در افتتاحیه اولین نمایشگاه کار آفرینی و اشتغال استان و دومین نمایشگاه آموزشی صنایع وابسته

معاون اقتصادی استاندار خوزستان: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان را باید یک فرصت طلایی برای اشتغالزایی بیشتر دانست

معاون اقتصادی استاندار خوزستان: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان براساس سرشماری سال۹۵ در واقع به معنای آنست که ما اکنون یک فرصت طلایی را در پیش رو داریم که باید با تلاش و همدلی مضاعف در همه دستگاهها و بخش خصوصی و دولتی از آن برای اشتغال زایی بیشتر استفاده کنیم چون علاوه براینکه که از جمعیت غیر فعال و نسبت تکفل در استان به شدت کاسته شده، نرخ جویندگان کار در استان نیز به رقم قابل قبولی کاهش یافته است.

_خورنا-احمدرضارستمی: در افتتاحیه اولین نمایشگاه کار آفرینی و اشتغال استان و دومین نمایشگاه آموزشی صنایع وابسته که شامگاه دوشنبه سوم اردیبهشت ۹۷ در محل دائمی نمایشگاهای بین‌المللی خوزستان واقع در اهواز برگزار شد سید‌علی بحرینی مقدم گفت: همانطور که استحضار دارید ابر چالشی که در حال حاضر کشور با آن مواجه است بحث بیکاری و اشتغال است لذا براین اساس تمامی ارکان سیاست‌گذاری‌ نظام برای ساماندهی این مسئله بسیج شده‌اند و البته در استان خوزستان هم به تبع آن به عنوان اولویت اول همه ارگانها و دستگاههای اجرایی این مسئله قرار گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه مقوله اشتغال پایدار به مقدماتی نیاز دارد عنوان کرد: آموزش، نهاد سازی، تسهیل جستجوی کار، حمایت مالی، تأمین اجتماعی و بیمه و نیز یک سری مقدمات و هماهنگی‌ها که می‌بایست هماهنگ گردد تا مقوله اشتغال در کشور به نحو احسن امکان پذیر شود از جمله مقدمات ثبیت اشتغال پایدار در کشور است.

وی اضافه کرد: البته به جرات می‌توان مدعی شد که در حال حاضر در همه زمینه‌ها تمامی دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی استان خوزستان با یک تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر در راستای ایجاد اشتغال پایدار در استان فعال هستند.

بحرینی در ادامه بهترین گواه و مدرک ارتقاء خوزستان در امر اشتغالزایی را ارقام رسمی اعلام شده در این خصوص دانست و افزود: سال گذشته با همت تمامی دستگاههای اجرایی استان بیش از ۵۴ هزار نفر بیمه شده جدید تأمین اجتماعی در خوزستان ثبت شده است که در واقع این آمار به خوبی نشان از فعالیت مثمر‌ثمری دارد که در زمینه اشتغالزایی استان خوزستان صورت گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان یادآوری کرد: در کنار کارهای مهمی که در زمینه توسعه اشتغال استان صورت گرفته، ما شاهد یکسری کارهای منحصر به فردی نیز در زیر ساختهای استان خوزستان هم هستیم که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌ گذاری در استان اشاره کرد.

وی بیان داشت: خوشبختانه در سال گذشته با همت دستگاههای مختلف بیش از ۲۳ دستگاه دولتی که از جمله دستگاههای استعلام شونده و یا صادر کننده مجوز بودند اکنون فرآیند‌های صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری آنها اصلاح شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در پایان اردیبهشت امسال شاهد افتتاح فاز اول پنجره واحد سرمایه گذاری در استان به صورت الکتونیک خواهیم بود که امیدواریم این کار باعث تسهیل در جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی داخلی و خارجی شود.

بحرینی در ادامه از تدوین برنامه عملیاتی توسعه سرمایه‌گذاری در استان از چهار ماه پیش خبر داد و افزود: براساس این برنامه عملیاتی کار مطالعاتی بیش از ۷۰ مگا پروژه یا پروژه محرک در استان خوزستان انجام خواهد شد که در ادامه در نظر داریم که با اخذ مجوزهای لازم برای این پروژه‌ها به صورت بی‌نام و مشخص کردن پیوست تأمین مالی آنها، به نوعی این تعداد پروژه را برای فراخوان و مناقصه آماده کنیم.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان ادامه داد:امیدواریم که با بهره برداری از این ۷۰ پروژه تأثیرگذار بتوانیم تحرک بسیار خوبی را در بحث اشتغالزایی در نقاط مختلف استان داشته باشیم و البته رویکردمان هم در بحث این پروژه‌ها اینست که از نقاط محروم و کمتر برخوردار استان شروع بکنیم.

