در اولین جلسه شورای اشتغال استان؛

استاندار خوزستان: سال ۹۶ خوزستان از لحاظ ایجاد اشتغال شرایط خوبی را گذرانیده است

استاندار خوزستان: طی سال ۹۶ ایجاد ۵۴ هزار شغل رسمی دارای بیمه در کنار ثبت چهار هزار شغل از طریق مشاغل خانگی در استان نشان دهنده آنست که استان در سال گذشته شرایط خوبی را در زمینه ایجاد اشتغال گذرانیده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اشتغال استان که امروز یکشنبه ۱۹ فروردین در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی اظهار کرد: امیدواریم که در سال جدید بتوانیم با تلاش و کوشش تمامی مسئولین ذی‌ربط، شاهد رشد قابل قبولی در زمینه اشتغال استان نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

«شرط حمایت از کالای ایرانی اقتصاد غیر دولتی و رسمیت بخشیدن حقوق مصرف کننده‌ها است»

استاندار خوزستان در ادامه ضمن اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به سال حمایت از تولید و کالای ایرانی گفت: شعار حمایت از کالای داخلی در حقیقت زمانی محقق می‌شود که شاهد تحقق تفاهم دولت با مردم و بخش خصوصی به نحو احسن باشیم.

وی تصریح کرد: زیرا اگر بناست که از کالای ایرانی حمایت شود باید دولت ضمن برداشتن سایه خود از روی اقتصاد کشور، حقوق مصرف کننده‌ها را نیز به رسمیت بشناسد.

شریعتی افزود: البته مبارزه جدی با رانت و فساد و نیز فراهم کردن بازار گسترده‌تر برای کالاهای ایرانی هم از جمله موارد دیگری می‌باشد که می‌تواند در امر حمایت از کالای ایرانی بسیار مثمرثمر باشد.

«مدیریت‌های اجرایی باید اصولی و برنامه‌محور باشند»

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: بازارهای بیشتر برای صادرات کالای داخلی در صورتی محقق می‌شود که ما بتوانیم با بالابردن کیفیت کالاهای ساخت داخل، توان رقابت پذیری آنها را نیز در داخل و خارج کشور افزایش دهیم.

وی بیان داشت: لازم است که ما در انجام مسئولیت‌های محوله ضمن پرهیز از رفتارهای غیرحرفه‌ای و هیجانی، به سمتی حرکتی کنیم که مدیریت‌ها چه در سطح کلان و چه در سطح خرد به سمت اصولی بودن و برنامه‌محوری حرکت کنند.

شریعتی سه شعار” اقتصاد مقاومتی” تولید و اشتغال” و “حمایت از کالای ایرانی” را شعارهای راهبردی دانست که همچون دانه‌های تسبیح در یک راستا قرار دارند و گفت: اگر بناست شعارهای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و حمایت از کالای ایرانی را محقق کنیم هیچ راهی نداریم جزء اینکه با انجام یکسری اقدامات اساسی، موانع پیش روی انجام آنها برداشته شود.

«انتظار توسعه روز‌افزون اشتغال در استان مبتنی بر تصمیم‌گیری‌های مسئولین است»

استاندار خوزستان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به سمت اشتغال بیشتر و توسعه همه‌جانبه استان حرکت کنیم لازم است که در شیوه مدیریتی‌مان ضمن پرهیز از تعارفات معمول، نسبت به برکناری مدیران دستگاههایی که نمی‌تواند با این شرایط هماهنگ شوند اقدام کرده و مدیران توانمندی را جایگزین آنها کنیم.

وی افزود: البته در زمینه اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری‌ها در استان، لازم است که تمامی فرمانداران و دستگاههای اجرایی استان هم نظارتی همه‌جانبه به زیر مجموعه‌های خود در سطح استان و شهرستانها داشته باشند و میزان اهتمام و تلاش آنها را در این مسیر به طور مرتب رصد و پیگیری کنند.

