وزیر نفت:

بانوان در یک سال اخیر در مشاغل حساس نفت پیشرفت زیادی کردند

خورنا|باقر گل فر:وزیر نفت، پیشرفت بانوان در مشاغل حساس صنعت نفت را در یک سال اخیر خیره‌کننده دانست و گفت: هم‌اکنون بانوان زیادی در سطوح بالای گروه مذاکره‌کننده قراردادهای نفتی فعالیت دارند.

  بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه، ۱۴اسفندماه) در مراسم بزرگداشت روز زن، ضمن تبریک این روز اظهار کرد: در هستی پس از خداوند، انبیا و ائمه، کسی بالاتر و والاتر از مادر نیست؛ در روایت آمده که رحمت خداوند نسبت به بندگان از رحمت مادر به فرزندش بیشتر است.

وی با بیان این که مادر جلوه‌ای از عشق، محبت، رحمانیت و رحمت خداوند در هستی است، افزود: هیچ چیزی در دنیا والاتر، عزیزتر و عظیم‌تر از مادر نیست و مهر مادری یک نعمت الهی برای بندگان خداست که باید قدردان آن بود.

خانم‌ها، فقط سکو نمی‌روند

وزیر نفت با اشاره به این که در سال‌های اخیر تلاش زیادی شده است تا بانوان به جایگاه بهتری در صنعت نفت دست یابند، تصریح کرد: اصل بر این است که خانم‌ها بتوانند در جایگاه بالای مدیریتی قرار گیرند و مسیر به گونه‌ای باشد که آنها رشد کنند و به آن جایگاه‌ها برسند.

زنگنه، ریشه تبعیض در صنعت نفت را پذیرش خانم‌ها در پست‌های خدماتی ساده عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون به جز بخش بهداشت و درمان، تعداد سمت خانم‌های شاغل در صنعت نفت قابل مقایسه با سمت‌ها و شاغلان این صنعت نیست. یعنی با یک تفکر غلط جلو ورود خانم‌ها گرفته شد.

وی تصریح کرد: با پیگیری خانم تندگویان، خانم‌ها هم‌اکنون تنها برای کار در سکو محدودیت دارند و در دیگر بخش‌ها این محدودیت برداشته شده است، هر وقت برنامه استخدام داشته باشیم، بدون شک هیچ تفاوتی میان خانم‌ها و آقایان وجود نخواهد داشت.

خانم‌ها در مبارزه با فساد کمک کنند

وزیر نفت با بیان این که در یک سال اخیر، خانم‌ها در مشاغل حساس به خوبی نقش‌شان را ایفا کردند، گفت: از خانم‎‏ها تقاضا دارم در مبارزه با فساد به ما کمک کنند. به‌طور کلی کمتر پرونده‌ای از فساد داریم که خانم در آن نقش داشته باشند که این موضوع بسیار مهم است.

زنگنه با بیان این که به دلایل متعدد خوشبختانه خانم‌ها در فساد نقش ندارند و از بانوان می‌خواهم هرگونه فساد را اعلام کنند، تاکید کرد: باید با فساد مالی در هر سطحی که باشد، مبارزه کرد و در این زمینه با هیچ کسی قوم و خویشی نداریم.

تلاش برای رفع تبعیض میان بانوان و آقایان

وزیر نفت با بیان این که برای رفع تبعیض میان بانوان و آقایان از هیچ کوششی مضایقه نمی‌کنم، افزود: البته به این موضوع نباید فقط از منظر اجتماعی و مدنی پرداخته شود و مدیران هم باید به آن توجه کنند. تبعیض میان خانم‌ها و آقایان یک موضوع تاریخی است.

وی با اشاره به این که در گروه مذاکره کننده قراردادهای نفتی که یک گروه کنترل شده است، خانم‌های زیادی در سطوح بالای مذاکرات فعالیت دارند که بسیار هم شایسته هستند، تصریح کرد: این که تعداد زیادی از بانوان جوان در صنعت نفت حضور دارند بسیار خوب است و باید از آن محافظت کرد.

زنگنه با یادآوری این که هم اکنون تنها در هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی یک خانم حضور دارد، تصریح کرد: البته بانوان شایسته‌ای وجود دارند که باید وقت بگذارند و مسئولیت بپذیرند که پذیرفتن مسئولیت بسیار سخت است.

وزیر نفت، نام شهید تندگویان و همچنین حضور خانم تندگویان در صنعت نفت را یک سرمایه دانست و افزود: خانم تندگویان همسو با درخواست رئیس جمهوری مبنی بر حضور بانوان شایسته در تمام سمت‎های مدیریتی تلاش زیادی انجام دادند که جای قدردانی دارد. حضور خانم‌های شایسته در جایگاه واقعی خود کمک کننده خواهد بود./شانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *