معاون میراث فرهنگی کشور:

سازه‌های آبی بی‌نظیری در استان خوزستان وجود دارد

معاون میراث فرهنگی کشور در نشست تخصصی گنجینه آب و کارگاه آموزشی ضرورت حفاظت و نگهداری از سازه‌های آبی تاریخی در اهواز اظهار کرد: در خوزستان سازه‌های آبی فراوانی وجود دارد که کاملا بی نظیر هستند.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمدحسن طالبیان در این نشست که چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷ همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و با همکاری سازمان آب و برق خوزستان و سازمان میراث فرهنگی در محل سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد، با اشاره به شعار امسال ایکوموس با عنوان “میراث برای نسل‌ها”، از سازمان آب و برق خوزستان، مجموعه گنجینه آب و اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای توجه به موضوع مهم میراث آب تشکر و قدردانی کرد.

او با اشاره به اینکه موضوع میراث فرهنگی موضوع همه دستگاه‌هاست، ادامه داد: از سازمان آب و برق انتظار داریم که اعتبار ویژه‌ای اختصاص دهند؛ ما نیز در کنار سازمان آب و برق آماده هستیم تا کارهای متفاوتی برای سازه‌های آبی استان انجام دهیم و مشکلات موجود را هموار نماییم.

طالبیان درخصوص سازه‌های آبی خوزستان اظهار کرد: در خوزستان، سازه‌های آبی فراوانی وجود دارند که بی‌نظیرند و از سال‌های قبل مطالعات باستان شناسی و زمین‌شناسی آن‌ها شروع شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور در خصوص اختصاص بخش‌هایی به نفت و آب در موزه منطقه‌ای استان تصریح کرد: در مورد موزه منطقه‌ای استان مقرر شده است که بهترین اشیا از تمامی شهرستان‌ها جمع‌آوری شوند و با وجود اعتبارات اندک، آن را در اولویت قرار داده‌ایم. اگر وزارت نفت و وزارت نیرو، نیز همکاری کنند، بخش‌هایی از آن را به نفت و آب اختصاص می‌دهیم.

 

«مطالعه برای ساخت موزه‌های آب در ۷ شهرستان از استان خوزستان در دست اقدام است»

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: در سالیان گذشته سعی کردیم اقدامات گوناگونی را در زمینه میراث آب انجام دهیم؛ از جمله در زمینه‌ی طرح جامع سازه‌های آبی- تاریخی مطالعاتی انجام شده است.

او افزود: مطالعه برای ساخت موزه‌های آب در ۷ شهرستان از استان خوزستان در دست اقدام است که چندین مطالعه در حال انجام و برخی به اتمام رسیده است و درصدد اجرایی کردن آن‌ها هستیم.

وی درخصوص مطالعه موزه شوشتر گفت: این مطالعات به اتمام رسیده و محلی در نزدیکی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با مجوز سازمان میراث فرهنگی انتخاب و مقرر شده که آن محل به موزه آب تبدیل شود.

شمسایی با اشاره به پیگیری مطالعه و علاج‌بخشی برخی از سازه‌های آبی تاریخی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در این سال‌ها انجام شده، اقدامات باستان‌شناسی در زمینه طرح‌های عمرانی است که سازمان آب و برق تلاش کرده که با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، سازه‌های آبی را که در محل طرح‌های عمرانی قرار گرفته‌اند شناسایی و با نظر سازمان میراث فرهنگی اقدام موردنیاز را انجام دهد.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در نگهداری از سازه‌های آبی تاریخی تصریح کرد: می‌توان برخی از این سازه‌ها را که در درون شهرها و یا در نزدیکی شهرها هستند به بخش خصوصی واگذار کرد تا بتوان از آن‌ها به‌عنوان رستوران و یا محل‌هایی برای استفاده گردشگران بهره‌برداری کرد و در عین حال نسبت به مرمت و بازسازی آنها نیز اقدام کرد؛ استفاده از ظرفیت موسسات و NGO های بین‌المللی که تمایل دارند برای این سازه‌ها هزینه کنند نیز از جمله راهکارهاست.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: باید برای این سازه‌ها هزینه کرد. ما نیز می‌توانیم هرگونه همکاری را در این خصوص انجام دهیم.

 

«حفاظت از سازه های آبی تاریخی نیازمند همکاری و صمیمیت بین دستگاه های مختلف»

در ادامه این نشست امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: با همکاری و صمیمت بین دستگاه های مختلف می توان آنچه را که مربوط به صنعت آب در خوزستان است، حفظ کرده و برای استان جذب گردشگر داشته باشیم.

سید ابوالحسن حسن‌زاده اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که برای هر کشوری و به ویژه برای کشورهای دارای تمدن و فرهنگ کهن، اهمیت دارد، شناخت تاریخ است.

او ادامه داد: شناخت تاریخ ابعاد مختلفی دارد. از نظر پیشرفت‌های علمی بخش مهمی از آن‌، مربوط به آب است زیرا تمدن‌های بزرگ تاریخی در کنار رودخانه‌های بزرگ زمین شکل گرفته اند.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: ما به داشته‌های تاریخی خود افتخار می‌کنیم چراکه شناخت از آن‌ها یک نوع احساس هویت و شخصیت تاریخی برایمان به همراه دارد.

وی با اشاره به جاذبه های گردشگری آبی در خوزستان، افزود: برای حفظ سازه‌های آبی تاریخی شوشتر که از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیاست نیاز به همدلی دستگاه‌های اجرایی مختلف داریم.

امام جمعه موقت اهواز ضمن قدردانی از سازمان آب و برق خوزستان و سازمان میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و صمیمت بتوانیم آنچه را که مربوط به صنعت آب در استان است، حفظ کرده و برای استان جذب گردشگر داشته باشیم. همچنین با این کار بتوانیم ایجاد اشتغال نماییم.

 

«استانداری برای حفاظت از سازه های آبی تاریخی در کنار میراث فرهنگی خواهد بود»

استاندار خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ سازه آبی در استان شناسایی شده که بسیاری از آن ها در دنیا کم نظیر و یا حتی بی‌نظیرند. سازه‌هایی چون تصفیه خانه چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر در دنیا بی‌نظیرند.

او با اشاره به اهمیت نقش بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد در حفاظت از این آثار ادامه داد: این سازه‌ها دارای ارزش جهانی هستند و حفاظت از آن ها، حفاظت از تاریخ و فرهنگ این سرزمین است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: تمامی سرمایه‌های کشور باید برای حفاظت از این آثار به کار گرفته شوند. می توان برای نگهداری از آن‌ها از ظرفیت‌ بخش خصوصی استفاده کرد یعنی ما کار سیاستگذاری و نظارت را انجام دهیم و از این راه برای استان ایجاد اشتغال کنیم و از طرفی در جهت حفظ و نگهداری این آثار گام‌های عملی برداریم.

شریعتی تصریح کرد: ما آمادگی داریم برای توسعه گردشگری و حفاظت از سازه‌های تاریخی استان، برنامه‌های جامع‌تری را با محوریت سازه‌های آبی خوزستان تدوین و براساس نقشه راه عمل کنیم.

او در پایان با تاکید بر اینکه یک طرح جامع برای نقشه راه استان تهیه و تمام شهرهای استان در آن گنجانده شود، ادامه داد: سازه‌های آبی باید در اولویت کار قرار گیرند. استانداری نیز برای حرکت در این مسیر در کنار اداره میراث فرهنگی خواهد بود.