وی عنوان کرد: براساس آمار و مستندات موجود در سامانه پایش پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ما سال گذشته توانستیم بیش از ۲۳۰ پروژه را با سرمایه‌ گذاری بالای یک میلیارد تومان که در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند را رصد کنیم و امیدواریم که با تسهیلاتی چون پنجره واحد این پروژه‌های بخش خصوصی را که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان( ۹ میلیارد دلار) در نقاط مختلف استان فعال هستند را در سال ۹۷ در حجم بالاتری در استان خوزستان فعال کنیم.

بحرینی در مورد طرح‌های ملی اشتغالزایی که در کشور وجود دارد گفت: از جمله این طرحها می‌توان به طرح اشتغال فراگیر بند الف و ب تبصره ۱۸ و بحث اشتغال پایدار روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد که استان خوزستان در اشتغال فراگیر دارای ۱۲۳۶ میلیارد تومان اعتبار است.

او ضمن اشاره به وجود بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال روستایی برای استان خوزستان گفت: در سطح سامانه کارا که برای ثبت‌نام در این خصوص تدارک دیده شده بیش از ۱۰ هزار طرح و پیشنهاد از نقاط مختلف استان داشته‌ایم که از این میزان در حدود ۱۱۰۰ طرح در کمیته‌های فنی استان تایید و بیش از ۴۱۱ طرح با اعتباری بالغ بر ۵۶۰ میلیارد تومان به بانکهای عامل استان ارجاع شده است.

معاون استاندار خوزستان اظهار کرد: از جمله اعتبارات مهم دیگری را که در زمینه کمک به اشتغالزایی در دست اجرا داریم میتوان به کمکهای فنی و اعتباری اشاره کرد که این کمکها برای اولین بار در کشور با همت استاندار خوزستان به وجود آمده است و طی این طرح بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات ارزان قیمت از هشت درصد به پایین، به واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی که زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و یا بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تعلق می‌گیرد و در این زمینه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد با بانک ملی منعقد شده است.

وی بیان کرد: در بحث مشاغل خرد و خانگی هم امسال بیش از ۳۲ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده است که میزان تسهیلاتی هم که در این خصوص براساس آیین نامه به متقاضیان پرداخت می‌شود هم در حدود ۲۰ میلیون تومان است.

بحرینی عنوان کرد: براساس سرشماری سال ۹۰ نرخ بیکاری استان در حدود ۲۵/۳ درصد و نرخ مشارکت فعالیت اقتصادی هم ۳۵ درصد بوده است که این ارقام در سرشماری سال ۹۵ به صورت کاهش نرخ بیکاری به ۱۴/۳ درصد و ارتقاء نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰/۸ درصد بوده است.

معاون استاندار خوزستان در ادامه تصریح کرد: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان براساس سرشماری سال۹۵ در واقع به معنای آنست که ما اکنون یک فرصت طلایی را در پیش رو داریم که باید با تلاش و همدلی مضاعف در همه دستگاهها و بخش خصوصی و دولتی از آن برای اشتغال زایی بیشتر استفاده کنیم چون علاوه براینکه که از جمعیت غیر فعال و نسبت تکفل در استان به شدت کاسته شده، نرخ جویندگان کار در استان نیز به رقم قابل قبولی کاهش یافته است.

وی در پایان ضمن اشاره به نرخ بیکاری استان که به نسبت دو دهم از نرخ کشوری هنوز بالاتر است اظهار کرد: با توجه به بالارفتن نرخ مشارکت اقتصادی استان در فاصله بین سالهای ۹۰ تا ۹۵ که می‌تواند به دلایلی چون رشد مشارکت بانوان و یا جذب تعداد بیشتری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار باشد لازم است که به منظور جبران این فاصله دو دهمی که بین نرخ بیکاری استان با متوسط کشوری است تلاش بیشتری داشته باشیم و در این تلاش علاوه بر ارتقاء بنیادی زیر ساختهای توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان از طرحهای ملی و استانی ابلاغ شده در زمینه اشتغالزایی هم نهایت استفاده و بهره‌وری را داشته باشیم تا بتوانیم آمار اشتغالزایی خود را در سال ۹۷ بهتر از گذشته بهبود بخشیده و به استانداردهای لازم در این خصوص دست پیدا کنیم.