در دور جدید خارج سازی مغروقه های برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی

سومین مغروقه از آبراه استراتژیک خورموسی خارج گردید

خورنا|باقر گل فر:مغروقه ایران حجت از مجموعه شناورهای مغروقه برجای مانده از دوران جنگ تحمیلی با وزنی بالغ بر ۶ هزار تن در بهمن ماه سال جاری از آبراه استراتژیک خورموسی به طور کامل خارج سازی و به ساحل منتقل گردید.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی، معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اعلام اتمام آخرین مراحل خارج­سازی مغروقه ایران حجت بیان داشت: فرآیند خارج سازی مغروقه طی مدت ۱۶ روز عملیاتی با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست محیطی خارج سازی گردید که در نوع خود سریع ترین عملیات سالویج(خارج سازی) مغروقه ها با طول ۱۵۵ متر، عرض ۲۱ متر و ارتفاع ۱۳ متر به شمار می­رود.

معاون فنی و نگهداری استان خوزستان با اشاره به ریسک بالای مغروقه های مذکور برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست، حذف کانون خطر، ارتقاء ایمنی تردد کشتی­های تجاری در آبراه استراتژیک خورموسی و کاهش هزینه های حمل را از دیگر اهداف مهم این عملیات برشمرد.

علایی همچنین، انتقال و تخلیه لاشه و ضایعات شناور مغروقه را از دیگر مراحل جانبی این پروژه برشمرد و اظهار داشت: تمامی مراحل این پروژه با رعایت اصول ایمنی و بهره گیری از نیروهای مجرب و خدمات دریایی ۱۵ فروند شناور صورت پذیرفته است.

وی خاطر نشان ساخت: با تداوم روند پروژه خارج سازی شناورهای مغروقه به تعداد هفت فروند و به ارزش یک هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی طی مدت ۲ سال در حال انجام است به طوری که پاک سازی کانال خورموسی و مسیر تردد، دسترسی ایمن کشتی های اقیانوس پیما جهت اتصال به آب های آزاد مهیا خواهد شد.

سومین مغروقه از آبراه استراتژیک خورموسی خارج سازی گردید