تحلیل رزمایش مقابله با شرایط اضطراری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

خورنا|باقر گل فر:نقاط  قوت و قابل بهبود رزمایش سراسری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اعضای ستاد مدیریت بحران این منطقه و نمایندگان شرکتهای پتروشیمی بندرامام، فن آوران و فجر عصر امروز (یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶) با هدف جمع بندی رزمایش  سراسری اخیر منطقه گرد هم آمدند.

در این جلسه‌ی دو ساعته، که به ریاست علی ربانی، هماهنگ کننده مدیریت بحران منطقه تشکیل شد، ضمن بررسی دقیق ابعاد مختلف رزمایش سال ۹۶ و تشریح اقدامات انجام شده در جریان برگزاری این مانور، نقاط قوت و قابل بهبود آن احصا گردید.

براساس مصوبات این جلسه، مقرر شد پروژه هایی برای تقویت نقاط قابل بهبود شرکتها تعریف و با کمترین فاصله زمانی از رزمایش اجرا شوند.

افزایش چشمگیر تعامل بین شرکتها و همکاری گروهها در شرایط اضطراری منطقه ای، نسبت به رزمایش های گذشته، از نقاط قوت این رزمایش و برگزاری دوره های توانمند سازی و مانورهای دورمیزی از علل بهبودها عنوان شد.

همچنین در این رزمایش تجهیزات حیاتی منطقه در کنترل آتش، با موفقیت آزمایش شد.

از دیگر نقاط قوت، می‌توان  به تشکیل کمیته های IC و CMT شرکتها و منطقه اشاره کرد که باعث افزایش وحدت فرماندهی، کاهش سطح آشفتگی در تصمیم گیری و اجرا شده بود.

حاضرین جلسه به نقش انتقال تصاویر اتاق های CMT، ارتباط موثر و تصاویر صحنه حادثه به ستادهای بحران و مدیریت افکار عمومی از طریق انتشار به موقع اخبار به عنوان دیگر نقاط قوت اشاره کردند و در جمع بندی، بر تداوم و تقویت این حوزه ها در کنار تدوین طرحهای جامع تخلیه در شرایط اضطراری  تاکید شد.

توانمند سازی کمیته ها و ستاد مدیریت بحران منطقه، شناسایی تهدیدات و آسیب پذیری های شرکتها، برگزاری تمرینات دورمیزی و تمرین سراسری عملیاتی، فازهای سه گانه ای بود که در قالب برنامه ای جامع، پس از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا زیر نظر سازمان پدافند غیرعامل کشور اجرا شد و تقویت توان منطقه در مقابله با بحران را در پی داشت.