هدف گذاری صنعت پتروشیمی برای کاهش خام فروشی

خورنا|باقر گل فر:فعالان صنعت پتروشیمی ایران باید حداکثر ثروت آفرینی ازمنابع هیدروکربوری را با هدف کاهش خام فروشی رسالت خود قرار دهند.

 حبیب اله بی طرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت صبح امروز یکشنبه(۶ اسفند ماه) با هدف بازدید ازمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وارد این منطقه شد ودر جریان این سفر مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی وهمچنین سرپرست کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیزهمراه وی بودند.

جلسه با مدیران سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نخستین برنامه  این سفر بود که دراین جلسه مدیرعامل این سازمان ضمن معرفی بخش های مختلف این منطقه، به تشریح عملکرد و وضعیت جاری آن پرداخت.

حبیب اله بی طرف، در این جلسه با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی در توسعه کشورمان اظهارکرد: معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در برنامه کاری سال ۹۶ خود بازدید از مناطق مهم وزارت نفت را برنامه ریزی کرده بود که بازدید ازمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یکی از این بخش ها بود.

وی منطقه ماهشهر را از قدیمی ترین مجموعه های پتروشیمی در ایران دانست و واحدهای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را از جمله مجموعه های سودآور وزارت نفت برشمرد و ادامه داد: در طول سالیان گذشته حاکمیت و دولت تاکنون توجه خوبی برای شکل گیری، برپایی وفعالیت این منطقه داشته است.

بی طرف افرود: تصویب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، برقراری مزیت های سرمایه گذاری، تامین زیرساخت ها، تامین خوراک و ایجاد تسهیلات صادراتی مجموعه امکاناتی است که می تواند سبب رشد و جهش واحدهای اقتصادی پتروشیمی شود.

معاون وزیر نفت، خاطر نشان کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد نگاه به آینده است. خوشبختانه فعالیت های خوبی برای طرح توسعه این منطقه انجام شده و این کار مهمی است. اگر مجموعه ای با نگاه به آینده در خود آمادگی استقبال از آینده را ایجاد کند، در شکل گیری آینده ای روشن، مهندسی شده و با برنامه اثر گذار است.

وی صنعت پتروشیمی در ایران را جز صنایع پیشروی کشور دانست و توان مالی این صنعت را بالا عنوان کرد؛ وی افزود: این صنعت باید در تمام زمینه ها پیشرو باشد و از فرصت هایی که در کشور برایش فراهم شده است از جمله اتکا به منابع غنی و عظیم هیدروکربوری، حمایت های خاص و ظرفیت های درون پتروشیمی استفاده کند و خانواده برزگ پتروشیمی ایران باید ثروت آفرینی حداکثری ازمنابع هیدروکربوری را رسالت خود قرار دهند.

معاون وزیر نفت با بیان این که هر متر مکعب هیدروکربور گازی و یا هر بشکه از مایعات آن باید به بالاترین ارزش افزوده برسد و در برنامه  این صنعت باشد تصریح کرد: اگر به هر دلیل ارزش افزوده ی کمتری از این منابع استحصال کنیم، حق نسل فعلی و نسل های آینده را ادا نکردیم؛ لذا رسالت بزرگ صنعت پتروشیمی تمرکز بر فراوری کامل این چرخه است.

وی افزود: ظرفیت های مهمی چون پژوهش و فناوری در کنار این صنعت است و تلاش می کنند فناوری های مورد نیاز را بومی کنند اما درهر صورت این هدف و آرمان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که هم اشتغال آن، هم ثروت آفرینی و هم ارزش افزوده  آن مورد نیاز کشور است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، در سال جاری از مناطق نفتخیز جنوب، منطقه ویژه انرژی پارس، طرح های نفت فلات، شرکت نفت و گاز پارس، مجتمع گازی شهید هاشمی نژاد مشهد و برخی مناطق غرب و جنوب بازدید کرده بود./نیپنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *