آماده سازی خانه تاریخی تیزنو برای بازدید مسافران نوروزی در دزفول

‍‍

مسعود شامدیل درگفت و گو باخبرنگار خورنا، اظهار کرد: در آستانه سال نو و آغاز سفرهای نوروزی، پروژه  آماده سازی خانه تاریخی تیزنو برای استقبال و بازدید علاقه مندان و مسافران نوروزی توسط سازمان نوسازی و بهسازی آغاز شده است.

وی افزود: درراستای این پروژه، مرمت و بندکشی قسمت های آسیب دیده بنا، رنگ آمیزی درب ، پنجره و دیوارهای اتاق ها، تامین روشنایی بنا، تعویض شیشه های آسیب دیده و نظافت کامل ساختمان در دستور کارقرارگرفته و در حال اجرا است.

مدیرسازمان نوسازی و بهسازی شهرداری #دزفول گفت: خانه تاریخی تیزنو محل استقرار پایگاه مشترک تدوین پرونده های نامزدی ثبت جهانی #دزفول است که در طول سال خصوصا در ایام نوروز مورد استقبال کم نظیر مسافران،گردشگران داخلی و خارجی و علاقه مندان به میراث فرهنگی قرار می گیرد.

به گزارش خورنا، این خانه ارزشمند تاریخی به شماره ۲۵۷۳ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بزرگترین و زیباترین خانه های محله قلعه است که در ضلع شرقی میدان اصلی این محله و دقیقا در کنار جاده ساحلی و رودخانه دز واقع شده است.

پیکره اصلی خانه تیزنو متعلق به دوره صفویه بوده که تغییراتی در دوره قاجار و اوایل پهلوی به خود دیده است.

خانه تاریخی #تیزنو یکی از جاذبه های تاریخی ارزشمند شمال استان خوزستان و جزو بناهای اصیل معماری ایرانی به شمار می رود که در آن عناصرمختلف معماری بومی نظیرخوون چینی، شوادان و شبستان را می توان مشاهده کرد.