در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان؛

استاندار خوزستان: توهم دانایی یکی از آفات امروز کشور است

استاندار خوزستان توهم دانایی و میل به اظهار نظر در امور غیر تخصصی را یکی از آفات امروز کشور دانست و یادآوری کرد: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در کشور لازم است که در ابتدا مضرات نا‌آگاهی را به افکار عمومی منعکس کرده و براین نکته هم تاکید کنیم که افرادی را که از روی نادانی به اظهار نظر در مسئله‌ای اقدام می‌کنند در افکار عمومی مورد سئوال واقع شوند

خورنا-احمدرضارستمی: در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان که شامگاه دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶ در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی ضمن اشاره به نقش مطالعه و کتابخوانی در توسعه جامعه گفت: یکی از شاخصه‌های مهم توسعه یافتگی و رشد هر اجتماعی میزان اهتمام آن جامعه در امر کتاب، کتابخوانی و مطالعه است.

استاندار خوزستان ادامه داد: بنابراین اگر مطالعه به یک نیاز در جامعه تبدیل شود و برنامه‌های کلیه دستگاههای فرهنگی هم بتواند منجر به این احساس نیاز شود بالطبع می‌توانیم بهبودی اساسی در شاخصه‌های رشد استان انتظار داشته باشیم.

وی اقدام به مطالعه قبل از اظهارنظر در هر مسئله‌ای را از ضروریات دانست و خاطر نشان کرد: مطالعه و کتابخواهی باعث تولید آگاهی و دانستن در جامعه می‌شود و البته در مقابل آگاهی هم به هیچ عنوان مقوله نادانی قرار ندارد بلکه در مقابل آن توهم دانایی قرار دارد.

شریعتی بیان کرد: اگر کسی خود را فاقد آگاهی در چیزی بداند این مسئله می‌تواند امر بسیار مفیدی باشد زیرا باعث می‌شود که به دنبال کسب آگاهی برود اما وقتی فرد مذکور به توهم دانایی دچار باشد آنجاست که دردسر‌های وی برای جامعه آغاز می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بنابراین ضرورت ایجاد نیاز به کتابخوانی در جامعه علاوه بر اینکه باعث رشد و ترقی شاخصه‌های توسعه یافتگی آن جامعه می‌شود باعث به حداقل رسانی توهم دانایی هم می‌شود و موجب وقوف فرد به عدم آگاهی خود در یک مسئله و حرکت در مسیر مطالعه و کسب دانایی بیشتر در آن زمینه می‌شود.

وی توهم دانایی و میل به اظهار نظر در امور غیر تخصصی را یکی از آفات امروز کشور دانست و یادآوری کرد: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه در کشور لازم است که در ابتدا مضرات نا‌آگاهی را به افکار عمومی منعکس کرده و براین نکته هم تاکید کنیم که افرادی را که از روی نادانی به اظهار نظر در مسئله‌ای اقدام می‌کنند را در معرض سئوال  افکار عمومی قرار دهیم.

شریعتی در پایان گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سال ۹۷ باید علاوه بر بحث‌های سخت‌افزاری و مدیریتی، در زمینه رویکردهای عمومی نیز در سه محور برنامه‌های خود را تنظیم کند که این محورها شامل رویکرد اجتماعی دادن به فرهنگ مطالعه با محوریت سمن‌ها، لزوم عملیاتی کردن هر چه سریعتر بحث کتابخانه‌های دیجیتالی و نیز توجه جدی به مبحث کتابهای التکرونیکی است.