افزایش عرضه ارز پتروشیمی‌ها در آستانه نوروز 97

پتروشیمی‌ها ماهانه یک میلیارد دلار روانه بازار ارز می‌کنند

خورنا|باقر گل فر:دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به هماهنگی شرکت‌های پتروشیمی و بانک مرکزی برای عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی از افزایش عرضه ارز پتروشیمی‌ها در روزهای پایانی امسال خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون پتروشیمی‌ها ماهانه یک میلیارد دلار ارز در بازار تزریق کرده‌اند.

انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، احمد مهدوی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال ارز حاصل از فروش و صادرات پتروشیمی به داخل کشور، از صادرات ۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار محصولات پتروشیمی در ۱۰ ماه نخست سال خبر داد و گفت: صادرات پتروشیمی رو به افزایش است و به طور متوسط حدود ۷۲ درصد از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وارد کشور می‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه هر هفته طی گزارش‌هایی به بانک مرکزی، پیش‌بینی حجم ارزی که به بازار تزریق خواهد شد را اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: ۲۸ درصد باقی مانده از ارز حاصل از فروش پتروشیمی، صرف خرید تجهیزات، کاتالیست، مواد شیمیایی، قطعات یدکی و … می شود و برخی پتروشیمی‌ها هم از قبل فاینانس‌هایی داشتند که هم اکنون بدهی‌هایشان را پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه امسال دو میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته صادرات خواهیم کرد که این ارز هم وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: پس از دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی‌ها، این ارز به صرافی‌ها داده می‌شود و صرافی‌ها آن را به واردکنندگانی می‌دهند که کالاهای مورد نیاز کشور را مطابق مجوزهایی که دارند، وارد می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول پتروشیمی‌ها مهمترین نقش را برای کمک کردن به اقتصاد کشور، در بازار ارز ایفا می کنند. این در حالی است که گفته می شود ۴۰ میلیارد دلار صنایع غیر نفتی داریم ولی نمی دانیم این حجم از منابع ارزی چگونه وارد می‌شود و شاید بیشتر خودشان استفاده می‌کنند. ولی ما خودمان همه این مقدار را نیاز نداریم، بنابراین به عنوان پشتوانه ارزی کشور وارد می کنیم تا بخشی از نیاز ارزی کشور را برطرف کند و خودمان هم به ریال آن برای امورات شرکتهای پتروشیمی نیاز داریم.

مهدوی در ادامه افزود : بنابراین عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی امسال حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده و با هماهنگی انجام شده با بانک مرکزی احتمالا عرضه ما افزایش پیدا کند. 

وی عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۹۶ را حدود یک میلیارد دلار در ماه دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۷۲ درصد آن به بازار عرضه شده است. در این راستا، بانک مرکزی هیچ محدودیتی برای عرضه ارز ما به بازار ندارد و بانک مرکزی هم با عرضه هرجه بیشتر ارز موافق است. صنعت پتروشیمی بزرگترین صادرکننده غیر نفتی بوده و ارز را با هماهنگی بانک مرکزی به بازار می دهد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تامین نیاز ارز کشور از نفت و گاز و پتروشیمی کافی است، بیان کرد: ولی ارز به سمتی می رود که مانند یک کالا می شود و برخی فکر می کنند باید بخرند و در خانه نگهداری کنند که این کار به بازار ارز ضربه می زند وگرنه نیاز بازار با ارز نفت و گاز و پتروشیمی تامین می شود.

وی درخصوص نوسانات بازار ارز هم اعلام کرد: باید منابع ریالی و نقدینگی را به سمت تولید ببریم و این کار هنوز کاملا عملیاتی نشده است. اگر نقدینگی به سمت تولید برود و تولید سودآور شود، دیگر افراد تمایلی به احتکار ارز در منزل ندارند. اگر دولت منابع قابل توجهی را تعریف کند و به تولیدکننده وام ارزان قیمت دهد تا تولید از نظر اقتصادی به صرفه شود، آنگاه همه این مشکلات برطرف خواهد شد.