روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون فوت مکعب گاز بدون استفاده در فلرهای واحدهای نفتی هفتکل و نفت سفید می سوزد

کنسرسیوم نفتی “دارسی” در حدود سال ۱۳۰۶ با پیدایش نفت در هفتکل ساختمانهای بس۸یاری را برای کارشناسان انگلیسی و کارگران بومی خود بنا نهاد.

در بافت این منازل مسکونی ساختمانهای آموزشی، سینما، باشگاه، استخر ، درمانگاه ، بیمارستان و آتش نشانی پیش بینی شد و می توان گفت ایجاد شهریت و توسعه هفتکل از همین دوران آغاز گردید.

بعد از پیدایش نفت در هفتکل و گسترش و توسعه آن، در سال ۱۳۱۰ بخشداری هفتکل تشکیل شد.

در آن زمان خانه های کارگران شرکت نفت به B type و خانه های کارمندان شرکت نفت به G type و خانه های ویلایی کارکنان عالی رتبه به bungalowخوانده می شدند.

ورود صنعت نفت به شهر هفتکل باعث ایجاد مدرسه، فرودگاه، جاده، سیستم آب و فاضلاب، بهداشت و درمان، بیمارستان، خدمات رفاهی واجتماعی در منطقه گردید.

هنگام ورود صنعت نفت به این شهر جامعه آن عشایری بود و نفت برای این که به بقای خود ادامه دهد بافت این جوامع را از عشایری به شهری تغییر داد و نیروهای تحصیلکرده از داخل و خارج کشور به این منطقه جذب کرد.

متاسفانه بعد از گذشت ۹۰ سال از اکتشاف نفت در هفتکل به دلیل عدم برنامه ریزی درست برای توسعه مناطق نفت خیز در دوره های متوالی این شهر نتوانست نسبت به شهرهای دیگر کشور گسترش و توسعه یابد.

یکی از دلایل این امر را می توان عدم سرمایه گذاری ایجاد #صنایع تبدیلی نفت و گاز در منطقه عنوان کرد که متاسفانه فقط در حد ایجاد واحدهای استخراج نفت و گاز محدود شد.

بسیار شهرهای بودند که همزمان با هفتکل تبدیل به بخش و شهرستان شدند ولی سیر توسعه و عمران آنها نسبت به هفتکل بسیار قابل تحمل بوده که شهرکرد و کرج از نمونه های بازر این شهرها می باشند.

به جرات می توان گفت ایجاد صنایع تبدیلی نفت و گاز در هفتکل یکی از ضروریات توسعه این شهر می باشد که می تواند در کنار جلوگیری از خام فروشی منابع نفت و گاز، در رفع محرومیت و اشتغال زایی شهرستان هفتکل بسیار موثر واقع شود.

در این میان منابع گازی هفتکل که جزو مرغوب ترین منابع گازی کشور می باشند متاسفانه به دلیل عدم ایجاد پالایشگاه گاز یا واحدهای شیرینی سازی به طور متوسط روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون فوت از آن در فلرهای واحدهای بهره برداری منطقه می سوزد که می طلبد با توجه به طرح های جدید وزارت نفت برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت یکی از این صنایع تبدیلی گاز در هفتکل ایجاد شود که بتوان هم به اقتصاد کشور کمک کرد و هم در رفع محرومیت و ایجاد اشتغال منطقه تاثیرگذار باشد.