معاون سازمان آب و برق خوزستان:

باید وضعیت خشکسالی در خوزستان با صراحت اعلام شود/ ذخیره آب آشامیدنی را هم به صورت بطری توصیه می‌کنم

معاون سازمان آب و برق خوزستان: با توجه به شرایط مذکور لازم است که وضعیت خشکسالی را با صراحت در استان اعلام کرده و علاوه بر پیگیری مسئله پرداخت خسارت به کشاورزان و سایر واحدهای تولیدی، به دنبال یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت این بحران هم باشیم و البته تهیه ژنراتور برای کلیه واحدهای تولیدی و حتی ذخیره‌سازی آب آشامیدنی به صورت بطری را هم توصیه می‌کنیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست شورای بحران خوزستان که با محوریت خشکسالی در استانداری خوزستان برگزار شد هوشنگ حسونی زاده اظهار کرد: میزان بارش در حوزه‌های آبریز استان به مراتب وضعیت خیلی بدتری از داخل استان دارند بطوریکه بین ۵۵ تا ۷۷ درصد شاهد کاهش بارش در این حوزه‌هایی هستیم که برای خوزستان روان‌آب تولید می‌کنند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان ضمن اشاره به بارش برف هفته گذشته گفت: پوشش برفی حوزه‌های مشرف به استان قبل از ریزش برف هفته گذشته در حدود ۱۲ درصد بوده که خوشبختانه پس از این ریزش اکنون به میزان۳۳ درصد رسیده است که اگر این ریز‌شها ادامه پیدا بکنند در میزان روان‌آب بهاره استان هم می‌توانند بسیار موثر باشند.

وی عنوان کرد: میزان ورودی آب به سدهای استان در ۱۷ روز گذشته در حدود ۳۳۵ میلیون مترمکعب بوده که این میزان نسبت به سالهای گذشته ۴۹ درصد و نسبت دراز مدت ۷۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسونی‌زاده افزود: البته میزان خروجی آب از سدهای استان براساس مصارفی که طی ۱۷ روز گذشته داشته‌ایم نیز در حدود ۴۳۹ میلیون مترمکعب بوده است که براین اساس می‌توان گفت که در حدود ۳۱ درصد افزایش نسبت خروجی به ورودی طی این مدت در سدهای استان به وقوع پیوسته که در واقع این مقدار برابر با حجمی معادل ۸۹ میلیون متر‌مکعب کاهش آب از ذخایر سدهای استان است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در مورد آخرین وضعیت ذخایر مخازن سدهای استان گفت: در حال حاضر حجم مفید ذخایر مخازن سدهای استان در حدود ۱۴۳۰ میلیون متر مکعب یا یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون متر‌مکعب بوده که براساس آن می‌توان گفت که ما در حال حاضر ۱۰ درصد ظرفیت مخازن سدها اکنون دارای آب هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه پیش‌بینی‌های صورت گرفته اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند در انتهای شهریور که وارد سال آبی جدید می‌شویم در حدود ۲/۸ میلیارد متر مکعب کسری آب نسبت به سال آبی گذشته خواهیم داشت.

حسونی‌زاده ادامه داد: میزان دبی آب عبوری از اهواز اگر همچنان با همین احجام فعلی صورت بگیرد حداکثر می‌تواند ۱۴۰ متر‌مکعب بر ثانیه باشد که این مسئله از آنجایی که روی کیفیت آب تاثیر‌گذار است به ناچار باید کسری‌های زیادی به مصرف‌کنندگان بدهیم تا بتوانیم کیفیت را برای نیروگاه رامین، آب مصرفی اهواز و آبگیرهای پایین اهواز تأمین کنیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط مذکور لازم است که وضعیت خشکسالی را با صراحت در استان اعلام کرده و علاوه بر پیگیری کردن مسئله پرداخت خسارت به کشاورزان و سایر واحدهای تولیدی، به دنبال راهکارهای مناسب برای مدیریت این بحران هم باشیم و البته تهیه ژنراتور برای کلیه واحدهای مهم تولیدی و حتی ذخیره‌سازی آب آشامیدنی به صورت بطری را هم توصیه می‌کنیم.