تشدید نظارت های بهداشتی اماکن عمومی در آستانه نوروز

خورنا | پدرام کسائی:

دانشکده علوم پزشکی شهرستان بهبهان برابر برنامه هرساله در آستانه نوروز در حوزه بهداشت محیط تحت عنوان برنامه سلامت نوروزی را مطابق دستور العمل ابلاغی از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای اسفند ماه تا ۱۵فروردین سال بعد اجرا می کند که امسال طبق دستورالعملی ابلاغی این  برنامه از ۱۵اسفند شروع می شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی شهرستان بهبهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خورنا گفت: بازرسین حوزه بهداشت محیط در طول سال بر اماکن عمومی نظارت می کنند و در این ایام با توجه به افزایش سفرها نظارت ها تشدید می گردد اما در این ایام تشدید پیدا میکند.

وحید نیشابوری در خصوص مکان هایی که بطور ویژه مورد پایش قرار می گیرند گفت: کلیه مکان هائی که مردم و مسافرین نوروزی مراجعه می کنند و خدمات عمومی در آنها عرضه می گردد مورد بازرسی گشت های ما قرار دارد که از جمله آنها پمپ بنزین ها، رستوران ها و مراکز عرضه مواد غذائی، ترمینال مسافربری، کمپ های مسافرین نوروزی می باشد.

وی در خصوص تعداد گشت های بازرسی طرح نوروزی بهداشت محیط گفت:  همکاران و بازرسان بهداشت محیط ما به تعداد سی نفر و در هفت اکیپ گشت خودروئی ارائه در محدوده جغرافیائی شهرستان بهبهان در طرح نوروزی بهداشت محیط ارائه خدمت خواهند کرد.

نیشابوری در ادامه گفت: این طرح از ۱۵ اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین ماه همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۰ اجرا خواهد شد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی شهرستان بهبهان در خصوص هماهنگی و جلسات توجیحی با صنوف مختلف قبل از اجرای طرح گفت: جلسات و دوره های مختلف آموزشی برای صنوف مختلف اجرا شده و موارد ضروری به این عزیزان آموزش داده شده است. برای نمونه جهت جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک و واگیر در دوره آموزشی برای صنف آرایشگران و پیرایشگران مصوب کردیم که از سال آینده استفاده از وسایل مشترک  مثل قیچی، شانه و تیغ ممنوع است و مشتری می بایست وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشد.

 

نیشابوری افزود: برای صنف قنادان نیز در هفته آینده آموزشهایی را در نظر داریم  و مشکلی که در این صنف هست بحث استفاده از رنگهای غیر مجاز و نمک میوه حاوی جوش شیرین می باشد که نمونه برداری لازم صورت گرفته و به وزارتخانه جهت استعلام ارسال شده است.

نیشابوری در خصوص اجرای مانور طرح نوروزی گفت: به اتفاق کلیه ارگانهایی که در طرح  سلامت نوروزی مشارکت دارند مثل اداره صنعت، معدن وتجارت، فرمانداری، دامپزشکی، اورژانس۱۱۵ ،راهداری ، پلیس راه و هلال احمر در روز های ابتدای طرح مانور مشترکی به صورت نمادین در سطح شهرخواهیم داشت.

نیشابوری در خصوص گلایه های مسافرین در سال های قبل و اقدامات در دست اجرا برای رفع آنها گفت: یکی از مواردی که هرساله مسافرین نوروزی نارضایتی هایی داشتند بحث رستورانهای بین راهی و نحوه خدمات رسانی در این مراکز بوده که سعی میکنیم نظارت و بازرسی روزانه در رستوران ها و مراکز عرضه مواد غذائی را تشدید کرده و با متخلفین برخورد جدی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: عمده نظارت در این مراکز بر مواد اولیه مصرفی، بهداشت و نظافت عمومی محیط، سلامت کلیه پرسنل و داشتن کارت تندرستی، نحوه ارائه خدمات و … می باشد که مورد ارزیابی و پایش کارشناسان و بازرسین ما قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص راه های ارتباط مردم نیز گفت: شهروندان و مسافرین نوروزی اگر در جایی با موارد تخلف بهداشتی برخورد داشتند می توانند با تماس تلفنی با سامانه ۲۴ ساعته گویا به شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت شکایت خود را ثبت کنند و مامورین ما سریعاٌ اقدام خواهند کرد.

نیشابوری در ادامه گفت: پرسنل ما در گشت های طرح سلامت نوروزی با لباس های منقش به آرم ۱۹۰ و خودروهای با همین آرم به گشت زنی می پردازند و چنانچه کسبه و شهرندان نیز از مامورین ما تقاضای کارت شناسائی نمایند پرسنل موظف هستند کارت شناسائی خود را ارائه نمایند.

وی افزود مردم بهترین همیار ما در جهت افزایش ضریب سلامت در جامعه می باشند و انتظارر داریم هرجا که موارد مشکوک و تخلفی مشاهده شد سریعاٌ با تماس تلفنی با سامانه ۱۹۰ موارد را به ما اطلاع دهند.

 

نیشابوری گفت: از جمله مواردی که مردم خود باید به آنها دقت کنند؛ دقت کافی بر تاریخ مصرف محصولات در زمان خرید،عدم استفاده از  غذاهای فاسد شدنی و دست ساز که که به صورت غیر قانونی عرضه می شود،تهیه مایحتاج از مراکز عرضه دارای مجوز بهداشتی می باشد که کمک شایانی به سلامت شهروندان و مسافرین نوروزی دارد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته و بازرسی از مراکز تولید و عرضه مواد غیر مجاز نیز افزود: با مشارکت حوزه غذا دارو گشت زنی های مشترک به همراه بازرسین اصناف و ناجا داشته ایم و موارد بسیاری نیز کشف و امحاء شده است.

نیشابوری افزود: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۹۵۵۸ مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد غذائی در شهرستان بهبهان توسط بازرسین بهداشت محیط صورت گرفته است که در این بازرسی ها مقدار ۱۲۲۶۶ کیلوگرم مواد غذائی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف کشف و معدوم شده است.

وی افزود: تعداد ۸۷۱۶ مورد کلرزنی آب در سطح شهر بهبهان و ۹۰۰ مورد نیز در سطح روستاها توسط کارشناسان بهداشت محیط صورت گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *