به بینی هایتان اعتماد کنید

عباس مدحجی . خورنا : مدتهاست اهالی خرمشهر و حتی آبادان هنگام وزش باد یا بارش باران با چهره های درهم کشیده از بوی متعفنی که سراسر فضا را دربر گرفته روز خودرا شب میکنند . بویی که تاکنون هیچکس موفق به قطع منشا آن نشده است.

بویی که حاصل از تخمیر یا فعل و انعالات شیمیایی مواد صنعتی ست و بقدری آزار دهنده شده است که هفته ی گذشته پای دادستان ، حفاظت محیط زیست ، نماینده و حتی فرماندار راهم وسط کشید . شهروندان خسته از این رایحه ی تکراری گمان میکردند با صدور حکم پلمب کارخانه الکل سازی فن آوران ، این عذاب به پایان خواهد رسید اما زهی خیال باطل. آنچه در ادامه میخوانید گزارشی دوقسمتی ست که بخش اول آن همزمان باروز پلمب کارخانه تهیه شده است و نقطه نظرات مهندس جاوید رئیس اداره محیط زیست خرمشهر را منعکس میکند . بخش دوم اما چند روز بعد از پلمب این کارخانه تهیه شده و طبق اظهارات مهندس شجاعی مدیر عامل کارخانه الکل ساری فنآوران اروند تنظیم شده است . خورنا فارغ از هرگونه طرفداری امیدوار است با انعکاس مواضع هردوطرف ، موقعیت مناسبی برای قضاوت مخاطب مهیا کند چون مثل همیشه قضاوت با شماست .

 

 

 

بخش اول :

کارخانه الکل سازی خرمشهر که مدتهاست بعلت انتشار بوی نامطبوع و عدم رعایت موازین بهداشتی به کانون اعتراضات مردم و مسولین تبدیل شده بود نهایتا عصر پنجشنبه گذشته با حکم دادستان پلمب شد. پیش از این خبرگزاریها از جانب دادستان و نماینده ی خرمشهر خبر از پلمب این واحد صنعتی ، طی روزهای گذشته داده بودند که باتوجه به شواهد تا آن زمان هنوز پلمبی صورت نگرفته بود .

حکم تعطیلی این کارخانه که با تایید شورای تامین ، اداره محیط زیست ، دادستانی ، مرکز بهداشت ، مدیریت شهرک صنعتی و توسعه نواحی صنعتی منطقه آزاد رسیده بود بیست و دوم فروردین ماه اجرا شد به این امید که بوی تعفن آن قطع شود. امیدی که فعلا راه به جایی نخواهد برد.

جاوید رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در توضیح این حکم گفت: کارخانه الکل سازی فن آوران اروند مدتهاست پسآبی با بار آلودگی بالا را در حوضچه های تبخیری شهرک صنعتی خرمشهر و زمینهای بایر اطراف آن رها میکند به همین دلیل حتی با پلمب این واحد صنعتی ، بوی متعفن آن تا مدتها استشمام خواهد شد. در حال حاضر جلوی تولید پساب جدید گرفته شده و ما در تلاشیم برای حذف بوی نامطبوع از مواد آنتی سپتیک استفاده کنیم. لاگونها حوضچه های تبخیری برای ذخیره پساب هاهستند که ظرفیت این حجم بالای پساب را ندارند . البته الکل سازی تعاونی شماره یک هم در گذشته مشکل آلودگی خاک تا الان حدود ۹۵درصد آن حل شد.  شهرک صنعتی هم باید درپی احداث یک تصفیه پساب جدید باشد چون پساب داغ الکل سازی بعلت خورندگی زیاد باعث تخریب حوضچه ها شده است.

بگزارش خورنا ملاس نیشکر ماده ی اولیه الکل سازی ست که پساب آن باعث تغییر در اکوسیستم شده است . ظاهرا مسولان محل درست را پلمب کرده اند چون اکنون شاهد قطع جریان پساب به زمینها و حوضچه ها هستیم. از دیگر چالشهای این موضوع موازی کاری و مخالف کاری هسته بهداشت سازمان منطقه آزاد اروند عنوان شده است که مجوز بهره برداری اولیه را صادر کرده بود.
پیش از این نیز گفته شده بود بعلت شکایت های اداره حفاظت محیط زیست ، الکل سازی دائما مدیر عاملین خودرا جهت رفع تعقیب عوض میکند. همچنین شنیده شده است بعلت این آلودگی ادامه روند سرمایه گزاری سرمایه گذاران عراقی درشهرک صنعتی دچار اختلال شده است.
بنظر میرسد مالکین پایتخت نشین این غول بد بو هیچ خیالی برای بروز آوری و تعدیل سیستم پساب آن در سر ندارند و فقط به چرخه ی تولید به هر قیمتی می اندیشند. اکنون که پس از فرارهای مکرر این غول در دام افتاده است باید بیش کشتن به فکر تعدیلش بود.
علی ای حال با تعطیلی این کارخانه ی پرحاشیه انتظار میرود مسؤلین ذیربط فکری بحال شاغلینی که اکنون بیکار شده اند کنند تا علاوه بر رفع هرچه سریعتر این بوی آزار دهنده ، خانواده ای نان شب خود را از دست ندهد.

