نصف صادرات ایران، محصولات پتروشیمی است

خورنا|باقر گل فر:باید با سرمایه ‌گذاری مناسب فرصت‌های جدیدی در بازارهای هدف خلق کرد و با ایجاد زنجیره‌های پائین دستی پتروشیمی ارزش افزوده صادرات در این بخش را افزایش داد.

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با شتاب در حال توسعه است و باید از این صنعت پیشرو در تمام بخش ها حمایت های لازم  را به عمل آورد و با تکمیل زنجیره ارزش می توان ارزش افزوده مطلوبی را از این صنعت محقق کرد.

محمد لاهوتی با اشاره به سهم مناسب صادرات محصولات پتروشیمی در سبد صادراتی کشور، اظهار کرد: نگاهی به آمار صادراتی کشور در سالهای گذشته نشان می‌دهد درسال ۱۳۸۰ رقم صادرات کشور تنها ۳ میلیارد دلار بوده است که این رقم طی سال های اخیر شتاب قابل توجهی گرفته و روندی افزایشی یافته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد: در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری‌، سهم صادرات پتروشیمی و میعانات گازی با ۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: این رشد نشان می‌دهد که درهر بخشی از اقتصاد که سرمایه‌گذاری صورت گیرد سهم آن بخش از اقتصاد در صادرات نیز افزایش می‌یابد و هر چندکه در دهه ۸۰ سرمایه‌گذاری مناسبی در پتروشیمی انجام شد و صادرات مناسبی نیز از این بخش به دست آمد، این در حالی است که تا پیش از آن بیشتر صادرات کشور نفت خام بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد:‌ البته توجه به صنایع پائین دست پتروشیمی به اندازه صنایع بالادست آن نبوده است و توجه به توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع پائین دستی می‌تواند سهم این صنعت مهم را در اقتصاد کشور افزایش دهد./انرژی امروز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *