههای ممتاز بین‌المللی به هیچ عنوان فرار مغز محسوب نمی‌شود و تنها در صورتی که فرد مذکور پس از اتمام تحصیلات، کمکی به اثر‌گذاری در جامعه ایرانی نکند این مسئله را باید فرار مغز به حساب آورد.

وی ادامه داد: لذا به منظور بازگرداندن نخبگان کشور از دو سال قبل برنامه‌ای را شروع کرده‌ایم و البته آمارها و عملکردها هم تا الان نشان می‌دهند که این برنامه با موفقیت توأم بوده است.

ترکستانی گفت: اصلی ترین مسئله‌ای که مملکت در حوزه نخبگان با آن مواجه است مسئله واضح و روشنی به نام نخبه باوری مسئولین است که این مسئله به کرات توسط مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی با نخبگان تذکر داده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به نظام عرضه و تقاضا موجود در اجتماع توصیح داد: برای بحث نخبگان نیز یک طرف قضیه تقاضای نخبگان بوده که در قالب نخبه‌ باوری متجلی است و سوی دیگر آن نیز به عرضه نخبه در ساختار اجرایی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی ما دارای اقتصادی هستیم که اساس آن بر رقابت‌پذیری استوار نیست و همچنین عزل و نصب‌های ما نیز چندان بر پایه عملکردها تعریف نمی‌شود طبیعی است که مدیریت‌ها در چنین ساختاری چندان توجهی به نخبگان نمی‌کنند یعنی به زبان ساده این مدیران چندان نیازی به یک فرد نخبه برای سر و سامان دادن به کار خود احساس نمی‌کنند.

ترکستانی گفت: متاسفانه در خیلی از جاها نخبگان زینت المجالس هستند یعنی در مراسهای مختلف تنها برای ظاهر سازی و تأیید تصمیماتی که قبلا گرفته شده‌اند توسط مدیران دعوت می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: از آنجایی که ما توان تغییر دادن بعضی از مسیرهای حرکتی سازمانها و ادارات در استفاده از نخبگان را نداریم لذا براین اساس اکنون در حال تلاش برای توسعه یک اکوسیستم کارآفرینی هستیم که در آن سیستم‌های ناکارمد غیر رقابتی را کنار بگذاریم بطوریکه در آن بجز نخبگان هیچ کس دیگری قادر به کار کردن نیست.بنابراین در حوزه تقاضا لازم است که ما شرایط را به سمتی عوض کنیم که مدیران در انجام امور جز نخبه‌باوری چاره‌ دیگری نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ما در بنیاد علمی نخبگان در سه سطح اقدام به حمایت از افراد نخبه میکنیم عنوان کرد: یک سطح آن دانش‌آموزی و در قالب طرحی به نام شهاب است که در آن اقدام به شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی در شهرهای مختلف میکنیم.

ترکستانی ادامه داد: سطح دیگری که در آن از نخبگان حمایت می‌کنبم حوزه دانشجویی است که در این حوزه نیز به منظور دادن یکسری تسهیلات به دنبال شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی و تلاش در جهت ایجاد زمینه‌ اثر گذاری استعدادهای آنها در اجتماع هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: در سومین سطح نیز به دنبال الگوسازی هستیم چون در آنجا فقط با نخبگانی طرف هستیم که باید به الگو کاری برای دیگر اقشار تبدیل شوند.

وی بیان کرد: نخبه کسی است که استعداد برتر خدادادی را که دارد در اجتماع به اثر‌گذاری برساند لذا طبق سطح سوم اعتقاد داریم که باید از این فرد الگوسازی بشود.

ترکستانی اظهار کرد: ما در بنیاد علمی نخبگان به دنبال آن هستیم که با راه‌اندازی یک ساختار درست تنها به عرضه نخبگان واقعی به جامعه مدیران اقدام کنیم و از سوی دیگر هم درصددیم که میزان اعتقاد مدیران را به نخبگان نیز در عملکرد سازمانی افزایش دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به نامگذاری شعار امسال “حمایت از کالای‌ایرانی” گفت: اگر بخواهیم این شعار را محقق کنیم یکی از الزامات آن وجود نیروهای انسانی نخبه‌ای است که بتوانند این مهم را به انجام برساند.

وی در پایان هیچ کالای ایرانی را از نیروی انسانی و نخبه ایرانی مهمتر ندانست و خاطر نشان کرد: بهترین و بزرگترین حمایت از کالای ایرانی همان حمایت از مغزها و نخبگان موجود در کشور است.