 

 

بخش دوم :

 

و اما در سوی دیگر ماجرا ، باید دید نظر دست اندر کاران الکل سازی چیست . برای اطلاع از موضع مدیران الکل سازی فن آوران خرمشهر به سراغ شجاعی ، مدیر عامل این کارخانه رفتیم . شجاعی در توضیح اتفاقات اخیر اینطور گفت:
در زمینه پلمب ماتابع قانون هستیم ولی انتظار انعطاف قانون راهم داشتیم. وقتی برای اجرای حکم پلمب آمده بودند بدون هیچ ملاحظه و فرصتی برای شستشوی مخازنمان و تبدیل مواد اولیه مان فقط حکم را اجرا کردند. این یک نگاه مغرضانه و غیر کاری به یک واحد تولیدی ست که ۶۰نفر را بطور مستقیم و ۶۰۰نفر را غیر مستقیم نان میدهد . ما تولید کننده هستیم و مشکلات زیادی برای ادامه تولید داریم و لی تلاش کردیم بدون توقف کار کنیم . انتظار داشتیم در سال حمایت از کالای ایرانی ، حداقل بخاطر نگاه مقام معظم رهبری هم که شده بما کمی فرصت میدادند . با تعطیلی بدون اطلاع کارخانه حدود۵۰۰ میلیون تومان خسارت یه مواد و تجهیزاتمان وارد شد و کلی هم حقوق معوقه داریم . از دادستانی ۴۸ساعت برای تبدیل موادمان فرصت گرفتیم که متاسفانه خیلی دیر شده بود و برجهای ما دچار گرفتگی شده بودند.
این نگاه درستی به اشتغال ، صنعت و حمایت از کالای ایرانی نیست و حتما از مقامات قضایی پیگیر آن خواهیم بود.این بو نه از کارخانه ی ماست و نه از محصولات و فاضلاب ما . این بو حاصل کل فاضلاب شهرک صنعتی ست.

شجاعی در ادامه درباره پیشینه کارخانه و نوع محصولش افزود: شرکت ما اولین شرکت خاورمیانه و پنجمین شرکت در جهان است که تحت لیسانس تامسای اسپانیا تولید الکل سوختی میکند. ماده اولیه ما از نیشکر تهیه میشود و ویناس تولیدی ما بعنوان خوراک دام و طیور قابل استفاده است . محصولات ما برای صنایع رنگ ، لاک ، چاپ ،لاستیک ، دارو و دفاع در سراسر ایران ارسال میشود ظرفیت واحد ما تولید ۳۰هزار لیتر در روز است که فعلا با نصف ظرفیت کار میکنیم .حدود کارخانه فن آوران از شهریور ۹۱رسما آغاز بکار کرد ولی این بوی متعفن قبل از احداث کارخانه هم وجود داشت .ما چهار طبقه واحد اواپریشن داریم که از نوادر جهان است و تکنولوژی اسپانیاست. علت در سیستم غیر استاندارد و معیوب فاضلاب شهرک صنعتی نهفته است . اگر طبق گفته رئیس اداره محیط زیست خرمشهر ۹۶ درصد پساب شهرک مال ماست ، من حاضرم۹۶ درصد از سه میلیارد هزینه اختصاص داده شده برای فاضلاب شهرک را بگیرم و برای رفع بود ، کل تصفیه خانه شهرک را در کارخانه خودم احداث و نصب کنم تا مشخص شود منشا اصلی این بو از کجاست .
حتی ما حاضریم یکسال کارخانه را تعطیل کنیم بشرطی که اگر این رفع نشدخسارت یکسال تعطیلی مارا پرداخت کنند. این بو ازبین نمیرود همانطور که طی این چند روز تعطیلی واحد ما ازبین نرفته استشجاعی درباره محل دفع پساب کارخانه اش هم اینطور گفت: ما پساب خود را با کمک تانکرهای استیجاری حمل کرده و در فاصله ی ۸۰ کیلومتری خرمشهر تخلیه میکنیم . در مکانی موردتایید بهداشت و محیط زیست نزدیک به رحمانیه . ماهانه حدود ۱۸۰ ماشین این پساب را به آنجا منتقل میکنند.

مشکل از فاضلاب غیر استاندارد شهرک صنعتی ست که هیچگونه تصفیه ای انجام نمیدهد. حوضچه ها در بدترین جای شهرک و نزدیکترین محل به شهر ساخته شده اند و مدتهاست لایروبی نشده اند. شرکت شهرکهای صنعتی برای تبرئه ی خود از نواقص سیستم دفع فاضلاب بدنبال متهم کردن ماست .البته شرکت ماهم بعلت سؤمدیریت در گذشت و تعدد مدیران عامل بی تقصیر نیست. درهر صورت قاطعانه اعلام میکنم این بوی تعفن از کارخانه ما نیست و هرروز تعطیلی ۲۰ میلیون تومان خسارت بما وارد میکند.

 

خب آنچه خوانید حاصل اظهارات دو طرف مطلع و ذینفع مستقیم در ماجرای کارخانه ی الکل سازیست . نگارنده جهت حفظ بی طرفی و ایجاد فرصت مناسب برای طرفین ، اظهارات را کامل و شفاف نگاشته است تا مثل همیشه قضاوت به عهده ی مخاطب باشد . قضاوتی که این بار ظاهرا به عهده ی عصبهای بویایی خرمشهری هاست .

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *