جولان ماشین‌های سنگین در خیابان‌های رامهرمز+تصاویر

 خورنا -فرشیدفرجی جولان ماشین‌های سنگین در خیابان‌های رامهرمز/ غول‌پیکرانی که آرامش را له می‌کنند

وقتی به یک کامیون در برابر یک سواری دقت کنی احساس می‌کنی یوزپلنگی کنار گربه‌ای ایستاده و مسلماً همان‌قدر که جای یوزپلنگ در شهر نیست، ماشین‌های سنگین هم‌جایی در حیات شهری ندارند، اما اجبار هر معامله‌ای را به هم می‌ریزد و نبود یک پارکینگ مناسب برای این ماشین‌های غول‌پیکر در رامهرمز حکم همان اجبار را دارد، اجباری که حتی رانندگان نیز به آن راضی نیستند.

قدس آنلاین_ گروه استان‌ها_ طیبه قاسمی؛ خیلی وقت است که قانون ورود ماشین‌های سنگین به شهرها ممنوع شده است، این موضوع را حتی اگر سررشته‌ای از قوانین نداشته باشید بر بنرهای ورودی بسیاری از شهرها می‌بینید و سال‌هاست که این قانون در اکثر شهرها اجرا می‌شود، به‌طوری‌که اگر یک کامیون در خیابان‌های شهری ببینید حسابی تعجب می‌کنید، اما اینجا رامهرمز است شهری که هنوز ماشین‌های سنگین زیادی در خیابان‌هایش جولان می‌دهد و گاهی با خیال راحت قسمت زیادی از کوچه‌ها را برای استراحت تصاحب می‌کنند. وقتی به یک کامیون در برابر یک سواری دقت کنی احساس می‌کنی یوزپلنگی کنار گربه‌ای ایستاده و مسلماً همان‌قدر که جای یوزپلنگ در شهر نیست، ماشین‌های سنگین هم‌جایی در حیات شهری ندارند، اما اجبار هر معامله‌ای را به هم می‌ریزد و نبود یک پارکینگ مناسب برای این ماشین‌های غول‌پیکر حکم همان اجبار را برای رامهرمز دارد، اجباری که حتی رانندگان نیز به آن راضی نیستند. مشکل پارکینگ‌ها کلاف پیچیده‌ای است وقتی بدانید بر سر مکان و زمین آن بین مسئولان مناقشه است، درهرحال این معضل سال‌هاست در شهرهای دیگر غزل خداحافظی را خوانده است.

۱۰ سال انتظار 

کارشناس مشکلات شهری در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: سالیان سال است قرار بوده زمینی به اتحادیه کامیون داران شهرستان رامهرمز داده شود تا خودروهای سنگین در آنجا مستقر و دیگر وارد شهر نشوند، اما متأسفانه بیش از ۱۰ سال است این کار به طول انجامیده و همکاری لازم با آن‌ها نشده است.

یوسف مداحیان بیان می‌کند: از طرف منابع طبیعی قطعه زمینی در اختیار اتحادیه کامیون داران در مسیر ابتدای رامهرمز- هفت گل داده شد اما این زمین سراسر کوه و تپه است که باید برداشته شوند و کلی هزینه دارد که به‌صرفه نیست.

او اضافه می‌کند: یکسری افراد شخصی وارد کارشده‌اند و جاهای موقتی را در نظر گرفتند برای اینکه کامیون دارها اسکان داده شوند، اما ایده‌های مطلوب ندارند، پارکینگ‌های موقتی که دایر شده‌اند امکانات خوبی ندارد.

مداحیان با تأکید بر اینکه زمینی که اتحادیه زمین‌داران رامهرمز، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد باید با توجه به نیازهایی که دارند باشد، می‌افزاید: پارکینگ خودروهای سنگین بایستی امکانات رفاهی رانندگان را فراهم کند و خدمات مناسبی ارائه دهد، ازجمله تاکسی‌سرویس، رستوران و یک سری خدمات دیگر، ضمن اینکه باید  تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین که در شهر وجود دارد به این پارکینگ برده شوند.

او با اشاره به اینکه به‌تازگی افرادی پیداشده‌اند که برای سرمایه‌گذاری در شهرستان اعلام آمادگی کرده‌اند؛ تصریح می‌کند: بخش خصوصی واردشده و چند متقاضی تلاش کرده‌اند مجوزهای اصولی برای رقابت در این کار را بگیرند، طبق قانون اگر از یک نفر بیشتر متقاضی باشد، باید با یکدیگر وارد مزایده شوند تا بتوانند بعد از تعلق گرفتن زمین پارکینگ، با ایدئال‌های مطلوب برای شهرستان طرح را اجرا کنند و خودروهای سنگین دیگر وارد شهر نشوند.

