در ستاد بحران استان؛

استاندار خوزستان: مسئولینی که در بحث خشکسالی کوتاهی کنند با آنها برخورد شدیدی می‌شود

استاندار خوزستان مسئله خشکسالی را در استان مسئله‌ای حاد دانست و افزود: این مسئله بدلیل حساسیتی که دارد نباید در آن غفلت و پشت‌گوش اندازی راه پیدا کند لذا براین اساس در اینجا اعلام می‌کنم که با هر مسئولی در هر جایگاهی در استان که در این خصوص کوتاهی و غفلت کند به شدت برخورد خواهم کرد و در مقابل خطای هیچ مسئولی هم چشم‌پوشی نخواهم کرد.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد بحران خوزستان که امروز چهارشنبه ١٨ بهمن با محوریت بحث خشکسالی در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: لازم است که سازمان آب و برق با همکاری حوضه‌هایی چون صنعت، کشاورزی، منابع طبیعی، اساتید دانشگاه و برنامه و بودجه استان پس از تهیه و تدوین یک سند توسعه آب در استان، حتی‌الامکان این سند را نیز تا پایان سال به استانداری خوزستان ارائه دهند تا در نهایت امر این سند بتواند به یک سند بالادستی آمایش سرزمینی با محوریت آب در استان تبدیل شود.

استاندار خوزستان خاطر‌نشان کرد: البته لازم به ذکر است که این سند پس از فرستادن به شورای عالی امنیت ملی به واقع می‌تواند علاوه بر ایجاد مانع در بحثهای انتقال آب، در خصوص ساماندهی نظام برنامه‌ریزی استان هم مثمر‌ثمر واقع شود.

وی در ادامه بر ضرورت ارتباط و اتصال بین حوزه‌های آبی استان تاکید کرد و افزود: اگر چه ما دیر به این فکر افتاده‌ایم و باید طی سالهای ۸۴ تا ۸۶ به این کار اقدام می‌کردیم ولی در هر حال لازم است که هر چه سریعتر اساتید دانشگاه و کارشناسان مربوطه علاوه بر انجام مطالعاتی در این خصوص، طرحهای خود را نیز در ستاد بحران استان ارائه دهند.

شریعتی بیان کرد: با توجه به شرایط بحرانی موجود لازم است که شورای حفاظت از منابع آبی استان هر دو هفته یکبار تشکیل شود زیرا وزارت کشور بر تشکیل مستمر این جلسات نیز تاکید فراوان دارد.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به مشکلات آب آشامیدنی شهرستان شادگان گفت: طرح آبرسانی به شهرستان شادگان از دو مسیر که شامل دارخوین به شادگان و دارخوین به ام‌الدبس است اکنون توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال انجام می‌باشد و از لحاظ میزان انجام کار هم بدین صورت است که از دارخوین به شادگان تقریبا تا هشت کیلومتری تالاب صورت پذیرفته و از دارخوین به سمت ام‌الدبس هم تاکنون ۴۷ کیلومتر لوله‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: این پروژه در صورت انجام می‌تواند نیاز به برداشت آب از رودخانه کارون برای استفاده در آب آشامیدنی را برای شهرستانهای شادگان، اهواز، خرمشهر و آبادان مرتفع سازد.

شریعتی در مورد ساماندهی آب کشاورزی شادگان بیان داشت: با توجه به اینکه هواشناسی استان پیش‌بینی کرده که بارش‌های مناسبی طی هفته آینده در بالادست شهرستان شادگان صورت می‌گیرد لذا لازم است که در صورت تحقق این امر ضمن انجام یک ‌برنامه‌ریزی منسجم، اقدام به قطع برق پمپهای آب کشاورزی بهبهان، رامشیر و ماهشهر کنیم تا با اینکار بتوانیم آب را برای استفاده در کشاورزی شادگان رها‌سازی کنیم.

استاندار خوزستان نخیلات را بهانه ادامه زندگی در شهرستان شادگان دانست و گفت: اگر در بحث نجات نخیلات شادگان از کم‌آبی اقدامی نکنیم نه تنها در مقابل خداوند مسئولیم بلکه در مقابل مردم هم هیچگونه پاسخی نخواهیم داشت لذا در این زمینه باید هر چه در توان داریم انجام دهیم.

وی در مورد آخرین وضعیت طرح آبرسانی به شهرستان ایذه توضیح داد: روز گذشته پیمانکار اول و شرکت نروژی این طرح را کنار گذاشتیم و از امروز سازمان آب و برق خوزستان با پیمانکار دوم و فایناسور چینی وارد مذاکراتی شده است و چون کار کردن با خط اعتباری چین راحتر است فکر کنم تا قبل از پایان سال بتوانیم عملیات اجرایی آبرسانی از کارون سه به ایذه، باغملک، رامهرمز، قلعه‌تل، صیدون، روستاههای آنها و ۱۹ هزار هکتار از اراضی آنها را آغاز کنیم.

شریعتی اظهار کرد: اولویت‌‌بندیهای استفاده از آب در استان به ترتیب عبارتند از آب آشامیدنی انسانی و دامی، نیروگاههای تولید برق، مقابله با کم‌آبی در تالابها، کنترل ریزگردها، کشاورزی و صنعت می‌باشد.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: فرمانداران و مسئولین شورای تأمین شهرستانهای استان لازم است که در تمام جلساتی که برگزار می‌کنند یکی از بحث‌های آنها بحث آب باشد و تمامی مسائل خصوصا مباحث فرهنگی را در این راستا هدایت و مدیریت کنند.

وی مسئله خشک‌سالی را در استان مسئله‌ای حاد دانست و افزود: این مسئله بدلیل حساسیتی که دارد نباید در آن غفلت و پشت‌گوش اندازی راه پیدا کند لذا براین اساس در اینجا اعلام می‌کنم که با هر مسئولی در هر جایگاهی در استان که در این خصوص کوتاهی و غفلت کند به شدت برخورد خواهم کرد و در مقابل خطای هیچ مسئولی هم چشم‌پوشی نخواهم کرد. زیرا بحث آب اصلی‌ترین مسئله استان است و همه مسئولین باید همیشه حوزه مسئولیت خود را به صورت آنلاین مدیریت کنند.

شریعتی در پایان گفت: از آنجایی که در حال حاضر جلسات مرتبط با بحث خشکسالی از جمله مهمترین جلسات استان می‌باشند لذا غیبت مسئولین در این جلسات به هیچ عنوان قابل پذیرش نمی‌باشد.