مدیرکل شیلات خوزستان؛

تعطیلی مزارع پرورش ماهی باعث تشدید پدیده گرد و غبار در خوزستان می‌شود

مدیر‌کل شیلات خوزستان نسبت به تبدیل شدن مزارع پرورش ماهی به کانونهای ریزگردی در صورت تعطیلی آنها هشدار داد و گفت: از آنجاییکه هرگونه توقف در فاز دوم مجتمع پرورش ماهی آزادگان می‌تواند آنجا را به کانون مستعدی برای تولید ریزگرد ‌کند و همچنین بهره‌گیری از کانال آب شیلات به عنوان یکی از راههای مهار کانونهای فوق بحرانی جنوب‌شرقی اهواز بوده لذا اگر مزارع شیلات استان مورد آبگیری واقع نشوند باید منتظر تشدید پدیده‌ گرد و غبار در استان خوزستان باشیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست شورای بحران استان نبی الله خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان گفت: علیرغم سایر برنامه‌های کشاورزی که ممکن است همراه با کشت‌های بهاره، تابستانه و پاییزه باشد کار آبزی‌پروری در استان خوزستان فقط دارای یک کشت در طول سال است.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر اعمال محدودیت یا قطع آب مزارع پرورش‌ ماهی استان هم امری غیر ممکن است زیرا برخی از این مزارع پرورشی اکنون در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آبگیری شده‌اند یعنی وزن ماهی موجود در آنها چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم بوده و فعلا تا موقع فروش در سال آینده باید در زیر آب باشند.

مدیر‌کل شیلات خوزستان قطع یا کاهش بیش از حد سهمیه آب مزارع پرورش ماهی را دارای پیامدهایی خیلی سنگینی دانست و توضیح داد: از آنجایی که یکسری سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در مزارع پرورش ماهی صورت می‌گیرد لذا هرگونه قطع یا کاهش سهمیه آب می‌تواند به سرمایه‌گذاران این بخش خسارات سنگینی وارد کند چون آنها علاوه بر هزینه‌های جاری خود در بحث نگهداری از تأسیسات، دارای هزینه‌های دیگری نیز در زمینه بدهی‌های بانکی هم می‌باشند.

وی اضافه کرد: البته از سوی دیگر به دلیل سهم و جایگاهی که مزارع پرورش ماهی در اشتغال پایدار استان دارند اگر تامین آبی در این زمینه صورت نگیرد به واقع شاهد از بین رفتن این اشتغال هم خواهیم بود.

خون میرزایی در ادامه نسبت به تبدیل شدن مزارع پرورش ماهی به کانونهای ریزگردی در صورت عدم فعالیت هشدار داد و گفت: از آنجاییکه هرگونه توقف در فاز دوم مجتمع پرورش ماهی آزادگان می‌تواند آنجا را به کانون مستعدی برای تولید ریزگرد ‌کند و همچنین بهره‌گیری از کانال آب شیلات به عنوان یکی از راههای مهار کانونهای فوق بحرانی جنوب‌شرقی اهواز بوده لذا اگر مزارع شیلات استان مورد آبگیری واقع نشوند باید منتظر تشدید پدیده‌ گرد و غبار در استان خوزستان باشیم.

مدیرکل شیلات خوزستان یادآوری کرد: با توجه به گردش مالی بسیار بالایی که در بخش آبزی‌پروری استان وجود دارد لازم است که در این زمینه تصمیمات کارشناسی و حساب شده‌ای اعمال شود تا کمترین آسیب ممکنه در این بخش به استان وارد شود.

وی در پایان ضمن اشاره به وجود مزارع غیر مجاز پرورش ماهی در استان پیشنهاد کرد: اگر بتوانیم از این فرصت برای تعطیلی یا ساماندهی مزارع غیر مجاز استفاده کنیم و برای مزارع مجاز هم ضمن دادن اجازه فعالیت به آنها با انجام اقداماتی مثل نصب کنتور‌های حجمی بر روی آب دریافتی مزارع، پرداخت تسهیلات ویژه برای میکانیزاسیون مزارع به منظور کاهش مصرف آب، جبران خسارات ناشی از عدم پرورش ماهی به پرورش دهنده و همچنین گرفتن مهلت از بانکهای عامل در بحث بدهی‌های بانکی این مزارع می‌توان گفت که امکان وارد شدن آسیب به این بخش طی دوران خشکسالی به حداقل خواهد رسید.