در نشست خبری:

معاون سازمان آب و برق خوزستان: تحت هیچ شرایطی امسال زیر بار کشت برنج نمی‌رویم/مصرف منابع آبی باید در جهت منافع عمومی باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان: از آنجایی که کشت برنج در حدود پنج برابر گندم به آب نیاز دارد ما تحت هیچ شرایطی در سالجاری زیر بار کشت برنج نخواهیم رفت زیرا با توجه به شرایط کم آبی موجود منطق حکم می‌کند که مصرف منابع آبی استان در جهت منفعت عمومی و تولید بیشتر باشد.

خورنا- احمدرضارستمی: در نشست خبری که پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۱ فرودین ماه ۹۷ در گیت بوستان اهواز با موضوع بحران خشکسالی و کمبود آب در استان خوزستان برگزار شد مصطفی شبه گفت: سازمان آب و برق در بحث برنامه‌ریزی برای منابع و مصارف آبی تنها نقش اجرایی را دارد و کلیه تصمیمات در این خصوص بر عهده ستاد خشکسالی استان است اگر چه براساس علم و تجربه‌ای که داریم از ارائه توصیه‌ها و هشدارهای لازم در این زمینه اجتناب نمی‌کنیم.

«باید تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت همیشه در اولویت باشد»

معاون سازمان آب و برق خوزستان خشکسالی کنونی را کم سابقه دانست و افزود: علیرغم وجود این ذهنیت‌اشتباه که سازمان آب و برق خوزستان با بزرگنمایی در بحث خشکسالی، نمی‌خواهد آبی را که دارد واگذار کند باید گفت که این منابع آبی نه تنها محل درآمدهای سازمان است بلکه کلیه مباحث مربوط به نگهداری و توسعه و همچنین به روز رسانی بخش آب نیز از طریق همین درآمدها بدست می‌آید لذا طرح چنین صحبتها و شبهاتی در این خصوص کاملا با کار ما در تناقض ذاتی است.

وی خاطر نشان کرد: لازم است در برنامه‌ریزی برای منابع آبی، دو اولویت مهم و غیر قابل انکاری مانند تامین آب آشامیدنی و تأمین آب مورد نیاز صنعت همیشه در اولویت باشد.

شبه گفت: منابع آبی موجود در پشت سدهای استان در حال حاضر به هیچ عنوان نمی‌تواند برای تامین انرژی مورد نیاز در شرایط عادی کافی باشند و مسلماً در این زمینه طی روزهای آینده با بحث کاهش تولید انرژی مواجه خواهیم شد.

«۸۵ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد»

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه این کاهش تولید را مرتبط با منابع آبی استان دانست و توضیح داد: زیرا نیروگاهی مانند رامین که در امر خنک سازی توربین‌ها و سیستم تاسیساتی خود از آب استفاده می‌کند به طور حتم بحث تامین آب برای این نیروگاه در کار تولید انرژی برق کاملا حیاتی است و لذا به این دلیل است که تاکید می‌کنیم در کنار تأمین آب آشامیدنی شهروندان، بحث تامین آب صنعت نیز از اولویت‌های اصلی ما به حساب می‌آید.

وی ضمن بیان این مطلب که باید علاوه بر برنامه‌ریزی در مورد منابع آبی، بحث اجرای این برنامه‌ها هم مورد توجه واقع شود اظهار کرد: از آنجایی که در حدود ۸۵ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد لازم است که در شرایط فعلی که وضعیت آبی استان در حالت بحرانی است در این خصوص تصمیمات جدی گرفته شود.

شبه بیان کرد: در سالجاری در دو حوضه دز و کارون شاهد یک خشکسالی بسیار شدید و نادر هستیم که شعاع اثرات این خشکسالی به مراتب بیشتر از سایر حوزه‌های آبی استان است.

«تامین آب مورد نیاز نخیلات در شادگان یکی از دغدغه‌های سازمان آب و برق خوزستان است»

این مقام مسئول شوری آب را در پایین دست برخی از حوزه های آبی بین ۶ تا ۷ هزار میکروموس در تغییر دانست و افزود: از آنجایی که نخیلات شادگان یک آستانه تحمل معلومی در برابر شوری دارند و هر گونه تغییراتی بالاتر از این آستانه تحمل باعث از بین رفتن آنها می‌شود لذا باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مهم دقت اساسی شود.

وی با بیان اینکه در حوضه‌ زهره و هندیجان شاید در حدود ۱۰ سال است که با خشکسالی مواجه هستیم اظهار کرد: در این حوضه به واسطه وجود سد کوثر که کاربری آن برای آشامیدن است در مقایسه با سال گذشته با توجه به خشکسالی های پیش آمده شاهد کاهش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آب هستیم لذا از این سد اگر رهاسازی آبی هم صورت بگیرد، تنها به منظور مصارف آشامیدنی است.

شبه یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان آب و برق خوزستان را در این فصل تامین آب مورد نیاز نخیلات در شادگان دانست و گفت: در سال گذشته فقط در تابستان برای رساندن آب به نخیلات خرما شادگان ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب در حوضه مارون به مصرف رسید ولی امسال کل آبی که در مخزن سد مارون وجود دارد تنها ۱۲۰ میلیون متر مکعب است

«باید مصرف منابع آبی استان در شرایط فعلی در جهت منفعت عمومی و تولید بیشتر باشد»

معاون سازمان آب و برق خوزستان ضمن بیان این مطلب که با توجه به وضعیت موجود تنها پیشنهاد برای کشاورزی در حوضه کارون عدم کشت است عنوان کرد: خوشبختانه در حوضه کرخه شاهد شرایط مساعد تری نسبت به سایر حوضه‌های آبی استان هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: از آنجایی که کشت برنج در حدود پنج برابر گندم به آب نیاز دارد ما به عنوان سازمان آب و برق خوزستان اعلام می‌کنیم که در سالجاری به هیچ عنوان زیر بار کشت برنج نمی رویم زیرا با توجه به شرایط کم آبی موجود منطق حکم می‌کند که مصرف منابع آبی استان در جهت منفعت عمومی و تولید بیشتر باشد.