شریعتی ضمن بیان این مطلب که اگر مبنای تصمیم‌گیری هر‌یک از مدیران براساس توسعه هر چه بیشتر اشتغال باشد می‌توانیم انتظار بهبود روزافزون شرایط اشتغال استان را داشته باشیم عنوان کرد: در سال ۹۶ ایجاد ۵۴ هزار شغل رسمی همراه با بیمه تأمین اجتماعی و ثبت چهار هزار شغل از طریق مشاغل خانگی در استان، نشان دهنده اینست که استان در سال گذشته شرایط خوبی را در زمینه ایجاد اشتغال گذرانیده است.

«سال ۹۶ میزان اخراجی‌ها در حدود ۳۰۰۰ نفر بوده است»

استاندار خوزستان نسبت اخراجی‌های سال ۹۶ استان را به اشتغال ایجاد شده در این سال بسیار ناچیز دانست و تصریح کرد: این مسئله که سال گذشته میزان اخراجی‌های استان حداکثر سه‌هزار نفر بوده‌اند که بخش قابل توجهی از آنها نیز برگشت به کار داشته‌اند بهترین گواه بر اینست که شورای اشتغال در کنار مجموعه مدیریتی استان توانسته در سال ۹۶ علاوه بر حفظ اشتغال موجود، اشتغال قابل ملاحظه‌ای را نیز در استان ایجاد کند.

وی ضمن بیان اینکه امر اشتغال و توسعه سرمایه‌گذاری در استان باید همیشه به عنوان یک دغدغه اصلی برای مدیران قلمداد شود اذعان کرد: اگر چه ایجاد اشتغال بیشتر در استان وابسته به سرمایه‌گذاری است و به هیچ عنوان بدون سرمایه‌گذاری‌ها مفید نمی‌توانیم شاهد اشتغال موثری باشیم ولی لازم است که این سرمایه‌گذاری‌ها با جهت‌گیری درست، ارزش‌ افزوده بیشتری را نیز برای استان فراهم کنند.

شریعتی خاطر‌نشان کرد: ما نباید شرایطی را فراهم کنیم که کالاهای ایرانی در مقابل کالای خارجی عقب‌نشینی کنند بلکه باید با اعمال حمایت‌های صحیح باعث شویم که تولیدات داخل نسبت به خارج دارای برتری باشند.

«حمایت از کالاهای داخلی فقط در گرو تزریق پول به واحدهای تولیدی نیست»

استاندار خوزستان افزود: البته این نکته هم لازم به ذکر است که بحث حمایت از کالای داخلی فقط در گرو تزریق پول به واحدهای تولیدی نیست بلکه بهینه کردن شرایط تولید، به روز رسانی خط تولید، فراهم کردن شرایط بهره‌وری بالاتر در واحدهای تولیدی و همچنین عدم تحمیل یکسری شرایط غیر اصولی به حوزه‌های تولید حتی در بحث بکارگیری یک نیروی اضافی هم می‌تواند از جمله شرایط اساسی برای حمایت از کالاهای داخلی ‌باشند.

وی در ادامه ضمن اشاره رتبه دوم استان خوزستان در استفاده از دیتا بعد از تهران گفت: اگر چه ما در سال ۹۶ در حوزه آی‌تی و نرم‌افزاری توانستیم با عقد تفاهم‌نامه‌هایی با وزرای کار و ارتباطات، اقدامات بسیار خوبی را در استان انجام دهیم اما به هیچ عنوان این اقدامات راضی کننده نیست زیرا در این خصوص ظرفیت‌های بسیاری در خوزستان وجود دارد که لازم است به تبع آن شاهد تولید و اشتغال بیشتری در این رابطه در استان باشیم.

شریعتی در پایان گفت: از تمامی مسئولین اجرایی و بخش خصوصی استان انتظار دارم که در سال ۹۷ با همت و تلاش مضاعف در جهت شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است حرکت کنند.