نفوذی بودن بدتر است یا چرخنده‌بودن؛ مروری بر ماجرای طعنه های حسنوند و کواکبیان در روز استیضاح ربیعی

خورنا | سرویس سیاسی:  درحالی‌که جلسه استیضاح علی ربیعی در مجلس ادامه دارد، نطق یکی از نمایندگان مخالف او حاوی طعنه‌های سیاسی بود و در ادامه یک نماینده موافق ربیعی هم با طعنه‌ای سنگین‌تر به او پاسخ داد.

? ماجرا از این قرار بود: فریدون حسنوند نماینده اندیمشک و رئیس کمیسیون انرژی مجلس، در بین نطقش به حضور ربیعی در کنار میرحسین در ستاد انتخاباتی سال ۸۸ اشاره کرد و گفت ربیعی در شبی که میرحسین پیروزیش در انتخابات را اعلام کرد، کنارش ایستاد و چهارسال بعد وقتی می خواست از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد، گفت آنجا نفوذی بوده‌ام.

? او همچنین گفت ای‌کاش ربیعی مثل رحیمی که به ارتش شاه وفادار ماند و اعدام شد، پای عقایدش می‌ایستاد و برای گرفتن وزارت، تغییر نمی‌کرد.
?حسنوند برای اینکه نطق خود را به اوج برساند، از ربیعی با نام «برادر عباد» یاد کرد و در نهایت خواست هم با اشاره به حضور ربیعی در ستاد میرحسین، اصولگرایان را از او رویگردان کند و هم با بیان تغییر رویه ربیعی، اصلاح‌طلبان را از او ناامید کند.

? البته علی ربیعی به دلیلی قانونی وارد پاسخگویی به این سخنان نشد و از هیات رئیسان خواست که مطابق آیین‌نامه، اجازه ندهند نمایندگان مسائلی غیر از محورهای استیضاح را بیان کنند.

? نوبت که به مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب تهران رسید تا در دفاع از ربیعی نطق کند، او دوبار با جملاتی معنادار به سخنان حسنوند پاسخ داد.

?کواکبیان ابتدا گفت: «برادر عزیز، حالا دیگر شما دلسوز اصلاح‌طلبی شده‌اید؟ عیار اصلاح‌طلبی این‌جا ما هستیم نه شما.» اما طعنه دوم کواکبیان حسابی‌تر بود اما نیاز به توضیحاتی دارد کواکبیان گفت: «برخی از افراد که در کابینه‌های قبلی مسوولیت‌هایی داشتند، حالا این حرف‌ها را درباره ربیعی می‌زنند.»

?حسنوند و کواکبیان هر دو در مجلس هشتم و در اوج فعالیت‌ها و حاشیه‌های دولت احمدی‌نژاد حضور داشتند؛ کواکبیان عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان بود و حسنوند ازجمله حامیان پروپا قرص احمدی‌نژاد در آن مجلس بود.
?او آن‌قدر در حمایت از احمدی‌نژاد، پرکار بود که وقتی از در انتخابات مجلس نهم شکست خورد و وارد این مجلس نشد، احمدی‌نژاد به عنوان استاندار بوشهر، منصوبش کرد. این همان پست و مقامی است که کواکبیان می‌گوید حسنوند در دولت قبل دارد.

?اما اینکه چرا کواکبیان حالا این پست و مقام گذشته را به یاد حسنوند می‌آورد، به علت چرخشی است که این نماینده اندیمشک در مجلس دهم داشت.
?حسنوند و کواکبیان هردو در مجلس نهم غایب بودند و وقتی مجلس دهم شروع شد، کواکبیان بازهم به عنوان نماینده اصلاح‌طلب به مجلس برگشت، اما حسنوند که در مجلس هشتم و سال‌های بعد از آن به عنوان استاندار هرمزگان، یک احمدی‌نژادی تمام و کمال بود، در آغاز مجلس دهم به عنوان یک چهره اعتدالی و نزدیک به لاریجانی و دولت روحانی به مجلس بازگشت.
?او آنقدر در نقش جدیدش فرو رفت که بلافاصله با نظر موافق لاریجانی و دولت، بر مسند ریاست کمیسیون انرژی مجلس دهم تکیه زد و همچنان روابطی حسنه با وزارت نفت و هیات رئیسه مجلس دارد.
? منظور کواکبیان از کنایه های امروز، این بود که حسنوند که مدعی چرخش ربیعی است، خودش چنین چرخنده‌ای بوده است.

? اما نکته آخر در نطق سیاسی حسنوند علیه ربیعی این بود که او مدعی شد ربیعی درباره دلیل حضور خود در ستاد میرحسین، گفته که من نفوذی بودم!
?این درحالی است که وقتی در دوران مجلس نهم، صالحی امیری برای وزارت ورزش از طرف روحانی معرفی شده بود، الیاس نادران در مخالفت با او مدعی شد که صالحی امیری به اصولگرایان گفته من نفوذی نهادهای امنیتی در ستاد میرحسین بوده‌ام.

  • مطلب فوق ارسالی از سوی خوانندگان است و نام وی محفوظ. خورنا در  تایید یا رد مطالب بالا اطهار نظر نمی کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *