برای دومین بار در سطح کشور

اجرای پروژه ارزیابی ریسک و مخاطرات شغلی در پتروشیمی امیرکبیر/ کمیته محدودیت‌های شغلی در سال ۹۷ به کار خود ادامه می‌دهد

رئیس واحد بهداشت پتروشیمی امیرکبیرگفت: برای دومین باردر سراسرکشور پروژه ارزیابی ریسک و مخاطرات شغلی با هدف شناسایی و حذف این مخاطرات در پتروشیمی امیرکبیر اجرا شد.

 به گزارش خورنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی امیرکبیر، تهمینه بهادری به تشریح جزئیات پروژه ارزیابی ریسک و مخاطرات شغلی پرداخت و اظهار کرد: سال ۹۵ ارزیابی ریسک موارد بهداشتی از حوزه ایمنی جداشده و  ارزیابی ریسک مخاطرات بهداشتی حرفه‌ای بر اساس روش GHA انجام شد.

وی افزود: سال های قبل ارزیابی ریسک بهداشت و ایمنی یکپارچه انجام می‌شد و اعداد ریسک نیز باهم محاسبه می‌شد، این  ارزیابی ریسک یک ارزیابی کاملی نبود و تمامی ریسک‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌داد.

رئیس واحد بهداشت شرکت پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: از این رو پروژه‌ای تعریف کردیم و دستور العملی جهت ارزیابی ریسک مخاطرات بهداشت حرفه‌ای با همکاری دانشگاه شیراز تهیه شد. این طرح که در سراسرکشور تنها در شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی آریا ساسول در عسلویه اجرا شده است، از نیمه دوم سال ۹۶ شروع شد و تا پایان سال ۹۶ به پایان رسید.

بهادری به مزایای این طرح اشاره کردو گفت: در این مدت زمان دستورالعمل تهیه و مطابق با آن عوامل زیان آور اندازه گیری شد، در سطح مجتمع نیز میزان مواجه کارکنان با ریسک‌های بهداشت حرفه‌ای شناسایی و بر اساس  آن پروژه‌های بهبود برای حذف ریسک‌ها برای سال ۹۷ تعریف شد که بسیاری از این پروژه‌ها از سال ۹۶ شروع شده و تا سال ۹۷ نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: ارزیابی ریسک پایه و اساس کلیه اقدامات کنترلی از جمله کارهای اصلی در واحد بهداشت حرفه‌ای هر شرکت می‌باشد که بر اساس آن، میزان مواجه کارکنان با عوامل زیان آور محاسبه و ریسک‌ها شناسایی می شود تا با انجام اقدامات کنترلی از بروز بیماری‌های شغلی کارکنان جلوگیری شود.

رئیس واحد بهداشت شرکت پتروشیمی امیرکبیربا اشاره به تشکیل کمیته محدودیت‌های شغلی خاطرنشان کرد: از اوایل سال ۹۶  کمیته محدودیت‌های شغلی که متشکل از مدیران شرکت و واحد روابط کار است، آغاز به کار کرد،کلیه محدودیت‌های شغلی پیمانکاران و پرسنل رسمی جهت تعیین تکلیف به این کمیته ارجاع داده می‌شود و بر اساس نظریه پزشک اقدامات لازم برای جابه جایی و یا کاهش ساعت کاری و یا دوری از کار برای مدت زمان مشخص انجام می‌شود.

بهادری بیان کرد: از این رو پس از پایان محدودیت، فعالیت جدید انجام و مطابق نظریه پزشک معاینات بازگشت به کار انجام می‌شود، بهترین اقدام این کمیته ارائه مرخصی اجباری همراه با حقوق و مزایا به فرد دارای محدودیت برای تکمیل مداوا و انجام روند درمانی بود، در سال ۹۵ و ۹۶ تقریبا ۳۳ نفر که دارای محدودیت بودند، تعیین تکلیف و پس از گذراندن دوران محدودیت و بهبودی مجدد مشغول به کار شدند، این پروژه که در سال ۹۷ نیز ادامه دارد، برای اولین بار در سطح کشور در این شرکت انجام گرفته است.

وی در پایان به اقدامات واحد بهداشت شرکت در سال ۹۶ و سال جاری اشاره کرد و گفت: انجام پروژه بررسی مشکلات سیستم تهویه مطبوع، افزایش روشنایی در واحدهای عملیاتی و آزمایشگا‌‌ه‌ها و انبارها، اصلاح جایگاه های بارگیری  PFO بنزین پیرولیز، اجرای برنامه حفاظت شنوایی، اجرای برنامه تنفسی و تعویض هود در آزمایشگاه الفین از جمله اقدمات واحد بهداشت شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۹۶ و سال جاری بوده است.