فعال شهری در پاسخ به اینکه چه کسانی مخالف واگذاری این زمین‌ها هستند می‌گوید: متأسفانه سیاست زدگی در شهر ما زیاد است و باعث شده سرمایه‌گذارانی بیرونی که می‌خواهند در شهر سرمایه‌گذاری کنند در اثر همین سیاست زدگی‌ها رغبت نشان ندهند.

او می‌افزاید: در حال حاضر دو نفر «بومی و غیربومی» کاندید شده‌اند تا در یک مزایده باهم رقابت کند، روند کار نیز به این شکل است که زمین را منابع طبیعی در اختیار اداره راه و شهرسازی می‌گذارد و بعد طی مراحل قانونی و استعلامات اداره راه و شهرسازی، زمین را به برنده مزایده واگذار می‌کند.

تردد ۶۰۰ خودروی سنگین در شهر 

او از رفت‌وآمد حدود ۶۰۰ خودروی سنگین در شهر رامهرمز خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: سال‌هاست در این شهر این خودروها در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و جاده‌های شهر تردد می‌کنند، تردد کامیون‌ها در شهر علاوه بر خطر جانی و ضربه زدن ازلحاظ روحی و روانی بر ساکنان شهر به دلیل سروصداهای زیاد دردسر آور است.

مداحیان ادامه می‌دهد: حرکت آن‌ها با صدای زیادی است، به‌خصوص بونکر های عظیم جثه، صبح زود باید یک ربع ساعت روشن باشند که آلودگی صوتی فراوانی دارد، علاوه بر آن زیرساخت‌های شهری مانند لوله‌کشی‌ها، پل‌های روی جداول و آسفالت‌ها را تخریب می‌کنند، تمام این‌ها صدماتی است که خودروهای سنگین طی چند سال به شهر وارد کرده‌اند.

این فعال شهری با اعلام اینکه چون جایگاهی برای اسکان ندارند، نتوانستند آن‌ها را از سطح شهر جمع کنند، اضافه می‌کند: اداره راهنمایی رانندگی طبق قوانین آن‌ها را جریمه‌های سنگین می‌کنند و در یک برهه زمانی بر اساس مجوز دادگستری، حتی پلاک آن‌ها را نیز درآورده و نگه می‌داشتند تا در سطح شهر تردد نکنند، بااین‌وجود به دلیل کمبود جای پارک خیلی از کامیون‌ها هنوز به شهر می‌آیند.

او با تأکید بر اینکه طبق قانون ورود خودروهای سنگین به شهر ممنوع است می‌گوید: این ممنوعیت هم برای پارک و هم برای عبور است، باید از جاده کمربندی عبور کنند اما متأسفانه این کار انجام نمی‌شود، از شهر می‌گذرند چون نزدیک‌تر است، حتی هنوز ۲۰۰ دستگاه از آن‌ها در کوچه‌های مختلف پارک می‌کنند، خود رانندگان هم ناراحت و نگران‌اند ولی مجبورند به شهر هجوم بیاورند، این مسئله نیازمند عزم تمام مسئولان است.

مداحیان خاطرنشان می‌کند: باید هرچه سریع‌تر فکری کنند. چندین سال است مردم گرفتار این موضوع هستند، اما یک‌راه حل اساسی به وجود نیامده، تابلوهای ورودی شهر ورود کامیون ممنوع را نشان می‌دهد، این مسئله مردم و مسئولان را درگیر کرده و باید نسبت به افتتاح یک پارکینگ به‌سرعت اقدام شود.

این فعال شهری در پایان توضیح می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات شاید جریمه پایین، ۳۰ هزارتومانی این تخلف باشد، رانندگان ترجیح می‌دهند جریمه را تقبل کنند تا خودرو خود را به شهر بیاورند درصورتی‌که اگر جریمه بالا باشد این کار را انجام نمی‌دهند.

به دنبال تسهیلات بانکی هستیم 

وقتی از یکی از اعضای انجمن صنفی کامیون داران رامهرمز می‌پرسم نظرش در مورد واگذاری زمین برای ایجاد پارکینگ ماشین‌های سنگین چیست، می‌گوید: برای این کار فرماندار فعلی رامهرمز زمینی در اختیار ما قرارداد اما متأسفانه مشکلات زیاد است و ما نمی‌توانیم پارکینگ بسازیم، حدود دو سال است این زمین را به ما داده‌اند اما ما کاری نتوانستیم انجام دهیم، در حال حاضر به دنبال این هستیم از بانک تسهیلات بگیریم و این زمین را در اختیار داشته باشیم، منتها اگر نتوانیم این مبلغ موردنیاز را فراهم کنیم این زمین به شخص دیگری واگذار می‌شود.

