نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی؛

شادگان در معرض یک بحران جدی کم آبی قرار دارد

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شادگان از لحاظ کم‌آبی در معرض یک بحران جدی قرار دارد خاطر نشان کرد: اکنون اگر یک اقدامات فوری و اساسی در رفع مشکلات آبی شادگان صورت نگیرد بی‌شک نابودی این شهرستان حتمی است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد بحران خوزستان که امروز چهارشنبه ١٨ بهمن ماه با محوریت بحث خشکسالی در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد گفت: بحث کمبود آب و مشکلات ناشی از آن در شهرستان شادگان علیرغم تمام تاکیداتی که در این خصوص داشته‌ایم متأسفانه هیچگونه تغییری در آن به وجود نیامده بطوریکه در حال حاضر بعضی از روستاهها و حاشیه شهر شادگان هنوز دارای مشکل آب آشامیدنی است.

نماینده مردم شادگان گفت: همانطور که استحضار دارید بیشتر آب آشامیدنی شادگان از رودخانه کارونی تأمین می‌شود که به علت آلودگی، شوری و EC بالایی دارد فاقد کیفیت لازم برای استفاده است.

وی نرسیدن آب رودخانه جراحی به شادگان را عامل اصلی تولید مشکلات آبی برایذشهرستان متبوعش دانست و افزود: علیرغم تمام اقداماتی که صورت پذیرفته متاسفانه الان نزدیک به دو سال می‌شود که ما با یک تنش شدید آبی مواجه هستیم بطوریکه امسال و مخصوصاً در این هفت ماه گذشته هیچ آبی از رودخانه جراحی به شادگان نرسیده است و اگر بخواهد وضع به همین منوال ادامه پیدا کند نتیجه‌ای جز نابودی شادگان در برنخواهد داشت.

ناصری نژاد با بیان اینکه شادگان از لحاظ کم‌آبی در معرض یک بحران جدی قرار دارد خاطر نشان کرد: اکنون اگر یک اقدامات فوری و اساسی در رفع مشکلات آبی شادگان صورت نگیرد بی‌شک نابودی این شهرستان حتمی است زیرا برخلاف تمام دستوراتی که در بحث تامین حق آبه‌های شادگان از جانب استاندار خوزستان به مدیران استان و شهرستان داده شد، متأسفانه هیچگونه تخصیص آبی تاکنون به شادگان صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: تاکنون چهار بار می‌شود که به اسم شادگان شاهد رها‌سازی آب از پشت سد مارون هستیم ولی دریغ از یک قطره آب که به این شهرستان رسیده باشد. واقعا ما هم دیگر نمیدانیم مشکل کار در کجاست و چطور می‌شود که عالی‌ترین مقام اجرایی استان تصمیم می‌گیرد که آبی به یک شهرستان داده شود ولی عملا این کار صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از آنجایی که مشکلات کم‌آبی موجود تنها مختص به خوزستان نیست و به کل کشور مربوط می‌شود لذا مسئولین ذی‌ربط استان باید طوری اعمال مدیریت کنند که فشارهای وارده در بحث اعمال محدودیت‌ها و اولویت‌های برداشت آب فقط مخصوص کشاورزان استان نباشد بلکه دیگر استانها نیز که دارای وضعیتی مشابه خوزستان می‌باشند هم زیر فشار قرار بگیرند.

ناصری‌نژاد در پایان اظهار کرد: بنابراین با توجه به وضعیت بحرانی شادگان تنها راهکار مناسبی را که می‌شود براساس آن در عرض کمتر از یک هفته کمکی فوری به این شهرستان کرد و نخلستان‌ها، تالاب‌ها و کشاورزی شادگان را نجات داد بحث اجازه استفاده از آبی است که به میزان ۱۰ متر مکعب برای این ماه در امر مبارزه با ریزگردها در نظر گرفته شده است. زیرا طی جلسه‌ای که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولین ذی‌ربط کشور داشتیم چنین توافق به عمل آمد که اجازه برداشت این آب در اختیار استان باشد.