بساق زاده

تاکید بر لزوم مشارکت فعال هلدینگ ها در جایزه تعالی پتروشیمی

خورنا|باقر گل فر:رییس شورای سیاستگذاری هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در آیین تقدیر از برگزیدگان این جایزه بر حضور سازنده شرکت های پتروشیمی و لزوم مشارکت فعالیت هلدینگ ها در جشنواره های آتی تعالی تاکید کرد.

  این دوره که با شعار سرآمدی سازمان زمینه ساز تحول اقتصادی بود را بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی صنعت انتخاب کرده است فعالیت خود را از خرداد ماه آغاز کرده است و علاوه بر ارزیابی شرکت های ثبت‌نام کننده در حاشیه جایزه تعالی دوره های آموزش ارزیابان، تورهای تعالی، کارگاههای ارزیابی و دوره هایIAT توسط مدیرانEFQM نیز برگزار کرده است.

بساق زاده رییس شورای سیاستگذاری هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در آیین تقدیر از برگزیدگان این جایزه به ارائه گزارشی از عملکرد صنعت پتروشیمی ایران در این دوره  پرداخت و در خصوص شرکتهای حاضر در هشتمین دوره تعالی صنعت پتروشیمی گفت: در مجموع ۷۵ شرکت ثبت نام کردند که از بین آنها ۳۱ شرکت تولیدی، پشتیبانی و خدمات، ۵ طرح و پروژه در حال ساخت که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند، ۲۲ شرکت پیمانکاری و تامین کنندگان و سازندگان و ۱۷ شرکت از صنایع پایین دستی پتروشیمی بودند.
وی در ادامه در مورد سطوح ارزیابی درخواستی شرکتها گفت: ۲۹ شرکت در سطح تعهد به تعالی و حضور شرکت کردند که ۲۳ شرکت انتخاب شدند و در سطح تندیس ۱۹ شرکت حضور داشتند که ۱۴شرکت موفق به اخذ تندیس شدند که از این تعداد ۲ تندیس سیمین و ۱۲ تندیس بلورین بود و در نهایت ۲۷ شرکت نیز در سطح تقدیر نامه شرکت کرده بودند که ۲۵ شرکت موفق به دریافت ستاره از ۵ تا ۲ ستاره شدند.
بساق زاده در مورد گروههای ارزیابی گفت: ۲۴۱ ارزیاب در این دوره حضور داشتند و بین ۳ تا ۶ نفر در هر تیم فعالیت کرده و ۸۱۱ نفر روز ارزیابی صورت گرفته است.
بساق زاده در بین امتیازات کسب شده در جایزه تعالی سال ۹۶، میانگین کل توانمندسازی را ۴۷ و میانگین کل نتایج را ۴۵ عنوان کرد و گفت: این آمار نشان می دهد که در بخش نتایج بیشتر از توانمند سازی باید فعالیت کنیم تا اثربخشی صنعت پتروشیمی بیشتر شود.
بساق زاده گزارشی از ۸ دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی نیز ارایه کرده و نتایج دوره ها را با هم مقایسه کرد و گفت: در هشت دوره جایزه تعالی ۶۴۲ شرکت حضور داشتند و تعداد ارزیابان تربیت شده ۲۲۶۰ نفر بوده که متوسط سالانه ۲۸۳ نفر می شود و ۶۷۰۰ نفر روز صنعت پتروشیمی ارزیابی شده که متوسط سالانه آن ۸۳۸ نفر روز است و این نشان می دهد که ارزیابی مداوم صنعت پتروشیمی منجر به رشد این صنعت و رشد ۶.۲ درصدی در امتیاز کسب شده از ۳۰۴ به ۴۶۳ شده است.
بساق زاده یکی از نتایج مدل تعالی صنعت پتروشیمی را ابزار پویایی در تعالی صنعت نفت عنوان کرد و گفت: با تلاش صنعت پتروشیمی شرکت EFQM که مدل تعالی صنعت پتروشیمی براساس آن ارزیابی می شود سال گذشته دفتر خود را در ایران فعال کرده و بعضی از شرکت‌های صنعت پتروشیمی در سال جاری توانستند جوایزی را از این شرکت دریافت کنند . امیدواریم که سال آینده شرکتهای بیشتری در صنعت پتروشیمی مشارکت کرده و هلدینگ های صنعت پتروشیمی به سمت برگزاری جایزه تعالی در شرکت های زیرمجموعه خود بروند و برگزیدگان آنها در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی شرکت کنند و مدل تعالی در همه شرکت ها نهادینه شود./نیپنا