ایرج تهرانی درباره مشکلات ورود به شهر کامیونت‌ها عنوان می‌کند: خود ما نیز برای ورود به شهر شرمنده مردم می‌شویم، به‌طور مثال کامیون من با یک شیشه برخورد کرد و من نتوانستم کاری انجام دهم، در حال حاضر پارکینگ خصوصی هم هست اما مشکلات خاصی دارند و آن امکانات پارکینگ است.

او ادامه می‌دهد: ما فقط چند پارکینگ فرعی داریم که استاندارد نیستند، پارکینگ داران هم مشکل‌دارند و از پس بروز کردن آن برنمی‌آیند پارکینگ‌ها را مدرن کنند، ایاب و ذهاب بگذارند، باید به آن‌ها نیز کمک کرد.

این کامیون دار تصریح می‌کند: البته اگر کامیون‌ها به پارکینگ نمی‌روند مقصر خودشان‌اند، پارکینگ به‌اندازه کافی هست و آن‌ها خود باید پاسخگو باشند، فرمانداری و شهرداری پیگیری کردند و در جلسات شورای اداری و شورای تأمین مصوب شد کامیون‌ها در شهر نباشند، اما نمی‌دانیم قصور به گردن کیست که یک عده شهر نمی‌آیند درحالی‌که پارکینگ‌ها ظرفیت دارند.

او می‌افزاید: وجود کامیون‌های سنگین به شهر طبق قوانین راهنمایی و رانندگی ممنوع است و افسر راهنمایی می‌تواند از ۴۵ تا ۶۰ تومان فرد خاطی را جریمه کند، البته در این شهر بیشتر رعایت حال رانندگان را می‌کنند.

جذب سرمایه‌گذار به رامهرمز در اولویت است

فرماندار شهر رامهرمز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در راستای طرح واگذاری زمین برای احداث پارکینگ خودروهای سنگین، اظهار می‌کند: تاکنون هیچ‌گونه واگذاری در این شهرستان صورت نگرفته است.

عبدالرضا احسانی نیا ادامه می‌دهد: زمین برای احداث پارکینگ فقط از طریق مزایده انجام خواهد شد و اولویت با سرمایه‌گذار بومی است و افرادی که ادعا کرده‌اند زمین به یک فرد غیربومی ساکن دزفول واگذارشده حرف‌هایشان غیرواقعی است، این فرد اصالتاً خرم‌آبادی است و ساکن رامهرمز بوده و محل سکونت وی روبروی بیمارستان مادر است، او تنها در مزایده شرکت می‌کند و هنوز زمینی به وی واگذار نشده است.

او تصریح می‌کند: قبلاً ۵ هکتار زمین در حاشیه جاده رامهرمز به هفتکل به اتحادیه کامیون داران برای احداث پارکینگ داده‌اند که ربطی به زمان حال ندارد، درحالی‌که حاضر متقاضیان باید حتماً وارد مزایده شوند و مزایده پس از واگذاری زمین توسط منابع طبیعی به اداره راه و شهرسازی برگزارمی شود.

احسانی نیا با تأکید بر اینکه در وهله اول اولویت با سرمایه‌گذار بومی است؛ عنوان می‌کند: در غیر این صورت با سرمایه‌گذاران خارج از شهرستان عقد قرارداد بسته می‌شود.

فرماندار رامهرمز در پایان می‌گوید: جای تأسف است که افرادی با بزرگ‌نمایی، برخی مسائل شهرستان را غیرمتعارف نشان می‌دهند و علت عدم پیشرفت این شهرستان نیز وجود چنین افراد و تفکراتی است که مانع از ورود سرمایه‌گذار غیربومی می‌شوند، درصورتی‌که برای پیشرفت شهرستان باید از همه منابع در سطح کشور استفاده کرد و جای تأسف دارد که این افراد فقط به دنبال جوسازی و ایجاد رکود در شهرستان هستند.

یکی از سرمایه‌گذاران خوزستانی در ارتباط با سرمایه‌گذاری افراد توانمند در رامهرمز می‌گوید: اعتقاددارم که سرمایه‌گذار از هر شهری باشد خوب است و ما باید از این سرمایه‌گذاران حمایت کنیم تا به این شکل راندمان اقتصادی شهر را بالا ببریم.

پوران جعفری نژاد از معلمان شهرستان می‌افزاید: سرمایه‌گذاری مربوط به شهروندان شهر خاصی نیست و هرکسی که توانایی دارد می‌تواند به اقتصاد ورود کند.